Krátka správa
EÚ zaviedla nové sankcie, zákaz dovozu áut a komponentov do Ruska sa rozšíril. Sankcie sú účinné, tvrdí komisia
Nové sankcie zahŕňajú aj obmedzenia pre dodávky množstva automobilových komponentov.
V poradí už jedenásty balík sankcií rieši aj obchádzanie tých doterajších.
Vydané Text: Redakcia (s)
Nové sankcie ovplyvňujúce autopriemysel
Európska únia zaviedla nové obmedzenia pre Ruskú federáciu, ktoré sa priamo dotknú tamojšieho automobilového trhu. Nové zákazy sú súčasťou jedenásteho balíka sankcií oznámených 23. júna 2023 a vzťahujú sa na dodávky určitých kategórií vozidiel do Ruska, ako aj množstva komponentov pre automobily.
Podľa zverejneného dokumentu teraz krajiny EÚ nemôžu do Ruskej federácie dodávať nové a ojazdené elektromobily, hybridy, ako aj autá s benzínovým motorom, ak ich objem presiahne 1,9 litra. Pod zákaz spadajú všetky tieto autá bez ohľadu na ich trhovú hodnotu.
Pripomeňme, že minulý rok Európska únia uvalila zákaz vývozu takzvaných „luxusných áut“ do Rusa, spadali pod ňu všetky autá v hodnote nad 50-tisíc eur (podľa aktuálneho kurzu je táto suma ekvivalentom asi 4,6 milióna rubľov).
Inzercia
V rokoch 2022 a 2023 európske značky automobilov a výrobcovia komponentov naďalej opúšťajú ruský trh a zbavujú sa miestnych aktív. Skupina Renault si vyhradila možnosť odkúpiť svoj podiel v AVTOVAZ do šiestich rokov (z toho jeden už uplynul), keďže Rusko bolo predtým po Francúzsku druhým najväčším trhom pre značku.
Iné spoločnosti však odchádzajú za iných podmienok. Napríklad výrobca Mercedes-Benz predal všetky svoje aktíva vrátane závodu v moskovskom regióne, ktorý bol otvorený v roku 2019, veľkému miestnemu predajcovi. Neexistujú žiadne oficiálne informácie o tom, aké autá bude táto spoločnosť teraz vyrábať. Podľa klebiet môže ísť o modely čínskej luxusnej značky Hongqi.
Medzi ďalšie významné sankcie patrí napríklad úplný zákaz prepravy tovaru do EÚ pre nákladné autá s ruskými prívesmi a návesmi. Tým sa obmedzí obchádzanie zákazu pre ruských prevádzkovateľov nákladných ciest prepravovať tovar v EÚ.
V kontexte energetiky je významnou položkou v 11. balíku sankcií koniec možnosti dovážať ruskú ropu potrubím pre Nemecko a Poľsko.
Sankcie sú účinné, tvrdí EÚ
Sankcie EÚ značne obmedzili politické a ekonomické možnosti Moskvy tým, že spôsobili veľké finančné napätie a znížili priemyselnú a technologickú kapacitu Ruska.
Plnia tri kľúčové ciele:
- degradovať vojenskú schopnosť Ruska viesť agresívnu vojnu proti Ukrajine,
- pripraviť Kremeľ o príjmy, z ktorých vojnu financuje,
- a uvaliť náklady na ruskú ekonomiku.
Sankcie majú vplyv na všetky tri. Ich účinky časom rastú, keďže sankcie narúšajú ruskú priemyselnú a technologickú základňu.
Sankcie EÚ voči Rusku sa ukazujú ako účinné, uvádza sa v dokumente. Obmedzujú schopnosť Ruska viesť vojnu proti Ukrajine vrátane výroby nových zbraní a opravy existujúcich zbraní, ako aj bránia preprave materiálu.
Súčasťou zverejneného dokumentu od EÚ je aj aktualizovaný zoznam subjektov, ktoré priamo podporujú ruský vojenský a priemyselný komplex v jeho útočnej vojne proti Ukrajine. Pribudlo 87 nových subjektov. Podliehajú prísnejším vývozným obmedzeniam pre položky s dvojakým použitím a pokročilé technológie. Okrem už uvedených ruských a iránskych subjektov teraz zoznam zahŕňa aj subjekty registrované v Číne, Uzbekistane, Spojených arabských emirátoch, Sýrii a Arménsku.
Nielen Európa
Nielen EÚ uvalila sankcie na Ruskú federáciu. Minulý rok americké ministerstvo obchodu oznámilo zákaz oficiálnych dodávok v podstate všetkých osobných áut americkej výroby. Ako už skôr poznamenal denník Kolesa.ru, toto obmedzenie sa vzťahuje aj na tie modely, v ktorých objem benzínového motora nepresahuje 1 000 cm3, zatiaľ čo masoví výrobcovia zo štátov takéto autá jednoducho nemajú.
O niečo neskôr sa k sankciám pripojilo Japonsko: od apríla 2022 platí embargo na dodávky luxusného tovaru do Ruskej federácie, vrátane drahých áut. Hovoríme najmä o tých modeloch, ktorých cena presahuje 6 miliónov jenov (čo zodpovedá asi 38 503 € ), ako aj o motocykloch v hodnote viac ako 600 000 jenov (asi 3 850 €).
Zdroje: Európska komisia, ec.europa.eu