Tajomstvá výroby palív

Benzín, nafta, plyn. Do nádrží našich automobilov tečú najrôznejšie látky. Pozreli sme sa na to, z čoho palivá pozostávajú, ako sa miešajú a čo vplýva na ich cenu.
Vydané  Text: 
Slovenský rafinérsky priemysel je z pohľadu výroby veľmi jednoduchý. Jediným výrobcom väčšiny palív (benzín, nafta, LPG) je totiž bratislavský Slovnaft, o výrobu a distribúciu CNG, teda stlačeného zemného plynu, sa stará Slovenský plynárenský priemysel. Slovnaft však nevyrába iba palivá, ktoré sa distribuujú v jeho sieti. Vzhľadom na výrobné kapacity sa vo fabrike pripravujú aj palivá pre iné značky, ktoré môžete kúpiť na slovenskom trhu. Ako však tvrdí Peter Šindler zo spoločnosti Shell, ktorá časť svojej produkcie pripravuje v Slovnafte, o kvalitu palív sa netreba obávať. „Kľúčové sú pre nás rovnaké vlastnosti našich palív, ktoré garantujeme v každej krajine, kde pôsobíme. Shell pri výrobe palív často spolupracuje s lokálnymi rafinériami. Tento model máme aj na Slovensku. Vlastnosti palív Shell tvorí proces aditivácie. K základnej surovine pridávame nami vyvinuté aditíva, ktoré garantujú kvalitu a funkčné vlastnosti, či už úsporu, alebo vyšší výkon. Technológia aditivácie a samotné aditíva sú výsledkom nášho výskumu a práce našich palivových laboratórií po celom svete. Palivá predávané na čerpacích staniciach Shell, rovnako tak palivá dostupné na Slovensku, sú laboratórne kontrolované, aby mali rovnaké vlastnosti kdekoľvek na svete.“ Okrem špeciálnych aditív majú benzín aj nafta svoje stále základné zloženie. V prípade benzínov existujú dve základné skupiny komponentov: vysokooktánové a nízkooktánové. Tie poskytujú pri zmiešavaní dostatočne široký rozsah na produkciu základných benzínov s oktánovým číslom 95 a 98. Vysokooktánové komponenty sú: ETBE (etyl tertabutyl éter), R-prúd (zmes aromatických uhľovodíkov), alkylát, FCC Benzín, C4 a etanol. Nízkooktánové komponenty sú izomerát a ľahký benzín z KHK. Motorová nafta sa vyrába z viacerých komponentov, a tie sú rozdelené na takzvané preblendy rôznych vlastností. Patria medzi ne zmiešaný plynový olej, hydrogenizovaný plynový olej, hydrogenizovaný petrolej a metylester repkového oleja. Každý z preblendov má špecifické vlastnosti, ktoré dovoľujú produkciu celého spektra produktov (B, D, F trieda a Arktické pásmo). Vzhľadom na technické a emisné predpisy Európskej únie sa do palív pridávajú aj biozložky, a to v presne predpísanej miere, pričom každý rok sa podiel biozložky v palivách zvyšuje. Do konca roku 2012 je minimálny podiel na úrovni 3,9 percenta, no ku koncu roka 2013 bude tento podiel na úrovni štyroch percent. Biozložkou benzínov je etanol, buď vo forme priameho prídavku, alebo vo forme ETBE (etyl). Priamy prídavok benzínu negatívne ovplyvňuje jeho prchavosť, preto jeho používanie musí schváliť výrobca. Biozložkou nafty je FAME (metyl ester mastných kyselín), ktorá je organického pôvodu a v porovnaní s naftou má nižšiu oxidačnú stabilitu. FAME nemá vplyv na prácu vznetového motora, jediným obmedzením je čas skladovateľnosti, ktorý je kratší. Okrem bežných palív nájdete na čerpacích staniciach aj špeciálne druhy pohonných látok. Niektoré sú zamerané na zníženie spotreby (ako napríklad Shell Fuel Save) a obsahujú aditíva, ktoré pomáhajú mazať motor v tých miestach, kde sa bežný [motorový olej](http://www.sglcars.sk/shop-motorove-oleje-osobne/636/645/) nedostane. Iné sú určené na zvýšenie výkonu spaľovacích motorov (napríklad Shell V-Power Nitro+, Slovnaft EVO či OMV Maxx Motion). Tie s vyšším oktánovým (benzíny) a cetánovým číslom (nafty) zvyšujú výkon motora a zlepšujú jeho reakcie v nízkych otáčkach, a navyše zabraňujú tvorbe ďalších usadenín v motore. Podľa Petra Šindlera zo Shellu patrí medzi hlavné výhody prémiových palív „zvyšovanie výkonu motora a čistenie piestov od nánosov. To znamená, že s kvalitnejším prémiovým palivom získate pri rovnakej práci motora vyšší výkon“. Prémiové palivá od Shellu sú navrhnuté tak, aby pôsobili v motore okamžite, čiže rozdiel je citeľný už hneď po prvom natankovaní. V podobnom duchu sa vyjadruje aj Hana Kukučková zo Slovnaftu: „Z pohľadu konečného spotrebiteľa majú prémiové palivá svoje výhody. Zvyčajne zabezpečujú čistotu nasávacieho systému a spaľovacieho priestoru motora, čím sa znižujú emisie a vďaka zlepšeným spaľovacím vlastnostiam môžu prispieť 2 – 3 percentami aj k zníženiu spotreby paliva. Aby bola zachovaná účinnosť aditív, odporúčam tankovať prémiové palivá pri každom druhom tankovaní.“ Palivá pre extra výkon však nie sú lacnou záležitosťou. Rozdiel medzi bežným a prémiovým palivom sa v prípade Shellu pohybuje na úrovni 23 centov/l za benzín a 22 centov/l za naftu. Pri 50-litrovej nádrži ide teda o rozdiel približne 11 eur. Slovnaft boduje najmenším rozdielom medzi bežným a prémiovým benzínom na úrovni 0,181 €/l, resp pri nafte 0,175 €/l, OMV má rozdiel nastavený na 0,21 €/l. Naše skúsenosti s dlhodobo testovaným Hyundaiom i40 s naftovým motorom 1.7 CRDi hovoria, že po natankovaní lepšieho a teda aj drahšieho paliva sa nám podarilo prejsť väčšiu vzdialenosť, čiže dosiahli sme nižšiu spotrebu. Rozdiel však podľa nášho názoru nie je taký výrazný, aby vykryl cenový rozdiel oproti bežnej nafte. Prémiové palivá preto odporúčame najmä majiteľom silnejších automobilov v čase, keď plánujú využiť výkon svojho stroja na maximum (napríklad na okruhu). Na ceny palív vplýva viacero faktorov. Podľa Hany Kukučkovej sú východiskom na určenie cien palív na Slovensku ceny palív na burze v Rotterdame. Určujúcim faktorom je aj kurz dolára oproti euru (s ropou sa obchoduje najmä v dolároch). Ďalej do sumy vstupujú rôzne poplatky (ako napríklad na údržbu núdzových rezerv, ako aj náklady na distribúciu palív prostredníctvom maloobchodnej siete čerpacích staníc), a, samozrejme, spotrebná daň (pevná suma za liter) a výška sadzby DPH. Pokiaľ chcete tankovať čo najlacnejšie, odporúčame zamerať sa na miesta s vyššou koncentráciou čerpacích staníc najmä v okolí nákupných centier. Konkurenčný boj stláča ceny nadol aj o niekoľko centov oproti miestam, kde benzínka stojí osamote a nemá priamu konkurenciu (napríklad na diaľniciach). Predajcovia sa tu totiž spoliehajú na to, že vám zasvieti „hladné oko“ a pri nákupe sa teda nebudete veľmi pozerať na cenu. A tú potom niekedy aj neúmerne zdvíhajú. Ideálne je preto natankovať čo najskôr po štarte doma pred výjazdom na diaľnicu a cesty plánovať tak, aby ste pri potrebe tankovania mohli zísť z diaľnice do mesta. Možno vám to predĺži čas jazdy, no na druhej strane môžete pri každom tankovaní ušetriť aj niekoľko eur. Vývoj cien Sumy stlačila iba kríza Prelom rokov 2008 a 2009 bol obdobím, keď sa naplno rozvinula hospodárska kríza a celosvetový dopyt po rope klesol. Znamenalo to, že po rokoch kontinuálneho rastu zaznamenal ropný trh v roku 2009 zvrat. Spotreba ropy a kľúčových ropných výrobkov v rozvinutých krajinách výrazne klesla, pričom tento pokles nebol kompenzovaný rastom spotreby v rozvíjajúcich sa ekonomikách. V dôsledku celosvetovej hospodárskej krízy poklesol v porovnaní s rokom 2008 svetový HDP, medzinárodný obchod, priemyselná produkcia, zamestnanosť aj spotreba. Nebolo prekvapením, že po rokoch rastu ceny ropy klesli v roku 2009 medziročne z priemerných 97,0 USD/barel na 61,5 USD/barel. Nižšie ceny ropy tak prispeli k zmierneniu negatívnych prejavov krízy u konečných spotrebiteľov. Na druhej strane to však znížilo aj ochotu investorov a ropných spoločnosti investovať do nových ťažobných a spracovateľských kapacít, pretože ekonomická výhodnosť nových projektov sa zhoršila. Vývojom prešla aj cena plynu, či už CNG, alebo LPG. Od roku 2011 sa na ne vzťahuje spotrebná daň. Hoci základom ceny CNG je cena zemného plynu, k nej si však musíte prirátať aj náklady spojené s predajom. Graf (čiarový): Rokbenzín 95benzín 98LPGnaftaCNG 20071,1141,1920,6091,1100,822 20081,2381,3660,6301,3301,048 20091,1071,2190,4461,0960,962 20101,2491,3920,4981,1140,934 20111,4461,6010,6961,3401,158 20121,5441,7140,7271,4421,222 Zdroj: ŠÚ SR, NBS, SPP. Ceny z rokov 2007 a 2008 sú prerátané priemernými kurzmi NBS platnými na dané roky. Ceny sú uvádzané v €/l, CNG v €/kg. Jeden kg CNG zodpovedá 1,14 l nafty a 1,4 l benzínu Slovnaft má najviac púmp Nájsť čerpaciu stanicu nie je na Slovensku vážnejší problém. Podľa údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) je u nás 515 čerpacích staníc, ktoré prevádzkujú členovia združenia (Eni, Jurki, Lukoil, OMV, Shell, Slovnaft, Tesco, Unipetrol). Slovnaft navyše v priebehu januára plánuje otvoriť ďalšie tri čerpadlá. Okrem týchto najpodstatnejších predajcov nájdete aj viacero malých (väčšinou súkromných) čerpacích staníc, celkový počet však zásadne neovplyvňujú. Členovia asociácie okrem toho prevádzkujú aj 186 čerpacích staníc na LPG. Distribúciu plynu CNG rieši spoločnosť SPP prostredníctvom 10 verejných plniacich staníc. Slovnaft209 OMV95 Shell74 Zdroj: SAPPO, SPP. Stav k decembru 2012 Tri druhy nafty Vlastnosti palív počas roka upravuje technická norma. Striedajúce sa ročné obdobia majú vplyv predovšetkým na zásobovanie naftou. Kľúčovým parametrom, na základe ktorého sa nafta počas roka mení, je bod filtrovateľnosti, čo je najnižšia teplota, pri ktorej testovaná motorová nafta ešte prechádza cez sitko s presne definovanou veľkosťou ôk. Na úpravu nízkoteplotných vlastností využívajú rafinérie širokú škálu aditív. V uvedenej tabuľke sú uvedené obdobia dostupnosti a taktiež príslušný bod filtrovateľnosti. Slovenská norma pre kvalitu motorovej nafty, podobne ako vo väčšine ostatných štátov EÚ, vyžaduje, aby sa v závislosti od ročného obdobia predávala motorová nafta s rozdielnymi nízkoteplotnými vlastnosťami. Motorová nafta predávaná na Slovensku by teda mala odolávať aj teplotám hlboko pod bodom mrazu. Pokiaľ však natankujete podozrivo lacnú a tým aj takmer zaručene nekvalitnú naftu (značkové siete garantujú, že nafta vydrží minimálne do -25 °C), môže sa stať, že sa odparia parafínové zložky nafty a palivo sa začne meniť na želé. Zhorší sa tým jeho tekutosť, čo môže spôsobiť problém so štartovaním. Preto ak hrozia tuhé zimy, odporúčame zakúpenie prípravkov proti tuhnutiu nafty. Stačí malé množstvo na celú nádrž a nemusíte sa báť o naštartovanie. Krajným riešením je pridanie malého množstva benzínu alebo liehu (do 0,5 l na nádrž), čo by tiež malo zlepšiť tekutosť nafty. A ak nemáte k dispozícii garáž, skúste sa aspoň postaviť nad kanalizačný poklop a využiť teplo z kanalizácie. Tabuľka: OznačenieTriedaObdobie predajaBod filtrovateľnosti Letná naftaB15. 4. – 30. 9.Nižší ako 0 °C Prechodová naftaD1. 3. – 14. 4.Nižší ako -10 °C 1\. 10. – 15. 11. Zimná naftaF16. 11. – 28./29. 2.Nižší ako -20 °C Zdroj: Shell Text: Martin Šebesta







Inzercia

Inzercia