Ďalšie sankcie proti Rusku

Japonsko zakázalo vývoz áut s motorom nad 1,9 litra, zakázané boli najpopulárnejšie modely. Čo nová situácia znamená pre Rusko

Pokračujeme v pozorovaní diania na ruskom automobilovom trhu. Japonská vláda uvalila na Rusko nové sankcie, fakticky zakázala dodávky väčšiny áut do Ruska.

Teraz bude možné do krajiny dovážať iba autá s motorom menším ako 1,9 litra a elektrické autá. Čo to pre Rusko znamená a ktoré modely sú zakázané?
Vydané  Text: 

Japonsko začne 9. augusta 2023 s novým balíkom sankcií proti Rusku, uviedlo vo vyhlásení japonské ministerstvo hospodárstva, obchodu a priemyslu.

V novom zozname tovaru, ktorý bude zakázaný export do Ruska, sú najmä autá s benzínovým alebo naftovým motorom väčším ako 1,9 litra, ako aj s akýmikoľvek hybridnými a elektrickými pohonmi.

V Rusku sú akékoľvek sankcie voči krajine považované za nezákonné, Kremeľ trvá na tom, že poškodzujú len globálnu ekonomiku a obchod. Tieto sankcie pritom majú zmysel – sú účinným nástrojom ekonomického tlaku na Rusku, ktorý ho má motivovať k tomu, aby ukončil svoje vojenské aktivity sústredené na Ukrajine. Napriek tomu, že sú tieto sankcie považované za účinné a zmysluplné, Rusko zatiaľ vo svojich zámeroch fakticky nepoľavuje.

Zakázané boli najpopulárnejšie modely

Krajiny Európskej únie už skôr zaviedli zákaz dodávok áut s motorom nad 1,9 litra do Ruska. Vzhľadom na špecifický charakter motorizácií japonských výrobcov automobilov však takéto opatrenie vo väčšej miere ovplyvní ich autá.

Na rozdiel od európskych a čínskych automobiliek, ktoré v uplynulých rokoch prešli na maloobjemové preplňované motory, japonské automobilky si pre svoje modely ponechali väčšie atmosférické motory. Z tohto dôvodu je podiel motorov s objemom viac ako 1,9 litra v japonských autách signifikantný.

Podľa Asociácie európskych podnikov v roku 2021, keď automobilky ešte oficiálne dodávali autá do Ruska, 25 najobľúbenejších modelov na trhu zahŕňalo 6 modelov japonských značiek. Sú to Toyota RAV4 a Camry, Nissan Qashqai a X-Trail, Mazda CX-5 a Mitsubishi Outlander. Z nich mal iba Qashqai verziu s motorom pod 2,0 litra.

Momentálne aj prémiové autá európskych značiek ako Mercedes. BMW, Audi a Volvo sú v počiatočných verziách vybavené motormi s objemom menej ako 1,9 litra. Japonské prémiové značky Lexus a Infiniti takéto verzie vôbec nevyrábajú.

Podľa agentúry AUTOSTAT je teraz Rusko primárne zásobované ojazdenými autami z Japonska – táto krajina je lídrom v dodávkach ojazdených áut, zatiaľ čo nové automobily sa do Ruska dovážajú z Číny a prostredníctvom takzvaného paralelného dovozu.

Podľa ruského denníka Autonews.ru sa v prvom polroku 2023 v Rusku predalo 811,8-tisíc ojazdených automobilov japonských značiek, ktoré boli nedávno dovezené a už sú v obehu na ruskom trhu. Presne polovicu z nich tvoria autá s objemom motora nad 1,9 litra. Za šesť mesiacov to znamenalo 405,9-tisíc kusov, čo je o 35 % viac ako v januári až júni 2022.

Japonské noviny Yomiuri pritom citujú nasledujúce štatistiky s odvolaním sa na tamojšie ministerstvo financií: Za celý rok 2022 sa do Ruska doviezlo 200-tisíc japonských áut v hodnote 250 miliárd jenov, teda 1,6 miliardy eur.

Je dôležité poznamenať, že v prípade ojazdených áut hovoríme takmer výlučne o modeloch s pravostranným riadením, ktoré sú obľúbené vo východnej časti Ruska. Nebude teda možné doviezť tamojšie obľúbené minivany Toyota Harrier and Crown, Honda Stepwgn a Mitsubishi Delica, ako aj najobľúbenejší elektromobil v Rusku Nissan Leaf.

Samotní Japonci sa pripravujú o možnosť zbaviť sa starých áut a ešte za ne dostať zaplatené. Teraz si musia likvidáciu platiť sami. A trh Ďalekého východu a Sibíri môže byť nasýtený čínskymi automobilmi, vrátane ojazdených, “hovorí Roman Rassudkov, zakladateľ Rucars, pre zmienený ruský denník.

Zároveň zostáva možnosť dovážať pomerne širokú škálu japonských automobilov s pravostranným riadením, ktorých motory majú objem menší ako 1,9 litra. Sú to populárne Toyota Vitza Corolla, Honda Fit (Jazz) a Vezel (HR-V), Nissan Note a March (Micra) a Mazda Axela (Mazda3). Napokon, SUV Suzuki Jimny, kult medzi milovníkmi off-roadov, pod zákaz nespadá.

Toyota Vitz je tamojšia obdobia európskej Toyoty Yaris

Sankcie neovplyvnia paralelný dovoz nových áut

V centrálnych regiónoch Ruska je teraz možné nájsť množstvo ponúk nových automobilov japonských značiek dovážaných prostredníctvom paralelného dovozu. Väčšina z nich je vybavená aj motormi s objemom väčším ako 1,9 litra.

Ide o sedany Toyota Camry, crossovery Toyota RAV4 a Honda CR-V, SUV Toyota Land Cruiser a Mitsubishi Pajero. Všetky však nie sú dodávané z Japonska, ale z trhov Číny a z arabských krajín, pripomína Oleg Moseev, zakladateľ projektu Automarketologist pre zmienený ruský denník.

Táto okolnosť už umožnila obísť predchádzajúce sankcie, podotýka. Od apríla 2022 Japonsko zakázalo dodávať do Ruska autá v hodnote viac ako 6 miliónov jenov, čo je asi 38 400 €.

Napriek tomu na tlačovej konferencii načasovanej na zavedenie nových sankcií šéf japonského ministerstva priemyslu a obchodu Yasitoshi Nishimura prisľúbil, že krajiny G7 podporia kontrolu nad dodávkami japonských áut do Ruska.

Nové sankcie však podľa Moseeva vôbec neovplyvnia trh s novými autami.

Na paralelných dovozných dodávkach sa nič nezmení. Ceny, samozrejme, porastú, no nie kvôli novým sankciám, ale kvôli zvýšeniu recyklačného poplatku od 1. augusta 2023. Čo sa týka použitých modelov RHD z Japonska, v roku 2022 sa ich doviezlo asi 200-tisíc a v prvej polovici roku 2023 asi 150-tisíc kusov. Z toho 75-tisíc bolo s motormi väčšími ako 1,9 litra. Na pozadí celého trhu s ojazdenými autami, ktorý predstavuje 6 miliónov kusov, je to veľmi malé číslo,“ hovorí Moseev.

Zdroje:  Япония запретила экспорт машин с моторами более 1,9 л. Список моделей







Inzercia

Inzercia