Na Slovensko môže prísť ďalšia automobilka! Nový hráč má s Európou veľké plány
Čínsky koncern SAIC bude pravdepodobne vyrábať hatchback MG4 aj v Európe. Fabrika môže vyrásť na Slovensku.
Vydané Text: Peter Orosz
Spoločnosť MG priznala, že výroba automobilov v plánovanej európskej továrni bude pravdepodobne drahšia ako v Číne, ale tvrdí, že výhody prevážia nad negatívami.
VÝROBA BUDE DRAHŠIA
„Očakávam, že výroba na miestnej úrovni bude drahšia, ale keď predávate 200 000 áut ročne, je čas,“ povedal William Wang, šéf spoločnosti MG Motor pre Veľkú Britániu a Európu. Podľa údajov spoločnosti Dataforce, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, dosiahol predaj vozidiel MG v celej Európe za prvých šesť mesiacov 99 789 kusov v porovnaní so 42 296 kusmi v rovnakom období minulého roka.
MG bude pravdepodobne vyrábať MG4 v Európe, povedal Wang pre Automotive News Europe. Kompaktný elektrický hatchback bol v prvom polroku s 29 458 predanými kusmi druhým najpredávanejším modelom značky v Európe. Malé SUV ZS bolo najpredávanejším modelom značky s 35 753 predanými kusmi.
ČINU BRZDÍ CLO
Výhodou výroby v Európe namiesto Číny bude odstránenie 10-percentného dovozného cla, ako aj rýchlejšia reakcia na potreby zákazníkov, povedal Wang. Európska továreň by tiež priniesla lepšie prepojenie s regiónom. „Budovať na miestnej úrovni znamená spolupracovať s miestnymi ľuďmi. Je to väčší záväzok,“ povedal Wang.
Rastúca hrozba, ktorú predstavujú čínske automobilky v Európe, spôsobila, že priemyselné orgány vyzvali na zvýšenie dovozných ciel s cieľom kompenzovať niektoré konkurenčné nevýhody, ktorým európske automobilky čelia na miestnej úrovni, vrátane vyšších cien energií.
Wang však povedal, že rozhodnutie spoločnosti SAIC vyrábať na miestnej úrovni nebolo politické. „Sme obchodníci. O politickom rozmere príliš neuvažujeme,“ povedal.
OTVORENÉ MOŽNOSTI
Spoločnosť SAIC sa rozhodne o umiestnení závodu do dvoch alebo troch rokov, povedal Wang. Ktorá krajina to bude, sa podľa neho ešte vyhodnocuje. „Musíme preveriť náklady na energiu, náklady na pracovnú silu… všetko, aby sme zistili, ktorá krajina je najlepšia. Potrebujeme veľmi podrobný výpočet,“ povedal Wang.
Spojené kráľovstvo, najväčší európsky trh spoločnosti MG, je jednou z možností, potvrdil Wang. SAIC stále vlastní závod Longbridge v Birminghame, ktorý bol súčasťou pôvodného predaja MG Rover v roku 2005, najprv spoločnosti Nanjing Automotive a následne SAIC. Montážne plochy však boli v roku 2021 zrovnané so zemou v rámci plánu prestavby areálu na bývanie.
ODPORÚČAME:
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!