Prekvapenie z Mladej Boleslavi
Škoda odhalila model ROADIAQ. Má obytný priestor vzadu, solárnu strechu a inovatívne riešenia úložného priestoru
29 učňov z Odborného učilišťa Škoda začalo na Škode Roadiaq pracovať na jeseň 2022 a dokončili ho po 9 mesiacoch a 2000 pracovných hodinách.
Vytvorili multifunkčný kempingový a mobilný kancelársky elektromobil, ktorý môžu digitálni nomádi využívať na prácu a cestovanie.
Automobil vychádza z modelu Enyaq 80x Sportline s 82 kWh batériou.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Študentský koncepčný automobil Škoda je od akademického roku 2013/14 vrcholom prípravy učňov na Odbornom učilišti Škoda. S podporou svojich tútorov a odborníkov zo všetkých oddelení navrhujú a vyrábajú svoje vlastné vysnívané auto. 29 učňov dokončilo deviaty študentský koncepčný automobil Škoda Roadiaq; multifunkčný karavan v mobilnej kancelárii, ktorý zachytáva ducha dobrodružstva. Roadiaq, navrhnutý tak, aby bezproblémovo fungoval ako vozidlo v pohybe a potom sa po zaparkovaní zmenil na využiteľnú kanceláriu alebo obytný priestor, je udržateľné, batériovo elektrické vozidlo s pohonom všetkých kolies, ktoré môžu digitálni nomádi využívať na cestovanie, prácu a voľný čas.
Deviate študentské auto značky Škoda obsahuje všetko, čo potrebuje moderná mobilná kancelária: trvalé vysokorýchlostné pripojenie na internet, 27-palcový monitor a dokovaciu stanicu, inovatívne riešenia úložného priestoru, množstvo elektrických zásuviek a (čo je dôležité) kávovar na espresso. Napriek tomu sa Roadiaq v niekoľkých jednoduchých krokoch premení z pracovného priestoru na obývací priestor s posteľou a malou kuchyňou.
Inzercia
Pre digitálnych nomádov, ktorí pracujú odkiaľkoľvek
29 učňov z Odborného učilišťa Škoda začalo na Škode Roadiaq pracovať na jeseň 2022. Počas deviatich mesiacov strávili viac ako 2000 pracovných hodín vytvorením multifunkčného kempingového a mobilného kancelárskeho vozidla, ktoré môžu digitálni nomádi využívať na prácu, cestovanie, alebo jednoducho relaxovať.
Je to prvýkrát, čo študentské auto Škoda vychádza z plne batériového SUV Škoda Enyaq. Vďaka početným úpravám exteriéru a interiéru je vozidlo vhodné na prácu na cestách, ako aj na kempovanie a outdoorové aktivity.
Rozsiahle úpravy zvonku aj zvnútra
Aby sa Enyaq premenil na obytný automobil, učni výrazne prispôsobili jeho karosériu. Okrem novej strešnej konštrukcie vyvinuli aj nové zadné dvere, ktoré umožňujú pripevnenie stanu. Roadiaq je obutý na 21-palcových zliatinových diskoch Supernova z radu Enyaq a má dvojfarebné lakovanie Emerald Green a Moon White. Vo vnútri sú textílie použité na poťahy sedadiel, obloženie dverí a prístrojová doska vyrobené zo 100 % recyklovaných materiálov. Nábytok na kempovanie, spanie a prácu na diaľku v zadnej časti vozidla bol vyrobený na mieru po konzultácii s odborníkmi, s návrhom študentov.
Inovatívne technológie: napájanie, solárne články a 27-palcový monitor
Učni vybavili Škodu Roadiaq niekoľkými inovatívnymi technologickými prvkami. V úzkej spolupráci s IT oddelením Škody zabezpečili, že má všetko, čo potrebuje na to, aby fungovalo ako mobilná kancelária pre dnešných digitálnych nomádov. Okrem stáleho pripojenia na internet to zahŕňa vstavaný 27-palcový monitor s integrovanou dokovacou stanicou a kamerou, ako aj bezdrôtovú klávesnicu, myš a reproduktor v obytnej a kancelárskej časti vozidla. K tomu učni prispôsobili aj celý elektrický systém a vytvorili ďalšie svetelné zdroje a zásuvky.
Interiér odráža farby exteriéru Roadiaqu a používa látky vyrobené zo 100 % recyklovaných materiálov. Kompletné čalúnenie sedadiel, čalúnenia dverí, prístrojovej dosky a strešných stĺpikov bolo vyrobené v spolupráci s externými odborníkmi na čalúnenie zo spoločnosti Autointerier Šindelář, ktorá s projektom Student Car spolupracuje už roky. Látky vyrobené z recyklovaných textílií pochádzajú od špecialistov z Dual Borgstena, ktorí už so Škodou spolupracujú na projektoch sériovej výroby. Koncept monomateriálu zaisťuje úplnú recyklovateľnosť látky na konci životného cyklu vozidla.
Pohon všetkých kolies s dvoma elektromotormi
Škoda Roadiaq prichádza s pohonom všetkých kolies a vychádza z Enyaq 80x Sportline. Na zadnej náprave je namontovaný synchrónny elektromotor, ktorý dodáva výkon 150 kW a maximálny krútiaci moment 310 Nm. Asynchrónny elektromotor na prednej náprave dodáva na predné kolesá ďalších 80 kW a maximálny krútiaci moment 162 Nm. Lítium-iónová vysokonapäťová batéria má energetickú kapacitu 82 kWh (77 kWh netto) a umožňuje dojazd až 495 kilometrov v cykle WLTP.
Dĺžka základného vozidla 4 649 milimetrov a šírka 1 879 milimetrov zostali nezmenené. Rázvor narástol minimálne, na 2 770 milimetrov, a svetlá výška na 190 milimetrov. Roadiaq je s 2 050 milimetrami o viac ako 35 centimetrov vyšší ako štandardná verzia, najmä vďaka novej časti strechy. Časť pôvodnej strechy musela byť odstránená, aby sa zabezpečila podstatne väčšia svetlá výška. Digitálni nomádi si tak môžu užiť ešte viac priestoru na prácu a oddych. Nástavec na stan poskytuje úkryt v nepriaznivom počasí a umožňuje pohodlnejšie používanie kuchyne inštalovanej v zadnej časti vozidla. Prepracované zadné ľavé dvere s odstránenou kľučkou ponúkajú viac súkromia v priestore na spanie vďaka okienku so slnečnou clonou. okrem toho Solárne články pomáhajú generovať energiu pre obytný priestor, čím zaisťujú, že si vozidlo udrží dojazd aj mimo siete. Roadiaq je možné pripojiť aj k externému zdroju napájania v kempingoch alebo obytných autách.
Podpora od odborníkov na prestavbu obytných vozidiel
Projekt tradične ťaží z úzkej spolupráce špecialistov zo všetkých oddelení Škody. Pri vybavení vozidla na mieru vyrobenou strešnou konštrukciou a nábytkom si však učni prizvali na pomoc aj externých odborníkov. Spoločnosti Cargodesign a KPS Automobile boli prizvané, aby študentom poradili a aktívne pomáhali s konštrukciou vonkajšieho aj vnútorného vybavenia. Okrem kempingového a kancelárskeho vybavenia v zadnej časti vozidla učni vytvorili aj pracovné stanovište pre spolujazdca. Špeciálne rameno ponúka cestujúcemu miesto na pripevnenie tabletu. Interiér dopĺňa množstvo prvkov výbavy a doplnkov pre zábavu a relax, z ktorých niektoré sú už súčasťou ponuky značky Škoda. Zahŕňajú bezdrôtový reproduktor, solárnu sprchu.
Počas vývoja a výroby modelu Roadiaq získali študenti podporu od mnohých odborníkov značky Škoda, ktorí pracujú v oddeleniach výroby, dizajnu a technického vývoja. Prvýkrát sa zapojilo aj oddelenie IT služieb a oddelenie trvalo udržateľného rozvoja materiálov. Študentský tím získal podporu aj od externých špecialistov na prestavbu karavanov.
Oliver Stefani, vedúci dizajnu Škoda, povedal: „Projekt študentského auta spája tri veľké prednosti Škody: jej odvážny prístup, praktický prístup a ohromný tímový duch. V Škoda Design sme veľmi radi, že sme súčasťou Tento projekt. Naším cieľom je poskytnúť týmto talentovaným študentom komplexný, hmatateľný pohľad na našu každodennú prácu a nadchnúť ich pre ňu. Nápady, s ktorými naši študenti prichádzajú, ma každý rok fascinujú a skutočne si vážim ich hodnotný príspevok a ich mimoriadnu kreativitu. “
Počas učňovskej návštevy v Škoda Design zaujali Olivera Stefaniho a jeho tím najmä návrhy Agáty Frakovej, maliarky v druhom ročníku učňovského štúdia, a ponúkli jej doplnkovú stáž v oddelení Dizajn. Išlo o prvú takúto stáž od vzniku projektu Študentské auto.