POTEŠENIE Z JAZDY
Porsche 911 S/T (2024): Najľahší model generácie 992. Stroj pre náročných, ktorý asi na Slovensku neuvidíte
Motoristi, ktorí vedia oceniť zážitok z puristicky navrhnutého športového automobilu, majú nový dream car.
Jubilejný model 911 S/T od Porsche spája silné stránky 911 GT3 s balíkom Touring Package a 911 GT3 RS.
Porsche 911 S/T váži iba 1 380 kilogramov, čo z neho robí najľahší model generácie 992.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Ultimatívny model na bežné cesty
Značka Porsche tento mesiac odhalila model 911 S/T. Vznikol pri príležitosti špeciálneho výročia ikonického športového vozidla 911, pričom inžinieri vo Weissachu navrhli vysoko puristický športový automobil venovaný číremu pôžitku z jazdy.
Názov označuje nový 911 S/T ako potomka verzie prvej generácie 911, ktorá je obzvlášť zameraná na výkon. Od roku 1969 Porsche ponúkalo špeciálnu pretekársku verziu 911 S. Interne sa tieto vozidlá nazývali 911 ST. Úpravy podvozku, kolies, motora a karosérie výrazne zlepšili akceleráciu, brzdenie, trakciu a priľnavosť v zákrutách. Veľké spojlery a iné aerodynamické pomôcky sa v týchto modeloch vtedy ešte nepoužívali. Nová 911 S/T adaptuje ducha pôvodného 911 S (ST) a prenáša ho do súčasnej modelovej generácie Porsche 911.
Každý pohyb volantom, každé stlačenie plynu alebo brzdy je realizované okamžite a s dokonalou presnosťou. Na rozdiel od 911 GT3 RS sa vývoj 911 S/T nezameral na používanie na trati, ale skôr na cesty po verejných cestách, uvádza Porsche. Z nuly na rýchlosť 100 km/h akceleruje už za 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 300 km/h.
Inzercia
525 koní ovládaných cez manuálnu prevodovku
Jubilejný model spája silné stránky 911 GT3 s balíkom Touring Package a 911 GT3 RS: kombinuje atmosférický 4,0-litrový boxer motor s výkonom 386 kW (525 k) z 911 GT3 RS s manuálnou prevodovkou s krátkym prevodovým pomerom.
Model je tiež štandardne vybavený Gurneyho klapkou na vysúvacom zadnom spojleri a súčasťou štandardnej výbavy sú 20-palcové (vpredu) a 21-palcové (zadné) ľahké magnéziové kolesá so stredovým zámkom. Vpredu sú vysokovýkonné pneumatiky 255/35 ZR 20, vzadu má 911 S/T pneumatiky 315/30 ZR 21.
911 S/T je navyše jediným modelom 911 súčasnej generácie, ktorý kombinuje konštrukciu prednej nápravy s dvojitým priečnym ramenom s viacprvkovou zadnou nápravou bez riadenia zadnej nápravy. Podľa toho boli vyladené aj tlmiče a riadiace systémy, uvádza Porsche.
Snaha ušetriť na hmotnosti mala zmysel
Predná kapota, strecha, predné blatníky a dvere s výraznými vstupnými otvormi sú vyrobené z ľahkého plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). To isté platí pre ochranný rám proti prevráteniu, stabilizátor zadnej nápravy a šmykový panel (výstužný prvok na zadnej náprave).
Inžinieri pre tento model vytvorili novú spojku s hmotnosťou rotujúcej hmoty nižšou o 10,5 kg, automobil ďalej využíva karosériu vystuženú uhlíkovými vláknami (CFRP), nastavenie podvozku optimalizované pre agilitu a jazdné vlastnosti.
S redukovanou izoláciou, vynechaním riadenia zadnej nápravy a úsporou hmotnosti hnacieho ústrojenstva dosahuje 911 S/T pohotovostnú hmotnosť len 1 380 kg (pohotovostná hmotnosť podľa DIN vrátane všetkých kvapalín). Vďaka tomu je auto o 40 kg ľahšie ako manuálne 911 GT3 Touring.
Cena a dostupnosť
Nové Porsche 911 S/T je možné objednať za 292 187 eur s DPH.
Model je ponúkaný s voliteľným exkluzívnym balíkom Heritage Design Package: na dvere je možné na želanie aplikovať štartovacie číslo od 0 do 99, ako aj značkovú dekoračnú fóliu. Erb Porsche v klasickom dizajne z originálu 911, ktorý zdobí prednú časť, kryty nábojov, volant, opierky hlavy a kľúč od auta, má podčiarkovať historické korene 911 S/T.
Heritage Design Package stojí 17 505 eur s DPH.
Zaujímavosťou je, že spolu s vozidlom Porsche do predaja uviedlo aj exkluzívne hodinky The Chronograph 1 – 911 S/T. Srdcom chronografu je Porsche Design WERK 01.240 s COSC certifikáciou a funkciou flyback. Je ovládaný rotorom v dizajne horčíkového disku kolesa 911 S/T. Chronograph 1 – 911 S/T je dostupný za 11 950 eur.