Čínske modely nastavujú európskym automobilkám zrkadlo! V týchto veciach si zachovávajú zdravý rozum
Majú nové značky na našom trhu šancu uspieť? A treba sa toho vôbec obávať?
Prečítajte si komentár Juraja Hrivnáka
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Píšuc tento text, mám za sebou v rámci dvoch týždňov skúsenosť s niekoľkými pre mňa úplne novými automobilmi. SsangYong Korando, ktorý som si mohol konečne vyskúšať s manuálnou prevodovkou, sem už ani nepočítam. Táto značka preberá segment, ktorý pomaly ostatné kórejské značky opustili a robí to veľmi dobre. Mal som však možnosť ochutnať ponuku značky DongFeng. Test modelu Forthing T5 Evo nájdete v tomto čísle môžem povedať, že prvýkrát som považoval spoločnosť čínskeho auta za skutočne príjemnú. Nebolo to dokonalé, ale to nie je skoro žiadne auto.
To však nebolo všetko. Vyskúšal som si krátku jazdu aj v modelu Forthing U-Tour, a ten vo mne zanechal hlboký dojem. Je to v podstate luxusné MPV, také, aké sa na našom trhu historicky nikdy veľmi neuchytilo, aj keď napríklad v Amerike je MPV veľmi obľúbené. Spracovaním, skutočným priestorom pre 6 cestujúcich (mali sme luxusnú verziu 2 + 2 + 2), materiálmi a výbavou sa môže ozaj porovnávať s najlepšími.
Inzercia
Ak chcú Číňania u nás naozaj zabodovať, mali by viac dbať na obutie svojich áut. Pneumatiky ako Batman a Linglong sú pre ne totiž ako bradavica na inak peknej tvári a zbytočne znehodnocujú často čoraz podarenejší celok. Nakoniec som si mohol vyskúšať Voyah Free, teda najluxusnejšiu značku koncernu Dongfeng, s vrcholným elektrickým modelom. A z toho som úplne padol na zadok. Test pre vás chystáme do ďalšieho čísla, no mám tušenie, že mnohí európski výrobcovia v tomto modeli uvidia skutočnú konkurenciu. Mimochodom, tento model už jazdí na Michelinoch.
A máme sa týchto modelov skutočne báť? Možno by sme sa na ne mali pozrieť ako na príležitosť. Niektoré základné veci totiž zvládajú lepšie a našim automobilkám by mohli nastaviť akési zrkadlo. My, spotrebitelia, by sme z toho mali len ťažiť. Problémom čínskych automobilov je u nás stále cena, ktorá pre dovozné clá a drahý import tieto autá dostávajú na cenovú hladinu zabehnutej európskej konkurencie. To sa zmení, keď začnú Číňania vyrábať autá v Európe, čo nejedna automobilka zvažuje. Lenže vtedy vzniknú pre nás Európanov aj nové pracovné príležitosti, takže čoho sa vlastne bojíme? Nové Volvo EX30 alebo Volkswagen ID.2all deklarujú cenovú dostupnosť práve v reakcii na konkurenciu z východu. My sa môžeme iba tešiť.
Zdroje: auto motor a šport č. 7/2023
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!