Budúce elektromobily od Volkswagenu sľubujú extrémny výkon a skvelý dojazd. Koncern uviedol úplne novú platformu
Až 1700 konských síl a použitie od najlacnejších až po tie najšpičkovejšie modely. To všetko ponúkne nový podvozková platforma Volkswagen SSP.
V budúcnosti sa stane unifikovaným riešením v širokom spektre modelov.
Prinesie aj moderné batérie a rýchle nabíjanie.
Vydané Text: David Hecl
Aktuálne má koncern Volkswagen dve hlavné podvozkové platformy pre elektrické vozidlá. Prvou z nich je stálica MEB, ktorú dnes môžeme nájsť v širokom spektre modelov. Jej možnosti dokonale odráža použitie v malom Volkswagen ID.3, úžitkovom VW ID.Buzz, štýlovom Audi Q4 e-tron alebo luxusnej limuzíne VW ID.7. Dokonca ju v budúcnosti nájdeme aj v európskej verzii pripravovaného Fordu Explorer. Druhou hlavnou platformou je J1, ktorá sa nachádza v prémiových autách, ako napríklad Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT. Nakoľko ide o pomerne rozdielne využitie oboch podvozkových stavebníc, Volkswagen sa aj kvôli potencionálnym úsporám rozhodol vyvinúť jednotnú platformu pre všetky svoje elektrické autá.
Nový Volkswagen Tiguan: Prémiový interiér a úplne nová technika na podvozku
Volkswagen Scalable Systems Platforms
Ňou má byť práve predstavená stavebnica SSP – Scalable Systems Platforms. Už ako samotný názov napovedá, pôjde o podvozok, ktorý v budúcnosti nájdeme v širokom spektre modelov koncernu Volkswagen. Prvotným zámerom totiž je, že SSP by mala byť aplikovaná v tých najlacnejších autách do bežnej premávky, ale taktiež aj v prémiových vozidlách s extrémnym výkonom. Takýto postoj k vývoju podvozkovej platformy môže mať následne pozitívny dopad na celkovú cenu elektromobilov.
Volkswagen novinky ohľadom vývoja najnovších technológií v oblasti elektromobility poodhalil na svojom pravidelnom stretnutí s investormi. Nejde ale o žiadne informácie, o ktorých by sme doposiaľ nepočuli. Plány na vývoj jednotnej stavebnice Volkswagen predostrel už pred rokmi. Vtedy sa o niečom podobnom hovorilo v rámci projektu Trinity. Neskôr, po personálnych zmenách vo vední koncernu a rovnomennej značke, malo dôjsť k čiastočnému oddialeniu nasadenia nového podvozku.
Prvá lastovička v roku 2025
Teraz sa však na základe slov súčasného generálneho riaditeľa koncernu volkswagen Olivera Blumeho zdá, že nový elektrický základ by sme na trhu mohli vidieť už v roku 2026. Pôvodné plány síce počítali s týmto rokom, no následne sa uvedenie novej techniky malo posunúť minimálne o dva roky. Prvým autom postaveným na SSP bude v roku 2025 Audi Q8 e-tron (projekt Artemis) nasledovaný Audi A8 e-tron (projekt Apollon) a následne aj vozidlá z projektu Trinity.
Čím bude nová platforma SSP zaujímavá? Celkovo okrem jej širokých možností uplatnenia bude zaujímavé sledovať aj rôzne technické aspekty tejto stavebnice. Za zmienku určite stojí, že maximálny výkon, ktorý bude možný pomocou SSP dosiahnuť predstavuje až 1700 konských síl. K dispozícii by taktiež mal byť 800 voltový systém batérií rôzneho typu. Aktuálne sa počíta s nasadením akumulátorov s chemickým zložením LFP, LMO a NMC. V neposlednom rade je dôležité spomenúť, že sa nabitie z 10% na 80% dočká výrazného zlepšenia. Aktuálne sa totiž platforma MEB dokáže z uvedených hodnôt nabiť za 35 minút. SSP by tento čas malo skrátiť na 12 minút. Výsledkom tak bude nielen kratšia doba na nabíjačke, ale vďaka použitiu moderných architektúr a chemických zložení batérií aj výrazne vyšší dojazd na jedno nabitie.
Volkswagen ID.7 oficiálne! Dojazd až 700 kilometrov, prémiové materiály a špičková technika.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.