Európsky parlament schválil nové pravidlá pre elektromobily. Ako sa to dotkne Slovenska?

Zvýšenie hustoty nabíjacích bodov na dôležitých úsekoch ciest na Slovensku je opäť v hre.

Európsky parlament presadil zásadu novinku rozvoja elektromobility.
Dotke sa aj áut na vodíkový pohon.
Vydané  Text: 

Pred istým časom sme vás informovali o pripravovanej novinke, ktorá sa má priamo dotknúť elektromobility. Jej súčasťou boli menšie rozostupy medzi jednotlivými nabíjacími stanicami pre osobné a nákladné autá. Taktiež malo dôjsť k presne vymedzenému umiestneniu čerpacích staníc na vodík. Pred pár dňami Európsky parlament túto novinku definitívne schválil. Čo všetko prinesie a čo všetko musí Slovensko splniť vám priblížime v nasledujúcich riadkoch.

Masívna podpora alternatívnych palív

Hlavnou myšlienkou plánu na zavedenie častejších nabíjacích staníc je, že EÚ sa zaväzuje znížiť úroveň skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 % v porovnaní so začiatkom 90. rokov minulého storočia. Okrem iného má novinka za cieľ dekarbonizovať dopravu, čomu môže výrazne pomôcť práve lepšia dostupnosť nabíjacích miest pre elektromobily a vodíkových plniacich staníc pre vozidlá s príslušným pohonom.

Ako informuje portál teraz.sk, poslanci Európskeho parlamentu vo štvrtok 11.7. presadili, že do roku 2026 musia členské štáty EÚ, ktoré majú na svojom území verejné komunikácie spadajúce do siete TEN-T umiestniť výkonnú nabíjačku minimálne každých 60 kilometrov. Jej výkon by pritom mal predstavovať až 400 kW, pričom do roku 2028 sa má zvýšiť až na 600 kW. Slovensko taktiež patrí do siete Trans-European Transport Network (TEN-T) a tým pádom sa nové nariadenie týka aj nás.

Inzercia

Inzercia

Rýchlonabíjanie stanice ZSE DRIVE v podzemnej garáži

Európsky parlament chce nabíjačky s vysokým výkonom

Okrem nabíjačky každých 60 kilometrov pre osobné autá novinka počíta aj s nabíjacími bodmi pre nákladnú dopravu. Tie majú byť od seba maximálne 120 kilometrov pričom ich výkon by do roku 2028 mal predstavovať 1400 až 2800 kW. Ich inštalácia sa však zatiaľ týka len polovice hlavných ciest a výkon je odvodený od hustoty dopravy a využitia príslušného dopravného úseku.

Dôležitou novinkou z pohľadu alternatívnych palív je aj nutnosť vybudovať plniacu sieť na vodík, ktorej jednotlivé stanice od seba do roku 2031 budú vzdialené maximálne 200 kilometrov. Ďalšou zásadnou a veľmi vítanou zmenou je možnosť jednotného platobného systému na všetkých nabíjacích a plniacich bodoch. Aktuálne si totiž jednotliví operátori vyhradzujú právo na vlastné aplikácie alebo platobné systémy. Často sa potom stáva, že v nabíjaní elektromobilu vzniká mierny zmätok.

Systém TEN-T na Slovensku. Zdroj: cbd.sk

Ako sa to dotkne Slovenska?

Jednotlivé členské štáty budú však mať finálne slovo v procese implementácie nových nariadení. Ich ministri totiž musia dané novinky schváliť. To by však pri najväčších členoch EÚ mal byť len formálny proces. Z pohľadu Slovenska a jeho ciest spadajúcich do systému TEN-T sa predovšetkým hovorí o úsekoch diaľnice D1 medzi Bratislavou a Žilinou. Ďalej úsek od Žiliny smerom k hraniciam s Poľskom a na východ. Okrem toho taktiež naším územím prechádza diaľničný úsek Brno-Bratislava, ktorý je taktiež súčasťou TEN-T. Zmienené dopravné úseky patria k základnej časti TEN-T. Okrem toho Európsky parlament schválil nariadenie, ktoré zahŕňa aj iné súčasti daného systému na našom území.

Každý z týchto úsekov teda v najbližšej dobe čaká výrazný rozvoj nabíjacej siete spoločne s inštaláciou plniacich staníc na vodík. V prípade vodíku ide však o plány, ktoré začínajú na prelome 20. a 30. rokov tohto storočia.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia