Namiesto Škodoviek začnú znova vyrábať Volgy: termín spustenia výroby a ďalšie podrobnosti

Oživovanie už zaniknutých značiek áut si v Rusku vynucuje celková situácia v priemysle postihnutom sankciami a odchodom automobiliek.

Rusi sa však nevedia zosúladiť a poskytnúť jednoznačné odpovede na novinárske otázky.
Vydané  Text: 

Obnovenie výroby automobilov pod značkou Volga môže byť pre GAZ úspechom. K týmto záverom dospeli odborníci, ktorých oslovil ruský denník Autonews.ru. Vraj ocenili nápad ministerstva priemyslu a obchodu oživiť značku a využiť takto výrobný názov, ktorý v krajine zostal po odchode automobilky Volkswagen.

Zároveň pochybujú, že sa výrobu podarí spustiť do leta 2024, zatiaľ čo vedenie krajiny avizuje práve tento termín.

Skutočnosť, že sa v Rusku plánuje obnovenie výroby automobilov Volga, sú známe už od roku 2022, avšak teraz tento zámer formálne potvrdil podpredseda vlády a šéf ruského ministerstva priemyslu a obchodu Denis Manturov. Spustenie výroby áut pod značkou Volga sa podľa neho môže uskutočniť už do leta 2024.

O projekte novej Volgy sa podľa Manturova stále diskutuje a plánovanie výroby potrvá osem až deväť mesiacov. Najprv sa však výrobný názov GAZ bude musieť rozhodnúť pre technologického partnera na výrobu áut. Takýmto partnerom by sa podľa podpredsedu vlády mala stať ruská spoločnosť.

„Kolegovia majú v pláne oživiť napríklad značky Volga či Pobeda. Alebo oboje,“ povedal Denis Manturov v rozhovore pre RBC TV. Minister následne poznamenal, že projekty by sa mohli realizovať aj v Nižnom Novgorode.

Opýtaní odborníci podľa denníka autonews.ru poznamenávajú, že v takom krátkom čase je možné spustiť výrobu osobných automobilov v GAZ iba v partnerstve so zahraničnou automobilkou, pravdepodobne čínskou. Návrh, vývoj a spustenie výroby vlastného modelu by totiž zabralo niekoľko rokov, s ohľadom na ruské pomery aj možno viac ako 5 rokov.

Inzercia

Inzercia

Kuriózne pritom je, že samotný výrobca GAZ sa k obnoveniu výroby osobných áut odmieta vyjadrovať. A ignorácia novinárskych otázok je štandardom aj v ruskom ministerstve priemyslu a obchodu, ako pripomínajú tamojší motoristickí novinári. Zaujímalo ich totiž, či je vôbec Rusko schopné vyrábať nové autá bez pomoci zo zahraničia.

 

Sedan pre podnikateľov a úradníkov

V ZSSR boli autá značky Volga tie najdrahšie a najprestížnejšie z tých, ktoré boli v danom čase v predaji. Značná časť týchto áut bola okamžite po výrobe zaradená do štátnych inštitúcií a stali sa typickými vozidlami pre štátnych úradníkov.

Časom však miesto v garážach štátnych inštitúcií začali obsadzovať zahraničné autá obchodnej triedy, predovšetkým Toyota Camry, ktoré sa začali montovať v závode spoločnosti v Petrohrade. V rokoch 2022 a 2023 však všetky tradičné zahraničné značky automobilov výrazne obmedzili alebo celkom zrušili svoje aktivity v Rusku a na trhu nezostali prakticky žiadne nové sedany obchodnej triedy.

Teraz v tomto segmente miestni nájdu už len čínsky sedan Hongqi H5, ten má byť však skôr ázijskou obdobou Lexusu ES či Volva S90, než dostupnejšej Toyoty Camry.

Dnes sa otvorene hovorí, že aby bola Volga úspešná, musela by byť určená nielen pre vyšších štátnych úradníkov a ľudí pracujúcich všeobecne na vyšších pozíciách, ale aj pre väčšinovú verejnosť.

Podľa odborníkov by nová Volga vytvorená na základe sedanu od čínskeho partnera mohla stáť okolo 3 miliónov rubľov, čo pri aktuálnom kurze predstavuje asi 33-tisíc eur.

Montáž na zariadení Volkswagen v Nižnom Novgorode

Výroba osobných automobilov pod vlastnou značkou bola v GAZ ukončená v roku 2010. Až do roku 2022 sa však zmluvná výroba automobilov Volkswagen a Škoda vykonávala v Nižnom Novgorode. Po odchode značiek z Ruska zostalo všetko vybavenie na výrobu osobných automobilov k dispozícii pre GAZ.

Kapacita tejto výroby pritom umožňuje vyrobiť až 132-tisíc osobných automobilov ročne. Toto sa javí ako lukratívny priestor pre obnovenie automobilky.

„GAZ vyrobil pomerne veľké sedany Volkswagen Jetta. Sú menšie ako biznis trieda, ale nie oveľa. Z hľadiska hmotnosti vybavenie určite umožní výrobu väčšieho modelu, zváracie a lakovacie roboty môžu mať rezervu v rozmeroch auta,“ argumentuje odborník pre zmienený motoristický denník.

Investície do projektu vývoja vlastného automobilu bez klasického rebadgingu expert odhadol na jeden a pol až dve miliardy eur.

„Partnerstvo s jednou z čínskych automobiliek a postupná lokalizácia jej modelov preto vyzerá životaschopnejšie,“ hovorí.

Volga je príbeh výstupu na vrchol a postupného pádu

Automobilový závod „Gorky“ (Gorkovskij avtomobiľnyj zavod) od svojho založenia vyrába nákladné aj stredne veľké autá. Štvrtá generácia osobných automobilov, ktorá nahradila povojnový model Pobeda, dostala vlastný názov Volga (GAZ-21).

Toto auto bolo v roku 1968 nahradené úplne novým Volga GAZ-24. Sedany s príznačným dizajnom prežili početné modernizácie a vo finálnej verzii GAZ 31105 sa vyrábali až do roku 2009(!).

Volga GAZ-24 (2. generácia), FOTO: Wikimedia Commons

Volga GAZ-22 vo verzii sanitka. FOTO: Wikimedia Commons

Zároveň sa v osemdesiatych rokoch minulého storočia v GAZ pokúsili vytvoriť novú generáciu Volgy. Bola vyvinutá rodina sedanov s pohonom predných, zadných a všetkých kolies, napokon bola verzia GAZ-3105 uvedená len v rámci veľmi obmedzenej série.

Ďalším pokusom bol model 3111 – v skutočnosti hybrid starého podvozku Volgy a úplne novej karosérie. Toto auto sa tiež nestalo populárnym a čoskoro opustilo montážnu linku.

Posledným pokusom o záchranu značky bol projekt Volga Siber. Ešte v roku 2006 kúpil GAZ od Chrysleru licenciu na výrobu sedanov Sebring, ktoré v Amerike práve nahrádzala nová generácia auta.

GAZ neoficiálne priznal, že výroba osobných automobilov bola osobnou požiadavkou vtedajšieho majiteľa podniku, podnikateľa Olega Deripasku. Okrem toho spoločnosť očakávala, že Volga Sebring sa rovnako ako jeho predchodcovia stane hlavným autom pre predstaviteľov strednej úrovne Ruska.

Volga Siber front Moscow autoshow 2008 26 08.jpg
Foto: Basilex, Wikimedia Commons, CC BY 3.0, Link

Zvládnutie výroby trvalo viac ako dva roky, no projekt nebol úspešný. Namiesto plánovaného objemu výroby 100-tisíc áut ročne sa v GAZ za tri roky zmontovalo necelých deväťtisíc áut a násldene sa názov Volga stal iba históriou.

Výroba osobných automobilov v GAZ však pokračovala. V roku 2011 vznikla spoločná výroba s Volkswagenom, ktorý do marca 2022 vyrábal sedany a crossovery značiek Volkswagen a Škoda. V lete minulého roka Volkswagen od projektu ustúpil a v máji 2023 nemecký koncern úplne opustil Rusko.

 

Dizajn novej Volgy

Dnes nemožno spoľahlivo predpovedať, ako bude nová Volga vyzerať a ani to, či sa jej výrobu vôbec podarí spustiť.

Spýtali sme sa obrazového generátora umelej inteligencie Lexica, ako by mohla vyzerať nová generácia vozidiel značky Volga. Generátor nám ponúkol nasledujúce dizajny automobilov, pričom uznávame, že z estetického hľadiska ide o celkom vydarené vizualizácie. Sú však bez akejkoľvek výpovednej hodnoty. Na prípadné vizualizácie noviniek si budeme musieť ešte počkať a je celkom isté, že ak by sa aj Rusom podarilo spustiť výrobu, k nám sa tieto automobily nedostanú.

Vizualizácia nového vozidla značky Volga podľa umelej inteligencie Lexica, ak by išlo o sedan

Vizualizácia nového vozidla značky Volga podľa umelej inteligencie Lexica, ak by išlo o SUV alebo crossover

Vizualizácia nového vozidla značky Volga podľa umelej inteligencie Lexica, ak by išlo o SUV alebo crossover (zadný pohľad a pohľad na profil)







Inzercia

Inzercia