Alfa Romeo Giulia oslavuje 8 rokov! Malo ísť o prelomový model, prečo to nakoniec nevyšlo?
Od svojho debutu si talianska značka stále hľadá cestu do budúcnosti.
Vydané Text: Peter Orosz
Pompézne uvedenie na trh sa uskutočnilo 24. júna 2015, keď (dnes už zosnulý) Sergio Marchionne zorganizoval veľké podujatie, na ktorom konečne predstavil sériovú verziu dlho očakávanej Alfy Romeo Giulia. V sprievode výnimočného vokálu Andreu Bocelliho koncern FCA svetu predstavoval nielen úplne nový model, ale tiež ambiciózne plány na reštart značky Alfa Romeo.
Giulia bola postavená len v priebehu dvoch rokov „najlepšími inžiniermi, dizajnérmi a štylistami spoločnosti“, pričom mala predstavovať prvý z ôsmich nových modelov plánovaných na nasledujúce tri roky v rámci investície vo výške 5 miliárd eur zameranej na obnovenie značky Alfa.
Od svojho uvedenia na trh v prvej polovici roka 2016 si Alfa Romeo Giulia našla približne 160 000 majiteľov najmä v Európe, Severnej Amerike a niektorých krajinách Ázie a Blízkeho východu. Aj keď nikdy nenaplnila svoje ambiciózne ciele, sedan sa ukázal ako vysoko konkurencieschopný produkt. A nielen to. Model Giulia prispel tiež k otvoreniu ďalších dverí na severoamerickom automobilovom trhu. Ten bol už dlhé roky v hľadáčiku značky ako súčasť plánu globálnej expanzie.
Inzercia
Aj s odstupom času môžeme napísať, že Alfu v tomto smere zradilo predovšetkým načasovanie. Sedan bol uvedený na trh práve v období, keď klesal dopyt po klasických karosárskych verziách. V minulom roku sa na celom svete predalo 1,2 milióna prémiových sedanov segmentu D, čo predstavuje pokles o 2 %. V Číne sa objem zvýšil o 5 percent a tvoril až 43 percent celosvetového predaja vozidiel tejto kategórie. V USA a Kanade sa zvýšil o 1 percento a v Európe, ktorá je tretím najväčším trhom na svete, klesol dopyt po sedanoch až o 25 percent.
Predaje neklamú
Nemôžeme mať preto značke vyslovene za zlé, že sa v súčasnosti viac zameriava na produkty z kategórie SUV/crossover. Po uvedení modelu Tonale značka čoskoro predstaví ešte menšieho zástupcu, ktorý bude konkurovať modelom ako Mini Countryman, Volkswagen T-Roc atď. SUV tejto veľkosti môže prospieť predajom: podľa najnovších údajov zverejnených spoločnosťou JATO Dynamics sa Tonale podieľalo na 67 % nových registráciách značky v Európe od januára do mája tohto roka.
Pokiaľ ide o Giuliu, aj po rokoch o nej môžeme hovoriť ako o zaujímavom aute. Dizajn bol a stále je mimoriadne pútavý a bez preháňania rešpektuje identitu značky. V priebehu rokov presvedčili aj slušné recenzie a vo všeobecnosti ide o sedan, ktorý môže stále konkurovať rivalom z Nemecka. Netreba však zabúdať na skutočnosť, že od roku 2017 predaje modelu Giulia medziročne klesajú z takmer 40 000 predaných kusov na necelých 15 000 v priebehu roka 2022. Najviac zákazníkov si Alfa Giulia našla, prekvapivo, v Spojených štátoch s 33 % podielom a v domácom Taliansku s 20 % podielom predajov. Ďalšia budúcnosť tohto modelu zostáva nejasná, nateraz však zostáva v ponuke značky a neskôr očakávame zásadnú transformáciu na inú karosársku verziu.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!