Toto je budúcnosť? Číňania predstavili spaľovací motor s takmer nulovými emisiami. Poháňa ho vysoko toxické palivo…

Nový spaľovací motor by mal mať nízke emisie a vysoký výkon. Otázny je jeho dopad na zdravie.

Amoniak je totiž toxická látka s veľkým dopadom na zdravie a prostredie.
Aktuálne ide len o koncept. Či sa dostane aj do ďalšej fázy testovania je na teraz otázne.
Vydané  Text: 

Nové spôsoby dopravy sú v automobilovom priemysle aktuálne horúcou témou. Niektorí z výrobcov sa stále pokúšajú nájsť alternatívu k tradičným spaľovacím motorom a taktiež aj k elektromobilom. Vznikajú tak rôzne koncepty, kedy agregáty dokážu pracovať napríklad priamo s vodíkom alebo inými látkami. Z času na čas však vznikne aj myšlienka, kedy spaľovací motor môže bežať aj na vysoko toxický amoniak. Podobný koncept pred nedávnom predstavili v Číne.

Dvojliter na amoniak

Jeden z tamojších najväčších výrobcov automobilov, Guangzhou Automobile Group Co. (GAC), uviedol spaľovací motor s emisiami o 90% nižšími, ako v prípade klasických agregátov spaľujúcich fosílne palivá. Jeho objem je podľa zverejnených dokumentov 2 litre, pričom maximálny výkon je uvádzaný na úrovni 120 kW. Z toho je zrejmé, že ide o motor primárne určený pre osobné vozidlá. Z hľadiska ekológie navyše môžeme hovoriť aj o motore s nízkym ekologickým dopadom na životné prostredie čo sa úrovne produkovaných emisií týka.

Problém je však pri pohľade na to, čo dodáva tomuto agregátu silu na chod. Motor totiž spaľuje amoniak, vysoko toxickú látku, ktorá sa používa na výrobu priemyselných hnojív či močoviny. Dopady amoniaku na zdravie sú pomerne závažné. Dokáže leptať oči, dýchacie cesty a taktiež aj kožu. Okrem toho pri vyšších koncentráciách môže spôsobiť na tele rozsiahle omrzliny a vzhľadom na svoju zásaditosť má schopnosť meniť pH vodných ekosystémov.

SAIC zdvojnásobuje svoju expanziu do Európy, postaví tu výrobný závod. Je v hre aj Slovensko?

Spaľovací motor dvoch tvárí

Ak teda hovoríme o znížení emisií skleníkových plynov celkovo o 90% (samotný motor pravdepodobne okrem amoniaku spaľuje aj prímes iného druhu paliva), musíme k tomu pripočítať aj rozsiahle negatíva spojené s dopadom na zdravie pri prípadnom kontakte s človekom alebo ekosystémom. Nevýhodou môže byť aj nedokonalé spaľovanie paliva pri staršom agregáte na amoniak. Došlo by totiž k jeho uvoľňovaniu do prostredia, čo nie je práve ideálne. Napriek svojim negatívam sa však o čpavku čoraz častejšie hovorí ako o alternatívnom palive pre lodnú alebo priemyselnú dopravu. Tu však nastáva ďalší problém.

Keďže amoniak je pomerne náročný na prepravu a skladovanie, je otázna aj jeho distribúcia k finálnym zákazníkom. Ako uvádza portál Interesting Engineering, nevýhodou sa aktuálne zdá byť dostupnosť plniacich staníc určených na tento typ paliva. Rovnako tak je aj otázna bezpečnosť v prípade nehody auta, ktoré by malo palivové nádrže s čpavkom. Ak by totiž došlo k poškodeniu nádrže a látka by sa dostala do prostredia, mohla by spôsobiť väčšie škody na zdraví a prostredí ako nehoda samotná. Keďže ide zatiaľ len o koncept podobného spaľovacieho motora, je otázny aj jeho ďalší vývoj. Z aktuálneho hľadiska totiž negatíva výrazne prevyšujú pozitíva.

Prekvapila asi všetkých. Dacia verejne otestuje syntetické palivá na najťažších pretekoch sveta. Mieni sa vyhýbať elektromobilite čo najdlhšie




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia