Technické údaje | Fotogaléria
Prelomový Hyundai IONIQ 5 N je odhalený! Demonštruje technologické majstrovstvo výrobcu a perspektívu EV v motoršporte
Očakávania boli obrovské, pretože ide o prvé elektrické vozidlo športovej divízie Hyundai N. Prvé správy o novinke sú presýtené superlatívmi, výrobca otvorene hovorí o sebe ako technologickej veľmoci a lídrovi pokročilých technológií.
Silnou stránkou Ioniq 5 N nemá byť iba výkon, ale najmä množstvo funkcií a technológií zlepšujúcich jazdné vlastnosti.
Výrobca pritom naďalej mieni svoje nové auto prezentovať ako elektromobil na každý deň.
Vydané Text: Erik Stríž
Čakanie sa skončilo, prvý elektromobil značky Hyundai N je na svete.
IONIQ 5 N bol odhalený na ikonickom podujatí Goodwood Festival of Speed, kde zrejme zatieni všetkých ostatných účastníkov. Očakávania na model Ioniq 5 N boli totiž mimoriadne vysoké a vybičované kuloárnymi informáciami o vývoji.
Dnes vieme naisto, že Hyundai Ioniq 5 N príde do predaja a že bude oslovovať zvlášť náročnú klientelu. Hyundai má tak našliapnuté stať sa lídrom v popularizácii aj objeme predaja športových elektromobilov, ak bude Ioniq 5 N nasledovať úspechy spaľovacieho i30 N. Tomu sa všeobecne darí držať na vrchole rebríčka predajov športových hatchbackov (predáva sa pritom aj ako Fastback N).
Inzercia
Informačné embargo na Hyundai Ioniq 5 N uplynulo iba pred niekoľkými minútami a už máme oficiálnu tlačovú správu výrobcu v slovenčine, z ktorej vyberáme niekoľko dôležitých pasáží a tiež technické údaje horúcej novinky.
Platforma E-GMP s podstatnými vylepšeniami
IONIQ 5 N kombinuje elektrifikovanú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) štandardného modelu s technológiami N pochádzajúcimi z motoristického športu a využíva odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs (ako napríklad štúdie RM20e, RN22e a N Vision 74). Vďaka tomu dosahuje mimoriadne vysoké výkonnostné schopnosti a zabezpečuje, aby spĺňal tri výkonnostné piliere N: Špecialista na zákruty, Schopnosti na pretekárskom okruhu a Športové vozidlo na každý deň.
Automobil prešiel vylepšeniami základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali aj uloženie motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia.
Model N sa od štandardného vozidla IONIQ 5 odlišuje aj zmenou proporcií. Celkovo je o 20 mm nižší, s blatníkmi rozšírenými o 50 mm, aby sa do neho zmestili širšie pneumatiky, a vďaka výraznejšiemu difúzoru aj o 80 mm dlhší.
21-tisíc otáčok za minútu a najvýkonnejšie brzdy v histórii značky
Vozidlo s doma motormi a pohonom AWD dosahuje celkový systémový výkon 478 kW (650 k), ak je zapnutý režim N Grin Boost, pričom jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min.
Tento mimoriadny výkon je výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd.
Kurióznymi funkciami sú N e-shift a N Active Sound+. N e-shift simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) vozidiel N so spaľovacím motorom. Simuluje radenie pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a vytvára pocit trhnutia pri radení, zatiaľ čo N Active Sound + poskytuje nielen futuristický zvuk elektromobilu, ale aj zvuky motora a výfuku podobné vozidlu
so spaľovacím motorom. Režim Ignition simuluje zvuk motorov N 2.0T a Evolution poskytuje charakteristický vysoko výkonný zvuk inšpirovaný modelom RN22e. Režim Supersonic predstavuje unikátny koncept s variabilnou hlasitosťou pri prejazde zákrutami inšpirovaný dvojmotorovými stíhačkami.
IONIQ 5 N sa ďalej môže pochváliť upravenými N brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.
Inžinieri Hyundai N vytvorili systém N Brake Regen pre riešenie vysokých nárokov na brzdenie na okruhu Nürburgring Nordschleife. Ide o špecifický systém vyvinutý pre model IONIQ 5 N. Ponúka brzdnú silu na úrovni až 0,6 G, čo predstavuje popredné číslo v odvetví. Využíva samotný systém N Brake Regen a zostáva zapnutý aj pri aktivácii ABS s najvyšším účinkom na úrovni 0,2 G. Riziko vädnutia bŕzd v dôsledku hmotnosti elektromobilu sa podarilo obmedziť maximalizáciou rekuperačného brzdného výkonu, čo vedie k nižšiemu brzdnému výkonu mechanických bŕzd.
Plynulý prechod medzi N Brake Regen a hydraulickými brzdami vodič ani nepostrehne. Brzdenie ľavou nohou navyše umožňuje, aby pri jazde na trati fungoval súčasne brzdový a plynový pedál.
Ďalšími funkciami, ktoré stoja za pozornosť, sú N Pedal, N Drift Optimizer a N Torque Distribution.
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC, víťazom majstrovstiev sveta v rely. Táto inteligentná softvérová funkcia je v modeli IONIQ 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu. Ide o výsledok sofistikovanej technológie riadiacej elektroniky.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
Technické údaje | IONIQ 5 N | |
Výkon motora
|
Vpredu | 166 kW (226 k) |
Vzadu | 282 kW (383 k) | |
Celkový výkon | 448 kW (609 k) | |
Výkon s funkciou Boost |
478 kW (650 k)
Vpredu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k) |
|
Batéria | Kapacita | 84 kWh |
Nabíjanie
|
Rýchlosť nabíjania | 350 kW |
Čas nabíjania |
z 10 % na 80 % za 18 minút
|
|
Rozmery
|
Dĺžka | 4 715 mm |
Šírka | 1 940 mm | |
Výška | 1 585 mm | |
Rázvor kolies | 3 000 mm | |
Pneumatiky |
Pirelli P-Zero 275/35 R21
|
|
Brzdový systém
|
Vpredu |
4-piestikové strmene, 400 mm kotúče
|
Vzadu |
1-piestikové strmene, 360 mm kotúče
|
|
Rekuperačné brzdenie | Spomalenie |
0,6 G ( 0,2 G počas aktivácie ABS)
|
0 – 100 km/h | 3,4 s (Boost) | |
Najvyššia rýchlosť | 260 km/h | |
Dojazd |
Bude oznámený pri uvedení na trh
|
|
Farby karosérie |
matná modrá Performance Blue Matte, modrá Performance Blue, čierna Abyss Black Pearl, sivá Cyber Grey Metallic, matná sivá Ecotronic Grey Matte, sivá Ecotronic Grey, biela matná Atlas White Matte, biela Atlas White, matná zlatá Gravity Gold Matte a oranžová Soultronic Orange Pearl
|
|
Farba interiéru |
Čierna s modrými doplnkami Performance Blue
|
Interiér, ktorý je naozaj športový = prispôsobený divokej jazde
Zmenami v porovnaní s východiskovým modelom Ioniq 5 prešiel aj interiér. Inovácie sa týkajú praktických záležitostí, a tak v Hyundai Ioniq 5 N nájdete napríklad aj:
- škrupinové športové N sedadlá sú o 20 mm nižšie a majú zosilnené bočné vedenie;
- stredový tunel s posuvnou lakťovou opierkou bol spevnený a obsahuje aj chrániče kolien;
- pedále dostali vypracovanie, ktoré zabraňuje skĺznutiu nohy, opierka ľavej nohy má byť spevnená;
- úplne nový športový volant obsahuje logo N, štyri vyhradené N tlačidlá, mechanické ovládacie prvky a pádla sú optimálne umiestnené na končekoch prstov vodiča, aby sprístupnili funkcie N e-shift a N Pedal.
Hyundai naďalej poukazuje aj na to, že jeho interiér využíva recyklované a vôbec udržateľné materiály.
Cena a dostupnosť Hyundai Ioniq 5 N
Kedy príde nový Hyundai Ioniq 5 N na trhy, kedy sa bude dať objednať a koľko to všetko bude stáť, zatiaľ výrobca neupresňuje. Očakávame, že počas tohto roka budeme poznať aj slovenské ceny a podrobnosti o tom, kedy sa prvé kusy dostanú k slovenským zákazníkom.
Cena však nebude nízka, o tom vôbec nepochybujeme. Už dnes sa štandardný Ioniq 5 predáva od 47.490 €, pričom verzia Premium 239 kW 4×4 77 kWh vás vyjde na cenníkových 64.990 €.
Realisticky možno predpokladať, že základová cena Hyundai Ioniq 5 N aj 75-tisíc eur.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk