Dajte si pozor na auto po povodniach

Zatopený automobil je jednou z nepríjemných starostí potom, ako veľká voda ustúpi. Nemusí to znamenať definitívny koniec, avšak oživiť takéto auto si vyžaduje veľa opatrnosti.
Vydané  Text: 
„Voda poškodzuje predovšetkým motor, iné mechanické komponenty a hlavne elektroniku. Automobil sme preto rozdelili do troch zón podľa výšky hladiny, do ktorej boli vozidlá zatopené a detailne sme zmapovali škody, ktoré môže voda v jednotlivých zónach spôsobiť,“ hovorí Robert Hukel, vedúci oblasti Aftersales Škoda Auto Slovensko. „Ak hladina vody siahala po stred kolies, majiteľ vozidla si môže poradiť aj sám, pretože voda nezasiahla pohonné jednotky. Ak chcú mať ale vodiči istotu, že ich automobil dostane po povodni profesionálnu starostlivosť, odporúčame po prvých základných úkonoch navštíviť autorizované servisy.“ 1. Po záplave automobil neštartujte Najmä ak bolo vozidlo zatopené vyššie ako sú prahy dverí. S najväčšou pravdepodobnosťou bol totiž zaplavený aj priestor motor a pri jeho naštartovaní môže dôjsť k zásadnému poškodeniu. 2. Odpojte batériu Zaplavenie má najničivejšie následky na elektroniku, ktorá je pod napätím. Odpojením batérie predídete skratovaniu prístrojov. Ak by ste automobil uviedli do prevádzky, dôjde ku skratu v elektroinštalácii a v niektorých prípadoch aj k nenapraviteľnému poškodeniu motora. Elektrický skrat sa nemusí prejaviť ihneď. Kontakty, ktoré prišli do styku s blatom a vodou, korodujú postupne a kompletná výmena je zložitá a finančne náročná. 3. Prezrite automobil Po opadnutí vody je nutné nechať vozidlo minimálne 1 – 2 dni sušiť. Následne automobil prezrite a skontrolujte rozsah možného poškodenia. 4. Automobil dôkladne očistite Pred samotným čistením si zhotovte fotodokumentáciu škôd, ktorá vám pri neskoršej komunikácii s poisťovňou určite pomôže. Následne sa pustite do čistenia vozidla, najprv zbežne. Pokiaľ zo sedadiel a čalúnenia aj po čase cítite stuchlinu či hnilobu, zvážte ich výmenu. 5. Odtiahnite vozidlo do servisu V prípade zatopenia priestoru motor musíte odtiahnuť auto do servisu. Tam sa vykoná prehliadka vozidla a diagnostika systémov, ktoré preveria rozsah poškodenia. Odporúčame navštíviť autorizované servisy, ktoré majú detailné informácie o modeloch a podrobnú špecifikáciu dielcov. Zaplavenie vozidla môže mať vplyv aj na funkciu bŕzd a najmä ABS, preto odporúčame navštíviť servis aj v prípade, že nedošlo k zaplaveniu motora. Záruka výrobcu sa poškodenie živelnou pohromou nevzťahuje, obrátiť sa môžete len na poisťovňu. Je možné, že mnohí nešťastní majitelia sa budú snažiť svoje vodou zničené auto predať. Asi nemusíme zdôrazňovať, že kúpa takéhoto vozidla je veľkým rizikom, ktorému je najlepšie vyhnúť sa veľkým oblúkom. Ako však spoznáte takýto „úlovok“ v bazáre či medzi inzerátmi? Prvým podozrivým faktorom je už cena a prípadne tiež frekvencia výskytu medzi ponúkanými vozidlami. Nemusí pritom ísť len o automobily zo Slovenska, veľká voda bola aj v Česku, Maďarsku, Rakúsku či Nemecku. „Najpopulárnejším zdrojom dovážaných áut je Nemecko, ktoré je tohtoročnými povodňami postihnuté vo veľkom rozsahu. Na zatopené autá je po povodniach možné naraziť dokonca aj v kamenných autobazároch. Preto by záujemcovia o kúpu jazdenky mali preveriť, či bazár garantuje prípadné vrátenie peňazí, pokiaľ by sa ukázalo, že auto bolo skutočne zatopené,“ upozorňuje Združenie SOVA. Je naivné myslieť si, že predávajúci vám prizná, že auto bolo čo i len čiastočne zatopené. Pri obhliadke vozidla preto venujte veľkú pozornosť najmä miestam, kde mohli zostať stopy, ako napríklad nános bahna či piesku. „Je potrebné nahliadnuť pod plastové dielce v interiéri auta, či tam nie sú stopy piesku alebo bahna. Skúste rozobrať čalúnenie dverí, nahliadnite pod prahové lišty, zdvihnite aj koberce, skontrolujte priestor pod sedadlami, Pozrite sa aj pod prístrojovú dosku. Práve tam môžu zostať stopy bahna. Privoňajte si k čalúneniu, či necítite zápach, všímajte si škvrny na sedadlách,“ radí SOVA. ts, rum