Slovensko zažíva boom elektromobility. Za prvý polrok 2023 sa u nás predalo rekordné množstvo elektromobilov
Elektromobilita začína lákať čoraz viac ľudí. Napriek tomu, že sú predaje elektrických áut u nás stále veľmi nízke, registrácie nových prekonávajú rekordy.
Za prvých 6 mesiacov tohto roka sa zaregistrovalo takmer toľko elektromobilov, ako za celý rok 2022.
Za európskym priemerom stále zaostávame.
Vydané Text: David Hecl
Prvý polrok 2023 bol z hľadiska elektromobility na Slovensku skutočne výnimočný. Elektrické autá napriek mnohým odporcom začínajú postupne na našich cestách pribúdať. Dokazujú to predovšetkým dáta registrácií nových vozidiel. Tie totiž odhalili, že za prvých 6 mesiacov tohto roka sa na našom trhu zaregistrovalo rekordné množstvo batériových vozidiel. Stále však zaostávame za pomyselnou hranicou, ktorá by mohla znamenať zásadný obrat.
Spaľovacie autá pomaly klesajú
Ako uvádza portál Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), v prvom polroku 2023 sa u nás zaregistrovalo takmer rovnaké množstvo batériových vozidiel, ako za celý minulý rok. Konkrétne množstvo nových áut na elektrický pohon predstavuje až 1932 kusov. Zaujímavou informáciou je aj to, že medziročne u nás klesol podiel vozidiel so spaľovacím motorom až o 6%. Zastúpenie elektrických áut predaných importérmi naopak stúpolo až o 63%. Pre laika sa tieto štatistiky môžu zdať pozitívne, no riaditeľ SEVA Patrik Križanský brzdí prvotný optimizmus slovami: „Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility.“
Inzercia
Lídrom na slovenskom trhu v počte predaných elektromobilov je jednoznačne česká Škoda. Jej podiel sa aktuálne pohybuje na úrovni 16%, pričom vo svojom portfóliu má len jeden elektromobil v dvoch karosárskych verziách. Jaroslav Hercog, zástupca importéra ŠKODA AUTO Slovensko a člen Výkonného výboru SEVA uvádza, že čísla predajov elektrických vozidiel by mohli byť ešte lepšie, ak by vláda zaviedla možnosť podpory pri ich kúpe.
Bod zlomu elektromobility
Patrik Križanský ďalej dopĺňa: „Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility.“ SEVA sa preto snaží apelovať na vládu, aby realokovala nevyužité zdroje z Plánu obnovy na podporou elektrickej mobility na Slovensku.
Ďalším dôležitým hráčom z hľadiska rastu registrácií elektromobilov u nás je aj individuálny dovoz. Nie všetky vozidlá s elektrickým pohonom, ktoré sú k videniu na našich cestách pochádzajú priamo od slovenských importérov. Dokonalým príkladom je napríklad čoraz viac majiteľov vozidiel Tesla. Automobilka pritom na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie. Zároveň autá z individuálneho dovozu majú taktiež svoj podiel na znižovaní emisií skleníkových plynov.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.