Nový Subaru Forester už na Slovensku

Všestranné SUV Subaru Forester novej generácie je už na Slovensku, ceny sa začínajú od 28 990 €.
Vydané  Text: 
Najpredávanejší model Subaru v Európe i na Slovensku prichádza vo svojej štvrtej generácii s novým dizajnom a nárastom rozmerov vo všetkých smeroch i presvedčivou kvalitou spracovania. Vďaka optimalizácii ochrany cestujúcich prináša ešte vyššie štandardy bezpečnosti, ktoré potvrdil aj v crash-teste Euro NCAP, kde získal maximálnych možných päť hviezdičiek. V spojení s novým podvozkom, ktorý využíva potenciál symetrického pohonu všetkých kolies, spĺňa nový Forester aj najvyššie kritériá aktívnej bezpečnosti. Zvýšená pevnosť karosérie sa zároveň postarala o zlepšenie jazdného komfortu. **Väčší priestor a viac komfortu** V porovnaní s predchodcom je nový Forester o 35 mm dlhší (4 595 mm), o 15 mm širší (1 795 mm) a o 20 mm vyšší (1 695 mm). Rázvor narástol o 25 mm na súčasných 2 640 mm. Nový je dizajn interiéru a palubnej dosky. Vodič a spolucestujúci vpredu ťažia z výhody vyššie umiestnených sedadiel, čo znamená aj lepší výhľad z vozidla vo všetkých smeroch. Pasažieri profitujú z väčších rozmerov kabíny, ktorá poskytuje viac priestoru a väčší komfort cestovania. Zväčšené otvory dverí priniesli pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie. Väčší je aj batožinový priestor, ktorý má v základnom usporiadaní 505 dm3. Po sklopení zadných sedadiel vznikne takmer rovná plocha s objemom 1 592 dm3 pre náklad. V závislosti od stupňa výbavy sa dajú dvere batožinového priestoru po prvý raz v modeli Forester otvárať i zatvárať elektricky. V tomto prípade sa dá nastaviť aj uhol ich otvorenia, takže už nehrozí ich poškodenie v nízkych podzemných garážach. Podobne ako pri predchádzajúcich generáciách využíva aj nový Forester automatickú reguláciu svetlej výšky zadnej nápravy. Napriek vysokej úrovni komfortu si aj nová generácia udržiava schopnosti prekonávať nerovnosti aj vďaka svetlej výške 220 mm (+ 5 mm oproti predchodcovi). **Dve motorizácie, nižšia spotreba** So začiatkom predaja prichádza nový Forester s dvoma motorizáciami. Model 2.0i poháňa prepracovaný benzínový boxer motor s výkonom 110 kW (150 k), pričom všetky benzínové Forestre sú vybavené automatickým systémom štart & stop. Pod kapotou modelu 2.0D sa nachádza druhá generácia prepĺňaného naftového boxer motora s výkonom 108 kW (147 k). Pohonné jednotky nového Forestera boli do detailov prepracované s cieľom dosiahnuť výkon a pružnosť, avšak zároveň znížiť ich spotrebu. Okrem mnohých nových technických a konštrukčných riešení dostali nové vstrekovanie. Tak sa podarilo dostať normovanú kombinovanú spotrebu Forestera 2.0D na úroveň 5,7 l/100 km a kombinované emisie CO2 na hodnotu 150 g/km. Zvýšil sa rozsah využiteľnosti optimálneho zaťaženia agregátu, ktorý dosahuje maximum krútiaceho momentu 350 Nm v intervale od 1 600 do 2 400 otáčok za minútu. Vo Foresteri 2.0i teraz bije benzínové srdce s kombinovanou spotrebou paliva iba 6,5 l/100 km. **Tradícia zaväzuje: symetrické AWD** Kľúčová technológia Subaru, permanentný pohon všetkých kolies, je zárukou jazdných vlastností a bezpečnosti aj na povrchoch s nízkou adhéziou. Základom pohonného reťazca je motor typu boxer s prevodovkou a pohonom všetkých kolies, pričom tieto komponenty sú uložené horizontálne symetricky v jednej línii, čo je zárukou rozloženia hmotnosti a tým aj jazdných schopností automobilu na špičkovej úrovni. Vpredu má Forester nezávislé zavesenie McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami. V závislosti od typu prevodovky využíva novinka dva mechanizmy centrálneho diferenciálu, ktorý je jadrom systému pohonu všetkých kolies. **Centrálny diferenciál AWD s viskóznou spojkou LSD (modely s manuálnou prevodovkou)** Tento systém využíva spojenie stredového diferenciálu so základným rozdelením krútiaceho momentu v pomere 50 : 50 s LSD viskóznou spojkou. Pri preklze predných alebo zadných kolies koriguje viskózna spojka rozdelenie krútiaceho momentu, čím v spolupráci s elektronickým systémom riadenia dynamiky vozidla VDC (Vehicle Dynamics Control) umožňuje dosiahnutie maximálnej možnej trakcie na akomkoľvek povrchu. **Aktívne riadené rozdelenie krútiaceho momentu (modely s automatickou CVT prevodovkou Lineartronic)** V tomto systéme senzory permanentne kontrolujú pohon všetkých štyroch kolies, rozdelenie krútiaceho momentu a činnosť VDC. Distribúcia krútiaceho momentu sa okamžite prispôsobuje aktuálnym jazdným podmienkam, čo vždy znamená vysokú stabilitu a trakciu, pričom umožňuje aj vynikajúcu reálnu spotrebu paliva. Systém sa kombinuje s novou automatickou CVT prevodovkou Lineartronic. **Automatická CVT prevodovka Lineartronic** Prevodovka Lineartronic sa vo štvrtej generácii po prvý raz dostáva do modelu Forester, pričom nahrádza doteraz používanú štvorstupňovú konvenčnú automatickú prevodovku. Jej kombináciou s prepracovaným boxer motorom sa pri Foresteri podarilo výrazne zredukovať spotrebu paliva. Reťazou poháňaný mechanizmus CVT prevodovky umožnil dosiahnuť vďaka nízkym stratám vysokú účinnosť a spoľahlivosť. Prevodovka sa kombinuje so štart & stop systémom, čo znamená ďalšie zníženie spotreby pri jazde v meste. **X-Mode. Nový inteligentný jazdný asistent** Nový systém X-Mode má vo Foresteri premiéru. Stačí stlačiť gombík a X-Mode prispôsobí jazdu auta rôznym povrchom, pričom dokáže vyvinúť maximálnu jazdnú stabilitu. Vodič systém aktivuje veľmi jednoducho: cez spínač v kokpite, pričom ho multifunkčný displej informuje o aktuálnych regulačných zásahoch elektroniky. Vďaka systému X-Mode dokáže vodič využiť všetky schopnosti auta aj v ťažkom teréne, a to až do rýchlosti 40 km/h/ X-Mode prispôsobí aktuálnym podmienkam pod kolesami nielen manažment motora, ale aj radenie prevodovky Lineartronic, prácu pohonu všetkých kolies, zásahy VDC i ďalšie funkcie vozidla. Aj málo skúsený vodič tak dokáže využiť potenciál auta mimo asfaltu a užiť si jazdu v teréne. Súčasťou systému X-Mode je aj asistent zjazdu zo svahu, ktorý pri ostrom klesaní udržiava konštantnú rýchlosť. **Novinky pre bezpečnosť** Ďalšou novinkou pri Foresteri je stabilizačný systém pre ťažné zariadenie, ktorý stabilizuje prívesný vozík, karavan či čokoľvek iné, čo Forester ťahá. Pri zapojení prívesu pribrzďuje elektronicky riadená kontrola dynamiky vozidla cielene jednotlivé kolesá, aby zabránila rozkolísaniu prívesu a stabilizovala jeho jazdu. Novinkou je aj brzdový asistent, ktorý v núdzovej situácii zasiahne a brzdí vozidlo až do jeho zastavenia. **Ceny** Forester 2.0i classic 28.990,- (vrátane 20% DPH.) Forester 2.0i comfort 30 600,- (vrátane 20% DPH.) Forester 2.0i comfort CVT (Lineartronic) 32 600,- (vrátane 20% DPH.) Forester 2.0i sport XT CVT (Lineartronic)\* 41 990,- (vrátane 20% DPH.) \*177 kW/240k, 0-100 km/h – 7,5s, kombinovaná spotreba 8,5l/100km Forester 2.0D classic 31 990,- (vrátane 20% DPH.) Forester 2.0D comfort 33 990,- (vrátane 20% DPH.) Forester 2.0D sport 39 990,- (vrátane 20% DPH.) **Príplatok:** Metalický lak 527,- (vrátane 20% DPH.) **Limitovaná edícia Subaru 55 kusov – Nový Subaru Forester** Slovenský importér pripravil pre zákazníkov limitovanú edíciu 55 kusov vozidiel na benzínový model Forester 2.0i Classic v uvádzacej cene 25 990 EUR s DPH. Fanúšikovia naftovej verzie sa môžu tešiť na modelu Forester 2.0 D Classic s cenou 27 990 EUR s DPH. Nový Subaru Forester je už v týchto dňoch k dispozícii u autorizoavaných partnerov Subaru. Oficiálny štart predaja štvrtej generácie populárneho SUV Subaru Forester je od 2. apríla 2013. Naše prvé dojmy zo zvezenia počas predstavenia pri uvedení na slovenský trh boli veľmi pozitívne. Auto sa správalo kultivovane, pokojne a pohon všetkých kolies v spolupráci s nízkym ťažiskom umožnili sebavedomý prejazd aj po rozbahnenej a premočenej lesnej ceste. Jazdili sme s vozidlami s benzínovým aj s naftovým motorom a obe sa vyznačovali presvedčivým ťahom a pohodlnými jazdnými vlastnosťami tak v teréme ako aj na bežných okresných cestách. Najviac nás zaujalo ticho na palube a nízka spotreba agregátov, ktoré po celý deň dostávali do tela. Benzínový motor si vďaka systému X-Mode poľahky poradil s prudkým klesaním v rozmočenom kopci a vystačil si so spotrebou na hranici 8 l/100 km, čo je vzhľadom na automatický prevodovku s plynulou zmenou prevodov (variátor) veľmi dobrá hodnota. Navyše prevodovka veľmi dobre reagovala aj na zmenu zaťaženia a neposielala motor do vysokých otáčok. Naftová verzia bola taktiež dostatočne pružná a dynamická a jej spotreba okolo 6 l/100 km bola príjemným prekvapením. Nové Subaru Forester je v teréne mimoriadne schopné a presvedčivejšie sa správa aj na ceste. Pre ľudí, ktorí často jazdia aj mimo spevnených ciest môže byť teda zaujímavou alternatívou s nízkou spotrebou.