Peugeot a Citroen jazdia na vzduch!

Ešte stále si zvykáme na hybridné technológie, ktoré spájajú spaľovacie motory a elektromotory. Peugeot a Citroen idú ďalej. Jazdia na vzduch!
Vydané  Text: 
Technológia Hybrid Air využíva spojenie viacerých v súčasnosti používaných a overených súčastí a technológií: benzínový motor PureTech, systém uskladnenia energie vo forme stlačeného vzduchu, zostavu dvoch hydraulických čerpadiel a automatickú prevodovku s planétovým prevodom. Počas vývoja projektu podala skupina PSA Peugeot Citroën viac ako 80 patentov. Celok ovláda riadiaca jednotka, ktorá zbiera a vyhodnocuje požiadavky vodiča a optimalizuje spotrebu energie. Na to využíva tri režimy: Režim Air, s nulovými emisiami, Režim spaľovacieho motora, v ktorom pracuje iba spaľovací motor, Kombinovaný režim, ktorý spája výkon spaľovacieho motora a stlačeného vzduchu. Systém Hybrid Air použitý vo vozidle CITROËN C3 VTi 82 umožňuje znížiť spotrebu paliva o tretinu a dosiahnuť rekordnú hodnotu kombinovanej spotreby 2,9 l/100 km a emisie CO2 69 g/km. V podmienkach mestskej premávky dosahuje zníženie spotreby paliva až na úrovni 45 %. Technológia Hybrid Air nepotrebuje dodatočné batérie a umožňuje atraktívne nastavenie ceny tak na európskom trhu, ako aj na medzinárodných trhoch. Táto technológia je účinná bez ohľadu na klimatické či jazdné podmienky a nemení svoju účinnosť. Môže sa predávať v Európe aj na všetkých trhoch, na ktorých pôsobí značka CITROËN. Ľahko sa dá zabudovať do osobných aj ľahkých úžitkových vozidiel a je mimoriadne účinná najmä vo vozidlách segmentov B a C (malé vozidlá a nižšia stredná trieda). Zabudovanie technológie Hybrid Air nemá žiaden vplyv na vnútorný priestor ani na objem batožinového priestoru. Voľba čisto mechanického systému zjednodušuje servisné zásahy a uľahčuje recykláciu po skončení životnosti vozidla. Zníženie spotreby paliva a emisií CO2 sa spája so zvýšením komfortu jazdy a to najmä vďaka: automatickej prevodovke s planétovým prevodom, ktorá pracuje bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu, zlepšeniu výkonu spojenému s dodávkou krútiaceho momentu a extra silou, ktorá je k dispozícii v kombinovanom režime, systému Stop&Start využívajúcemu alternátor kombinovaný so štartérom, ktorý pracuje úplne plynule a pre klienta transparentne. **Tri režimy pre optimalizáciu výkonu** Systém Hybrid Air spája viacero technológií a môže pracovať v troch režimoch, ktorých prepínanie riadi inteligentná elektronika. Optimalizácia využívania energie prispieva k zníženiu spotreby paliva a úprave uskladňovania stlačeného vzduchu v zásobníku energie. Režim Air Aktivovaný režim Air funguje rovnakým spôsobom ako čisto elektrický režim hybridných vozidiel. Spaľovací motor je vtedy vypnutý. Kolesá poháňa uskladnená energia (stlačený vzduch) pomocou hydraulických motorov a prevodovky. V závislosti od premávky sa môže vozidlo v tomto režime pohybovať do 60 až 80 % času jazdy. Maximálne využitie spomaľovania a brzdenia umožní efektívne naplnenie zásobníka stlačeného vzduchu. Vozidlo môže v tomto režime dosiahnuť rýchlosť až 70 km/h. Režim spaľovacieho motora Režim spaľovacieho motora posiela energiu priamo na kolesá bez spolupráce s inde uloženou energiou. Tento režim sa využíva predovšetkým v mimomestskom prostredí. Aj v tomto režime sa využíva energia z brzdenia a spomaľovania na získavanie energie a jej uskladňovanie, aby bola k dispozícii, ak by sa aktivoval režim Air alebo by bola potrebná pre dosiahnutie extra výkonu v kombinovanom režime. Kombinovaný režim Kombinovaný režim spája výkon spaľovacieho motora a stlačeného vzduchu. Využíva sa najmä pri predbiehaní a náhlom zrýchľovaní, prejavuje sa výraznou extra dávkou výkonu (celkový výkon až do 90 kW) a dodáva vozidlu dynamiku porovnateľnú s oveľa výkonnejšími motormi. Na autosalóne v Ženeve budú mať návštevníci príležitosť zoznámiť sa s vozidlom C3 Hybrid Air, v ktorom bude zabudovaný ostatný výdobytok prístupu Créative Technologie. Vystavený prototyp sa bude vyznačovať viacerými špecifickými prvkami: Použitím jedinečných pneumatík Michelin® s nevšedným rozmerom (165/50 R 18), ktoré umožňujú znížiť spotrebu až o 0,2l/100km. Tieto pneumatiky sa vyznačujú veľkým priemerom a malou šírkou, čo sa podpisuje pod zníženie valivého odporu a hluku. Využitím špecifických farieb a materiálov a anízovou farbou na kolesách, krytoch vonkajších spätných zrkadiel a okolo svetlometov. Túto istú technológiu bude sesterská automobilka Peugeot vystavovať v prototype mestského crossoveru Peugeot 2008. red, šeb