Tento rok ešte motorkári nemali dosť príležitostí vyraziť na cesty, preto aj policajné štatistiky vykazujú čísla, ktoré sa nemusia zmeniť, ak sa pričinia všetci účastníci. **Počet usmrtených motocyklistov je zatiaľ nula.** Minulý rok to však tak nebolo. **Pri 345 nehodách motorkárov zomrelo 27 z nich, čím sa na počte usmrtených podieľajú 9,1 percentami.** Najväčšie zastúpenie na cestách majú motorové vozidlá, o život prišlo minulý rok 178 vodičov a ich spolujazdcov, čo je takmer 60 percentný podiel zo všetkých usmrtených. Po nich nasledujú chodci s 22,3 percentným podielom (66 usmrtených). Počet všetkých nehôd v minulom roku je 13 945 a usmrtených osôb 296. Sú to historicky najnižšie štatistické údaje. Keď si však čísla premietneme do osudov, mnohých sme poznali alebo boli naši príbuzní, stále je čo robiť, aby sme všetci prispeli k počtu nula usmrtených.
**Motorky po niekoľkých mesiacoch opäť na cestách**
Po niekoľkých mesiacoch parkovania v garáži je dôležité pred prvou jazdou v novej sezóne skontrolovať technický stav motorky. **Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky.** Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste.
Po investícii do drahých strojov, by investícia do ochranného oblečenia a prilby mala byť samozrejmosťou. **Oproti vodičom v autách majú nevýhodu, sú zraniteľnejší, a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť.** Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. **Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle.** Nehovoriac o križovatkách, nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní Vám časť svojho pruhu.
**Vodiči áut si zase musia uvedomiť, že na cestách už treba počítať aj s motorkármi.** A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie. Azda najdôležitejšie je preto sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta, pretože motorkári jazdia často vyššou ako povolenou rýchlosťou a je ich ľahké prehliadnuť. Zhovievavosť je na nezaplatenie. Najmä v pomaly posúvajúcich sa kolónach áut, keď sa dvojkolesový stroj ľahko prešmykne povedľa áut a niekedy zľava i sprava. Len máloktorý vodič sa im stiahne a uľahčí presun. Pri ich predchádzaní treba dodržiavať bezpečný odstup. **Každý manéver však treba robiť tak, aby nebol ohrozený nikto ďalší a nedošlo k dopravnej nehode.**
**Vždy treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať.** Nech môžeme na konci roka konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd.