VOLVO EX30 je kľúčová novinka značky. Výrobca ho ponúka aj na predplatné za zopár stoviek mesačne
Vývoj v automobilovom priemysle si vyžiadal aj úprav biznis modelu automobiliek.
Zdrojom výnosov sa majú stať služby, pričom model EX30 má šancu osloviť celkom nové cieľové skupiny zákazníkov.
Vydané Text: Erik Stríž
Elektromobily sú drahé, zvlášť tie prémiové. Až automobily s cenníkovými cenami nad asi 70-tisíc eur sa môžu rovnať s ich luxusnými verziami so spaľovacími motormi, čo je však pre bežného motoristu iba sotva akceptovateľná čiastka.
Pre automobilky sa preto musí stať prioritou znižovanie cien elektromobilov – alebo aspoň zlepšovanie ich dostupnosti, keďže vyslovene pokles cien nemožno očakávať, nakoľko takúto možnosť nepriaznivo ovplyvňuje inflácia, celkovo stúpajúce náklady na energie, suroviny i ľudskú pracovnú silu.
Lenže na trhy sa predsa len uvádzajú aj také automobily, ktoré možno nazvať cenovo dostupnými, hoci ide o prémiové produkty. Príkladom je nové VOLVO EX30. Ide o malý mestský crossover, respektíve, ako hovorí výrobca, jeho najmenšie SUV, ktoré bude dostupné za „atraktívnu cenu“.
Inzercia
Tou atraktívnou cenou je 36-tisíc eur. Volvo tvrdí, že zákazníci dostanú plne elektrické luxusné SUV za podobnú cenu ako jeho ekvivalent so spaľovacím motorom.
Nemožno mu oponovať, keďže ceny tradičných kompaktných SUV medzičasom skutočne nápadne vzrástli a aj také populárne automobily, ako Hyundai Tucson, Kia Sportage či Škoda Karoq, sa stávajú dostupnými pre čoraz menšiu skupinu zákazníkov. Tí sú nútení, ak ich cieľom je kupovať celkom nové auto, siahnuť po hierarchicky nižšie posadených modelov Kona, Niro či Kamiq.
Prísť s elektrickým SUV s prémiovým charakterom za 36-tisíc je teda vskutku lukratívny obchodný priestor, hoci prirodzene vyvstávajú obavy o kvalitu vyhotovenia či technické parametre vozidla.
Volvo v tomto prípade skutočne ide na cenu. Okrem toho, že základová cena vozidla bude relatívne nízka, výrobca pripomína aj alternatívne možnosti zadováženia si vozidla. Tak napríklad formou priameho lízingu od automobilky alebo formou predplatného. Tým rozumejme značkový prenájom, ktorý Volvo avizuje za necelých 600 eur mesačne. Nezmieňuje podrobnosti, ako počiatočné náklady či obmedzenia mesačného nájazdu, no na prvé počutie sa zdá byť ponuka mať elektrické prémiové SUV za šesť stoviek mesačne atraktívne.
Ďalším priestorom na šetrenie financií má byť aj samotná prevádzka. Pokračuje Volvo: „z našej prvotnej analýzy na dvoch trhoch ukazujú, že jeho celkové prevádzkové náklady sú v súčasnosti nižšie ako u ktoréhokoľvek iného plne elektrického vozidla Volvo – a značne predbiehajú väčšinu konkurencie v segmente malých elektrických SUV.“
Výpočty celkových prevádzkových nákladov boli vytvorené na základe údajov tretích strán, ktoré vychádzajú z 36 mesiacov a 60 000 km jazdy na základnom modeli s jedným motorom EX30 Single Motor Core na nemeckom a francúzskom trhu. Podobné výsledky výrobca očakáva aj na ostatných trhoch.
Technické parametre Volvo EX30
Model EX30 bude v ponuke s tromi možnosťami pohonu a dvoma rôznymi typmi akumulátora.
Ak trávite väčšinu času v meste alebo máte sklon cestovať na kratšie vzdialenosti medzi nabíjaním, výhodná má byť verzia s jedným motorom a akumulátorom LFP. Akumulátor LFP so štandardným dojazdom, ktorý využíva lítium-železo-fosfátovú chémiu, je cenovo výhodnejší a menej náročný na zdroje pri výrobe, čo znamená, že je to najlepšia voľba, pokiaľ nepotrebujete maximálny dojazd.
Ak máte radšej maximálny dojazd, vašou voľbou pre model EX30 bude variant s jedným motorom a akumulátorom NMC s predĺženým dojazdom. Akumulátor NMC obsahuje lítium, nikel, mangán a kobalt a vyrába energiu efektívnejšie než variant LFP. Verzia s jedným motorom a predĺženým dojazdom poskytne dojazd medzi nabíjaním až 480 km.
A napokon, ak je vašou prioritou výkon, vyberte si výkonnostný variant s dvoma motormi, v ktorom výrobca spojil akumulátor NMC s prídavným druhým elektromotorom. Tento variant modelu EX30 má pohon všetkých kolies a poskytne max. 315 kW (428 k) výkonu, pričom zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy – je to oficiálne historicky najrýchlejšie zrýchľujúce vozidlo od značky Volvo.
Variant s dvoma motormi s predĺženým dojazdom umožňuje nabíjať akumulátor výkonom max. 153 kW, zatiaľ čo model so štandardným dojazdom 134 kW. To znamená, že akumulátor môžete nabiť z 10 na 80 percent už za niečo vyše 25 minút. Prostredníctvom stredového displeja vozidla a aplikácie si môžete nastaviť intenzitu elektrického prúdu, maximálnu úroveň nabitia a čas, kedy chcete spustiť nabíjanie.
Aj terénna verzia
Od budúceho roka bude náš model EX30 v ponuke aj vo variante Cross Country. Volvo EX30 Cross Country nadviaže na dlhoročné tradície modelov Cross Country, bude sa dodávať s množstvom na mieru vyrobených prvkov, ako je vyššia svetlá výška, 19-palcové čierne disky kolies či voliteľné 18-palcové disky so zákazkovými pneumatikami.
Keď sa s modelom EX30 Cross Country vyberiete mimo vyšliapaných ciest, bude rozpoznateľný podľa prvkov, ako sú klzné dosky vpredu, vzadu a po stranách, špeciálne čierne panely na prednom nárazníku a veku batožinového priestoru a štýlové označenie Cross Country –a čerešničkou na torte je malá švédska vlajočka na kapote.
Tabuľky s technickými údajmi:
Volvo EX30 Single Motor (2024) | |
Max. výkon | 200 kW |
Max. krútiaci moment | 343 Nm |
Pohon | Pohon zadných kolies, jeden motor |
Kapacita akumulátora | 49/51 kWh |
Priemerná spotreba energie | 16,7 kWh/100 km |
Elektrický dojazd, kombinovane | 344 km |
Elektrický dojazd, mesto | 475 km |
Nabíjací výkon max. | 175 kW DC |
Palubný nabíjačka | 11 kW AC |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Akcelerácia 0-100 km/h | 5,7 s |
Rozmery dך×v, rázvor | 4 233 × 1 836 × 1 549 mm, rázvor 2 650 mm |
Rozchody kolies | vpredu 1 590 mm, vzadu 1 595 mm |
Priemer otáčania | 10,6 m |
Svetlý výška podvozka | 165 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 833 kg |
Maximálna hmotnosť na streche | 75 kg |
Priestor na nohy, vpredu | 1 063 mm |
Priestor na nohy, vzadu | 821 mm |
Priestor na ramená, vpredu | 1 400 mm |
Priestor na ramená, vzadu | 1 346 mm |
Batožinový priestor | 325 l / 904 l |
Volvo EX30 Single Motor Extented Range (2024) | |
Max. výkon | 200 kW |
Max. krútiaci moment | 343 Nm |
Pohon | Pohon zadných kolies, jeden motor |
Kapacita akumulátora | 64/69 kWh |
Priemerná spotreba energie | 15,7 kWh/100 km |
Elektrický dojazd, kombinovane | 480 km |
Elektrický dojazd, mesto | 662 km |
Nabíjací výkon max. | 175 kW DC |
Palubný nabíjačka | 11 kW AC |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Akcelerácia 0-100 km/h | 5,3 s |
Rozmery dך×v, rázvor | 4 233 × 1 836 × 1 549 mm, rázvor 2 650 mm |
Rozchody kolies | vpredu 1 590 mm, vzadu 1 595 mm |
Priemer otáčania | 10,6 m |
Svetlý výška podvozka | 165 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 830 kg |
Maximálna hmotnosť na streche | 75 kg |
Priestor na nohy, vpredu | 1 063 mm |
Priestor na nohy, vzadu | 821 mm |
Priestor na ramená, vpredu | 1 400 mm |
Priestor na ramená, vzadu | 1 346 mm |
Batožinový priestor | 325 l / 904 l |
Volvo EX30 Twin Motor Performance (2024) | |
Max. výkon | 315 kW |
Max. krútiaci moment | 543 Nm |
Pohon | Pohon všetkých kolies, dva motory |
Kapacita akumulátora | 64/69 kWh |
Priemerná spotreba energie | 16,3 kWh/100 km |
Elektrický dojazd, kombinovane | 460 km |
Elektrický dojazd, mesto | 635 km |
Nabíjací výkon max. | 175 kW DC |
Palubný nabíjačka | 11 kW AC |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Akcelerácia 0-100 km/h | 3,6 s |
Rozmery dך×v, rázvor | 4 233 × 1 836 × 1 549 mm, rázvor 2 650 mm |
Rozchody kolies | vpredu 1 590 mm, vzadu 1 595 mm |
Priemer otáčania | 10,6 m |
Svetlý výška podvozka | 165 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 943 kg |
Maximálna hmotnosť na streche | 75 kg |
Priestor na nohy, vpredu | 1 063 mm |
Priestor na nohy, vzadu | 821 mm |
Priestor na ramená, vpredu | 1 400 mm |
Priestor na ramená, vzadu | 1 346 mm |
Batožinový priestor | 325 l / 904 l |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk