Stacionárne radary na Slovensku: Prečo sme ich doteraz ešte nevideli a ako to s nimi naozaj bude?
Stacionárne radary na Slovensku zatiaľ nie sú. Či a kedy vôbec budú, zrejme rozhodne až nová vláda.
Minister Ivan Šimko sa nechystá vyhlásiť verejné obstarávanie.
Radary mali byť financované z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska.
Vydané Text: David Hecl
Pred istým časom sa na verejnosť dostali informácie, ktoré hovorili o skorej inštalácii stacionárnych radarov na určité úseky ciest na Slovensku. Zdá sa však, že automatizovaných radarov sa tak skoro nedočkáme. Aspoň podľa aktuálneho ministra vnútra. Spočiatku sa počítalo s inštaláciou takmer troch stoviek radarov, ktoré už mali aj vopred vytipované lokality. Počas ďalších rokov malo Slovenskov pláne nakúpiť až 1000 nových stacionárnych radarov. Od vtedy sa však nič nové neudialo.
Verejné obstarávanie sa zatiaľ nechystá
Portál tvnoviny.sk sa pred pár dňami venoval problematike stacionárnych radarov. Tie mali pribudnúť na naše cesty už v uplynulých mesiacoch, no nestalo sa tak. Pôvodne malo byť financovanie stacionárnych radarov aj nákup nových policajných áut pokryté v Pláne obnovy a odolnosti Slovenska. Po novom sa ale ukazuje, že sa podobnej techniky na našich cestách minimálne v najbližších mesiacoch nedočkáme. Nový minister vnútra Ivan Šimko totiž uviedol, že verejné obstarávanie chce nechať až na novú vládu.
„Chcem odovzdať budúcej vláde ten celý projekt pripravený. Nebudeme už zrejme vyhlasovať verejné obstarávanie. Jednak by sme ho ani nestihli a jednak si myslím, že bude lepšie keď to bude robiť už vláda s mandátom,“ uviedol Šimko v reportáži portálu tvnoviny.sk.
Polícia obdržala prvú várku nových plug-in hybridných BMW. Prídu aj ďalšie.
Stacionárne radary nateraz nebudú
Samotný projekt kúpy radarov bol pritom v pomerne pokročilej fáze implementácie. Polícia už dokonca stihla označiť najkritickejšie úseky ciest, kde by sa mali nainštalovať stacionárne radary. Už v minulosti sa policajný prezident Štefan Hamran na margo nových radarov vyjadril, že ich cieľom je minimalizovanie kontaktu policajta s previnilcom. Radary totiž mali disponovať automatizovaným systémom, ktorý samostatne rozpošle pokuty za konkrétny dopravný priestupok.
Bývalý minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO a priatelia) pre tvnoviny.sk uviedol: „Bol by som veľmi nerád keby to tak dopadlo, že by sa ten projekt mal pochovať, pretože to bola jedna z vecí, ktorú sme presadzovali aj pri zostavovaní Plánu obnovy. To nie je niečo čo by sa malo ďalej odkladať polroka možno rok, lebo nikde nie je napísané, kedy bude nová vláda.“
Vyčlenených 34 miliónov eur
Celková suma vyhradená na nákup inteligentných stacionárnych radarov, dosahuje čiastku až 34 miliónov eur. Peniaze mali byť určené na nákup 279 kusov techniky, ktorá sa má majoritne zamerať na monitorovanie maximálnej povolenej rýchlosti (209 kusov). Ďalej si stacionárne radary mali posvietiť aj na prejazdy na červenú (52 kusov) či dokonca na dodržiavanie stopky na určitých dopravných úsekoch (18 kusov).
V Európe pritom nejde o žiadnu novinku. Napríklad Rakúsko je známe svojimi stacionárnymi radarmi už dlhé roky. Tamojšie cesty sa tak môžu pochváliť jedným z najlepších dodržiavaní dopravných predpisov v celej Európe. Okrem toho sa stacionárne radary vyskytujú aj na cestách v Poľsku, Česku či Maďarsku. Nákup radarov tak pravdepodobne zostane na novej vláde, ktorá vzíde z volieb, ktoré budú 30. septembra. Každopádne, podobné riešenie by určite našlo svoje uplatnenie na našich cestách. Existuje totiž veľké množstvo nebezpečných ciest, kde dochádza pravidelne k porušovaniu dopravných predpisov a taktiež k veľkému množstvu dopravných nehôd.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.