Expert chce na diaľnici zaviesť novú maximálnu rýchlosť 60 km/h! Otvorene priznáva, že cieľom je znechutiť ľuďom jazdu autom
Profesor navrhuje riešenie pre dopravné kolapsy v podobe 60 km/h maximálnej rýchlosti na diaľnici.
Vincent Kaufmann (54) pôsobí na Švajčiarskom federálnom technologickom inštitúte v Lausanne (EPFL).
Riešením naplnenej kapacity diaľníc je podľa neho zníženie maximálnej rýchlosti na 60 km/h.
Vydané Text: Peter Orosz
Pre zvyšujúci záujem o individuálnu automobilovú dopravu musí Švajčiarsko čeliť rastúcemu problému s dopravou. Ako zabezpečiť plynulú a ekologickú mobilitu? Profesor Vincent Kaufmann z EPFL má odvážny nápad: znížiť maximálnu rýchlosť na diaľniciach na 60 km/h.
Kaufmann je odborníkom na mestskú sociológiu a analýzu mobility na Švajčiarskom federálnom technologickom inštitúte v Lausanne. V rozhovore pre Blick.ch vysvetlil svoju víziu pre mobilitu budúcnosti. Podľa neho by 60ka na diaľniciach priniesla viaceré prínosy:
- Znížilo by sa množstvo áut na cestách, pretože ľudia by mali menší záujem o jazdu autom a viac by využívali verejnú dopravu alebo prácu z domova.
- Zlepšila by sa bezpečnosť, pretože by sa znížila pravdepodobnosť nehôd a ich následky.
- Znížili by sa emisie skleníkových plynov, pretože autá by spotrebovávali menej paliva.
„Zistili sme, že pri rýchlosti 60 km/h sa dosahuje maximálna kapacita diaľnice. Cesta z Ženevy do Lausanne by trvala 1 hodinu a 10 minút namiesto 45 minút. Znížením povolenej rýchlosti na diaľnici na 60 km/h by sme dosiahli, že ľudia by jazdili menej,“ povedal expert pre Blick.ch.
Inzercia
Takýto radikálny návrh by však pravdepodobne narazil na veľký odpor verejnosti. Minister dopravy Albert Rösti navrhuje opačné riešenie: rozšíriť diaľnicu A1 na aspoň šesť pruhov na úsekoch Bern – Zürich a Lausanne – Ženeva. Toto rozšírenie by podľa Kaufmanna bolo v rozpore aj s parížskou klimatickou dohodou, ktorá si kladie za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.
„Od roku 2015, keď bola podpísaná dohoda, sa nič nezmenilo. Dohodu nikto neberie vážne. To platí pre všetky západné krajiny. Je to obrovský cynizmus,“ hnevá sa Kaufmann.
Zdroje: https://www.blick.ch/politik/mobilitaets-professor-vincent-kaufmann-ueber-den-verkehr-der-zukunft-tempo-60-auf-autobahnen-ist-sinnvoll-id18587773.html
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!