Nová Škoda Enyaq Laurin & Klement: Zásadné technické vylepšenia, špičková výbava a nový infotainment

Škoda Enyaq Laurin & Klement má zásadné vylepšenia, ktoré predlžujú dojazd a zvyšujú výkon. Novinkou je aj prepracovaný infotainment.

K dispozícii bude Enyaq Laurin & Klement ale aj Enyaq Coupé Laurin & Klement.
Niektoré vylepšenia sa dotanú aj do klasických stupňov výbavy.
Vydané  Text: 

Škoda si predstavenie svojej vrcholnej verzie elektromobilu Enyaq nechala ako pomyselnú čerešničku na torte. Po klasickej verzii Enyaq iV, športovo ladenom Sporline či dynamickej RS, sme sa tak konečne dočkali aj luxusnej verzie Enyaq Laurin & Klement. Tentokrát však nejde len o honosnú výbavu. Škoda Enyaq L&K totiž prináša veľa technických vylepšení, novú batériu, pohon či dokonca úplne nový infotainment.

Škoda Enyaq Laurin & Klement bez iV

Nový Enyaq L&K predstavil hneď niekoľko podstatných zmien. Prvou z nich je odstránenie označenia iV z veka batožinového priestoru. Škoda týmto krokom dáva jasne najavo jej smerovanie a ukončuje odlišovanie elektrického modelu špeciálnym prívlastkom. iV nezmizne len z tohto elektromobilu, ale z každého elektrického či elektrifikovaného auta od Škoda. Nový Enyaq Laurin & Klement okrem toho ponúkne modifikovaný dizajn po vzore dynamickej verzie RS.

Škoda Enyaq RS iV prekonala svetový rekord v dĺžke driftu na ľade. Vracia sa tak do Guinnessovej knihy rekordov

Inzercia

Inzercia

Za zmienku stoja predovšetkým špeciálne doplnky predného a zadného nárazníku lakované vo farbe šedá Platinum. Ide o špecifický odlišovací prvok tejto verzie českého elektromobilu. Samotnú šedú farbu taktiež nájdeme aj na spätných zrkadlách či difúzore.

Okrem toho sa nezabudlo ani na chrómové doplnky v oblasti prednej masky, ktorá je štandardne dodávaná v prevedení Crystal Face, alebo v okolí bočných okien. Enyaq Laurin & Klement bude dostupný štandardne na špecifických 20-palcových diskoch kolies, no na želanie je k dispozícii aj 21-palcové vyhotovenie.

Inzercia

Inzercia

Honosný interiér s novým softvérom

Zmeny smerom k vyššej triede možno cítiť aj v interiéri vozidla. Stupeň výbavy Laurin & Klement, ako už dlhé roky dobre vieme, prináša so sebou punc elegancie a luxusu.

Interiér nového Enyaq L&K teda štandardne ponúkne vyhotovenie L&K Shell. Sedadlá v tomto prípade budú odeté do béžovej perforovanej kože, podobne, ako palubná doska alebo lakťové opierky na obložení dverí.

Na želanie je k dispozícii aj interiér L&K Black s čiernym čalúnením a doplnkami. Sedadlá okrem špeciálneho poťahu disponujú aj masážnou funkciou či dokonca ventiláciou spojenou s vyhrievaním. Ide o novú funkciu, ktorá bola predstavená napríklad aj v elektrickom Volkswagen ID.7.

Dominantou interiéru je obrovský displej infotainmentu. Tu došlo k ďalšej zásadnej zmene. Škoda Enyaq L&K je totiž prvým modelom značky, ktorý bude dostupný s novým softvérom ME 4. Jeho primárnym zameraním je zjednodušenie používateľského rozhrania.

Viacero dôležitých prvkov je na prvej úrovni menu a používateľ tak nemusí počas vedenia auta zachádzať do hlbších položiek systému. Takáto zmena bola zákazníkmi dlhšiu dobu vyžadovaná a Enyaq Laurin & Klement ju plnohodnotne implementoval. Okrem noviniek v logike ovládania sme sa dočkali aj využitia grafických prvkov novej korporátnej identity, ktoré sú ako na displeji infotainmentu, tak aj na virtuálnom kokpite či HUD jednotke.

Nová batéria či vyšší výkon

Tie najdôležitejšie zmeny sa z pohľadu auta odohrali na pohone a batérii. Enyaq L&K je prvým modelom značky, ktorý prináša nový pohon so sériovým výkonom až 210 kW. Maximálny výkon však podľa oficiálnych informácií využijete len vtedy, ak je teplota batérie od 23 do 50 stupňov a zároveň jej úroveň nabitia nie je nižšia ako 88%. Treba však dodať, že 210 kW je dostupných len počas 30 sekúnd a maximálna rýchlosť je limitovaná na 180 km/h.

Taktiež došlo k použitiu novej batérie. Nový stupeň výbavy tak bude označovaný ako Enyaq L&K 85 respektíve Enyaq L&K 85x. Navýšený výkon sľubuje oproti predchádzajúcej verzii Enyaq iV 80 s pohonom zadných kolies až o 2 sekundy lepšie zrýchlenie a dojazd až 570 kilometrov na jedno nabitie. Pri verzii s pohonom všetkých kolies je to 550 km.

Termo-manažment súčasťou modelového roka 2024

Optimalizácia sa ale nedotkla len dojazdu. Nový batéria zavádza úplne nový termo-manažment. Vďaka nemu sa akumulátor pripraví na nabíjanie buď na základe mapových podkladov alebo manuálne kliknutím na príslušné tlačidlo v infotainmente.

Škoda si od tohto kroku sľubuje skrátenie času na nabíjačke a rýchlejšie nabíjanie v chladnom počasí. Termo-manažment sa dostane do všetkých Škoda Enyaq od modelového roka 2024. Modifikovaná bola aj nabíjacia krivka a nabitie z 10% na 80% by nemalo zabrať viac ako 30 minút.

Poslednou novinkou je modifikovaný systém Kessy. Ten umožní automatické zamknutie vozidla pri vzdialení sa od neho. Auto tento úkon dá najavo aktivovaním klaksónu ako je to zvykom pri iných značkách.

TEST: Zobrali sme Škodu Enyaq Sportline iV 80x na dovolenku k moru. Týždeň nám ukázal, že ide o plnohodnotné auto a nie o brzdu ciest + dáta

Je leto, tak prečo si nevyraziť k moru a pritom nevyvrátiť všetky mýty odporcov elektromobility. Presne to sme sa rozhodli urobiť pri našom výlete Škodou Enyaq Sportline iV 80x do chorvátskeho mesta Pula.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia