PORADŇA | PALIVÁ
Predplatné na benzín a naftu. Koľko môžete tankovať a ako reálne ušetriť na nákladoch za palivo?
Predplatné palív je obdoba našich palivových kariet alebo vernostných programov. Zmysel má spočívať v predplatení si objemu paliva za výhodnejšiu cenu, prípadne v zaplatení poplatku výmenou za možnosť lacnejšieho tankovania.
Ekonomickú zmysluplnosť tohto programu však nepriaznivo ovplyvňuje niekoľko faktorov, ktorým sa venujeme v príspevku.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď som pred niekoľkými dňami videl scénu zo staršieho amerického sitkomu, zaujala ma jedna vec, ktorú povedala hlavná postava o predplatnom na benzín. Zaujalo ma to hlavne preto, že som predtým o takejto službe nepočul a začal som zisťovať, či aj na Slovensku takáto služba existuje, prípadne existovala minulosti.
Prečo predplatné?
Pojmy „predplatné na palivá“, „predplatné na benzín“ či „predplatné na naftu“ sa v našom regióne v podstate nevyskytuje, napriek tomu už z názvu celkom jasne vyplýva, o čo ide.
Význam predplatného na palivá spočíva v rezervovaní si určitého objemu motorových palív, ako benzínu, nafty, LPG či CNG, za zvýhodnenú cenu. Motorista tak má garanciu, že za motorové palivá zaplatí menej ako iný bežný motorista a prípadne môže využívať ďalšie benefity, ktoré mu poskytovateľ predplatného ponúka.
Inzercia
Nepriaznivou stránkou takéhoto predplatné môže byť potreba zaplatenia ceny palív vopred a tiež poplatky, ktorých výška môže byť natoľko vysoká, že prevýši potenciálne úspory vyplývajúce zo zľavy na palivo. Preto je kľúčovou vecou vopred si vypočítať, či zapojenie sa do takéhoto programu predplatného má vôbec ekonomický zmysel.
Dobre vypočítaný biznis
Napríklad Spojených štátoch funguje predplatné na palivá podobne ako u nás s tým, že ide o obdobu našich palivových kariet alebo vernostných programov, ktoré majú v štátoch tiež.
Príkladom môže byť RaceTrac Rewards, ktorý ponúka aj určité úrovne členstva, pričom v prípade VIP úrovne si za štandardný poplatok 2,49 amerických dolárov mesačne zákazník kupuje možnosť kupovať palivá so zľavou 10 dolárových centov na prvých 40 galónov a potom 3 dolárových centov za každý galón.
Jeden galón je ekvivalent 3,78 litra a desať dolárových centov dnes predstavuje 9 eurocentov. Teda ide o zľavu 2,38 eurocentu na liter paliva, čo nie je práve najviac. Spravidla sa má však za to, že palivá sú v Spojených štátoch lacnejšie ako u nás a Američania obyčajne tankujú viac kvôli vyššej spotrebe svojich automobilov, v konečnom dôsledku tak môžu ušetriť nanajvýš zopár dolárov.
Ak mesačný poplatok prevýši úsporu v danom mesiaci, vzniká priestor pre výnos pre prevádzkovateľa služby – ak službu využívajú stovky tisíc zákazníkov, môže ísť o úspešný biznis model.
V prípade už zaplateného predplatného objemu palív, ktoré sa prenáša do nasledujúceho mesiaca, vzniká takisto priestor pre výnosy, ak vie prevádzkujúca spoločnosť zhodnotiť takýto cashflow.
Predplatné palív na Slovensku
Na Slovensku a vôbec v Európe sa namiesto explicitného predplatného stretávame skôr s palivovou kartou alebo vernostným programom, ktorý umožňuje zákazníkovi ušetriť peniaze a získať nové benefity. Poskytovateľ tohto programu, či už je to reťazec predajní s potravinami, predajne elektroniky alebo čerpacie stanice, na oplátku získava lojalitu zákazníka, ktorý bude nákupy realizovať častejšie.
Správne nastavený program je tak výhodný pre všetky zúčastnené strany.
V lepších prípadoch je ich zriadenie aj využívanie celkom bezplatné, pričom zľava na palivá môže dosahovať až 5 eurocentov na liter paliva. Podobne ako vyššie zmienený americký program však môže byť objem natankovaného paliva limitovaný.
Koľko reálne ušetríte? Nemajte veľké oči
Spravme si výpočet s teoretickými, ale realistickými premennými. Ak je vedenie takéhoto programu celkom bezplatné a využívate iba zľavu 5 eurocentov na liter paliva, môžete ušetriť nanajvýš niekoľko eur.
Pri priemernej cene benzínu 1,674 eur (obdobie 27.07-02.08.2023, ŠÚSR), priemernej spotrebe automobilu 6,8 l/100 km a mesačnom nájazde 600 km zaplatíte za 40,8 litra benzínu dovedna 68,30 €. V prípade, že by ste si uplatnili zľavu 5 centov na celý tento natankovaný objem, úspora bude predstavovať 2,04 eur. Ak by takýto vernostný program ponúkal možnosť šetrenia nerealistických 10 centov za liter, úspora by predstavovala štyri eurá.
To je doslova zanedbateľná úspora, pritom vyššie zľavy sú zvyčajne vyhradené pre drahšie prémiové palivá.
Firmy neušetria podstatne viac, ale získajú výhody
Z uvedeného vyplýva, že používanie palivových kariet a vernostných programov je výhodnejšie pre firmy, ktoré majú vo vozovom parku viac vozidiel. Aj v takomto prípade však úspora bude predstavovať relatívne nízke sumy, pričom uvedené zľavnené eurocenty na liter sú obyčajne bez DPH, navyše znížené o mesačný poplatok za službu.
To, čo v prípade firemných palivových kariet a firemných vernostných programov zohráva kľúčovú úlohu, je skôr zjednodušenie a spresnenie vykazovania nákladov za nákup pohonných hmôt, možnosť nastavenia finančných limitov a získanie lepšej kontroly nad výdavkami na tieto položky. Výhodou je tiež možnosť platiť za palivá neskôr.
Palivové karty sa dnes transformujú do digitalizovanej podoby, kedy sa stávajú súčasťou mobilných aplikácií a webstránok, a tak umožňujú intuitívnejšie porovnávanie tankovania jednotlivých zamestnancov či vozidiel.
Zhrnutie
- Predplatné na benzín a naftu je v podstate obdoba známych vernostných programov a palivových kariet, pri ktorých si však nemusíte objem palív predplatiť vopred.
- Pre bežného motoristu je potenciálna úspora tak nízka, že celkom stráca zmysluplnosť.
- Pre firmy takisto nie je hlavným motivátorom finančná úspora nákladov za palivá, ale prislúchajúce služby uľahčujúce správu vozového parku.
10 realistických tipov, ako ušetriť na prevádzkových nákladoch auta
Bez diskusií je to práve palivo, na čo v súvislosti s autom míňame najviac peňazí. Prečo je ale palivo také drahé? V skutočnosti platíme nielen za benzín a naftu, ale aj spotrebnú daň, distribučné náklady a ďalšie faktory, ktoré vplývajú na koncovú cenu: ide napríklad o silu meny, prírodné katastrofy, politické dianie vo svete a, samozrejme, pravidlá ponuky a dopytu.
Veľmi dobre vieme, že mať auto nie je lacná záležitosť, preto by sme mali investovať do auta, ktoré bude mať čo najnižšie dodatočné náklady. Avšak emócie často zvíťazia nad rozumom, a tak dodatočne hľadáme spôsoby, ako ušetriť na spotrebe a údržbe. Ponúkame vám zopár tipov, ako môžete na palive a ďalších nákladoch ušetriť aj bez kúpy nového ekologickejšieho auta a bez toho, aby sme avizovali nerealistické či naivné rady.
- Nekopte zbytočne do pedálov. Zrýchľujte aj spomaľujte mierne. Jazdite konštantnou rýchlosťou a predvídajte. Ak sa vyvarujete častému zrýchľovaniu a udržíte akceleračný pedál viac-menej v rovnakej polohe počas prevažnej doby jazdy, auto sa vám odvďačí nižšou spotrebou paliva.
- Používajte tempomat nielen na diaľnici, ale pokojne aj v meste. Niektorí vodiči zapínajú tempomat hoci aj na niekoľko sekúnd, pretože sa im v praxi overilo, že spotreba paliva je tak nižšia. Tento tip je však závislý od viacerých faktorov a spravidla by ste si mali svojom vlastnom aute overiť jeho správnosť.
- Choďte do servisu včas. Zaznačte si do kalendára všetky dôležité servisné úkony, o ktorých vopred viete, že ich je potrebné urobiť, a šetrite si na tieto náklady. Zanedbávaním intervalov a čakaním na prejavy poruchy prídete o ďalšie peniaze minuté na servis, pričom zvýšenie spotreby je veľmi často symptómom takýchto porúch.
- Vypnite klimatizáciu. Pri zapnutej klimatizácii stúpa spotreba aj o 15 percent. Využívajte na schladenie prirodzené spôsoby ako parkovanie v tieni a v podzemných garážach. V zime sa oblečte teplejšie.
- Naplánujte si trasu logicky a efektívne. Ak potrebujete cez deň vybaviť viac vecí, naplánujte si celý deň a vybavte to naraz. Neustále zahrievanie vychladnutého motora zbytočne zvyšuje spotrebu.
- Ak nemusíte, nejazdite počas dažďa alebo sneženia. Máme za overené, že počas zlých poveternostných podmienok sa spotreba paliva zvyšuje kvôli viacerým dôvodom.
- Kontrolujte si tlak v pneumatikách. Pneumatiky s optimálnym tlakom poskytujú optimálne brzdenie, pri nesprávnom tlaku v pneumatikách musí vynakladať auto väčšiu námahu pri akcelerácii a spotreba môže stúpnuť o niekoľko percent.
- Odstráňte nepotrebnú záťaž. Auto nie je sklad, preto by v ňom mali byť iba veci súvisiace s jazdou a jej cieľom.
- Dôslednejšie si všímajte ceny paliva. Porovnajte si ceny paliva na čerpacích staniciach vo vašom okolí, využívajte akcie, zľavy, zbierajte vernostné body.
- Vždy buďte v strehu. Keď sledujete okolie, nemusíte zrazu prudko brzdiť, keď naskočí červená alebo spomaľovať kvôli autu pred vami. Všímaním si okolitej premávky si dokážete zabezpečiť plynulú jazdu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk