Po modeloch CX-5 a 6 ide Mazda prehovárať svojim novým dizajnovým jazykom Kodo aj klientov hľadajúcich auto v segmente kompaktov. Nová generácia Mazdy 3 je o 2 cm nižšia a 4 cm širšia než jej predchodkyňa. O lepšiu jazdnú stabilitu aj komfort cestujúcich sa má postarať o 30 % tuhšia karoséria a o 6 cm väčší rázvor pri zachovanej dĺžke 4,46 metra. Objem kufra vzrástol na rovných 350 dm3.
Pri spustení predaja bude na výber z ponuky troch benzínových a jedného naftového štvorvalca. Komu by nestačilo 74 kW (100 koní) v benzínovom motore s obejm 1,5 litra, môže siahnuť po dvojlitri s výkonom 88 kW (120) alebo 121 kW (165 koní). Ako jediný z palety spĺňa normu Euro 6 dvojlitrový dieselový agregát s výkonom 110 kW (150 koní) a 380 Nm. Všetky motory sú štandardne spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom Stop-štart. Kto nerád radí, môže sa pri slabšom benzínovom a naftovom motore spoľahnúť na šesťstupňový automat.
Značné zmeny vidno aj v interiéri Mazdy 4. Dotykový obrazovka info-zábavného systému s uhlopriečkou 7 palcov je uchytená v zornom poli vodiča nad stredovou konzolou, podobne ako to má Mercedes triedy A. Aby sa vodič ovládaním veľmi nerozptyľoval, dá sa systém ovládať aj otočným ovládačom na medzi sedadlami. A aby od cesty nemusel odhliadať vôbec, je možné kokpit vybaviť Head-Up displejom pred za volantom, na ktorom sa budú zobrazovať najdôležitejšie údaje.
Na bezpečnosť jazdy bude dbať zástup asistentov, napríklad držanie v pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, automatické svetlomety, adaptívne prisvecovanie zákrut, automatická núdzová brzda, systém rozjazdu do kopca alebo prednárazový systém. Uvedenie na trh je naplánované na jar 2013, ceny výrobca zatiaľ neoznámil.