Približne do marca má väčšina motocyklistov a najmä ich strojov zimný spánok. Napriek tomu sa však môžete venovať údržbe, aby bol motocykel pripravený na novú sezónu.
**Zakrytie motocykla**
Motocyklu je momentálne najlepšie v suchej garáži a pod plachtou, aj keď je pravdou, že sme stretli viacero strojov, ktoré absolvovali celú zimu na chodníku. Nie je to však ideálne riešenie. Nízke teploty, vlhko, prípadne posypová soľ nie sú pre motocykel vôbec príjemným prostredím.
**Zdvihnutie**
Pri uložení motocykla na zimný spánok treba pamätať najmä na to, aby boli kolesá vo vzduchu. Vyhnete sa tak zdeformovaným pneumatikám. Pokiaľ váš motocykel má, je núdzovým riešením využitie hlavného centrálneho stojanu. Odľahčíte tak zadné koleso a raz za mesiac pootočte predné koleso, aby sa nedeformovalo. Ideálnym riešením sú však špeciálne stojany, ktoré sa upevnia na os kolesa a zdvihnú motocykel do vzduchu. Kúpite ich od približne 30 eur.
**Vyčistenie a namazanie reťaze**
Drvivá väčšina motocyklov používa na prenos výkonu z motora na zadné koleso reťaz. Jej články sa počas jazdy znečisťujú, preto ju treba po každých približne 500 kilometroch vyčistiť a raz za čas namazať. Špeciálne prípravky na to vyrába viacero firiem, je iba na vás, ktorý výrobok vám bude najlepšie vyhovovať. Samostatne stoja prípravky okolo 15 eur, dajú sa však kúpiť aj balenia za zvýhodnené ceny. K čisteniu budete navyše potrebovať aj kefu. Buď si zaobstaráte špeciálnu, alebo môžete využiť aj staré zubné kefky. V domácich podmienkach vám to zaberie približne hodinu, v servise si vypýtajú cca 30 eur.
**Nabitie akumulátora**
Najlepšie, čo môžete s akumulátorom urobiť, je vybrať ho z motocykla a pokiaľ máte tú možnosť, dať ho do suchej a teplej miestnosti a na celú zimu ho pripojiť na nabíjačku. Pokiaľ zostane v motocykli, hrozí jeho znehodnotenie a na jar nemusíte naštartovať. Zvlášť, ak máte pripojené ďalšie spotrebiče ako napríklad vyhrievanie rukovätí. Ideálna kúra pre akumulátor je pripojenie na pomalú nabíjačku, ktorá sa o neho bude riadeným nabíjaním a vybíjaním starať celú zimu. Takéto zariadenie kúpite od 40 eur a pre akumulátor je to akoby ste ho poslali do kúpeľov. Pred prvou jazdou môžete vybitý akumulátor liečiť aj šokom – štartovacími káblami z auta, aj keď ide iba o krajné riešenie.
**Kontrola prevádzkových kvapalín**
Každý motocykel má viditeľne umiestnené mierky motorového oleja (na boku bloku motora) a brzdovej kvapaliny (väčšinou na riadidlách). Preto nie je problém, aby ste ich hladiny priebežne kontrolovali. Najlepšie ešte pred jazdou a pri kolmo stojacom motocykli. Dobrý stav je vtedy, ak sa hladina kvapalín nachádza medzi hornou a spodnou ryskou. Pokiaľ sa spoľahnete na servis, tak za kompletnú prehliadku aj s výmenou kvapalín zaplatíte približne 100 eur.
**Doplnky**
Motocykel, ktorý si kúpite či už u predajcu alebo na inzerát, je väčšinou pripravený na jazdu bez toho, aby ste museli čokoľvek ďalšie robiť. Napriek tomu máme pre vás pár tipov, ktoré vám môžu spríjemniť jazdu.
**Motocyklové oblečenie**
Jazdenie v krátkych nohaviciach a plátenných topánkach nemá s bezpečnosťou nič spoločné. Preto ako prvé investujte do kvalitného oblečenia a prispôsobte ho vášmu motocyklu a podmienkam, v ktorých budete najčastejšie jazdiť. Základom je, že na športové motocykle je ideálna kožená kombinéza, turisti si pre vzdušnosť a vyššie pohodlie vyberajú textilné kombinácie samostatných zozipsovateľných nohavíc a vetroviek. Väčšinou sú súčasťou oblečenia aj vyberateľné chrániče. Ak nie, dokúpte si ich minimálne na kolená, lakte a chrbát.
**Topánky**
Tenisky sú dobré akurát tak na jazdenie do mesta, inak vrelo odporúčame špeciálne topánky. Majú zvláštne tvarovanú špičku prispôsobenú radeniu a zosilnenú ochranu členkov. Navyše sú nepremokavé a vedia pomôcť aj v prípade dažďa.
**Rukavice**
Jazdiť bez rukavíc (od 13 eur) sa dá, je to však hazard so zdravím. Pokiaľ nemáte kryty rukovätí, bude vám fúkať na prsty a môžete v nich stratiť cit. Navyše rukavice chránia aj v prípade pádu. Výstuže chránia kĺby na ruke a koža ochráni v prípade, ak by ste sa šúchali po asfalte.
**Lekárnička**
Motolekárnička – lekárnička pre kategóriu vozidiel L. Motocyklistom na cestách poskytuje základný zdravotnícky materiál na ošetrenie zranení. Dôležité je, aby ste aj po pamäti vedeli, kde ju máte, čo v nej máte a zároveň ju vedeli aj používať. Obsah motolekárničky si zároveň môžeme doplniť aj tabletami proti bolesti hlavy, ktoré neovplyvňujú vedenie motorového vozidla, horúčke, hnačke a pod.
**Turistický štít**
Súčasné motocykle vedia poskytnúť väčšinou dostatočnú ochranu pred poveternostnými podmienkami, pokiaľ ste však vyšší, prípadne plánujete dlhšie výjazdy či priamo motodovolenky, odporúčame investíciu do turistického štítu. Je vyšší, lepšie chráni pred vetrom, dažďom a hmyzom a pri vyšších rýchlostiach máte tichšie v prilbe.
**Súprava kufrov**
Mnohí turisti jazdia s ruksakom a táto výbava im stačí. Z bezpečnostného hľadiska je však oveľa lepšia investícia do látkových, plastových či kovových kufrov, ktoré sú súčasťou motocykla a dajú sa odnímať. V závislosti od rozpočtu a priestorových nárokov si môžete zaobstarať buď iba zadný, alebo aj bočné kufre. Moderné sú ľahké, priestranné a ich objem môže ľahko prekročiť aj 100 dm3, čo už stačí na dovolenku vo dvojici. Odporúčame pozrieť sa na ponuku druhovýrobcov (od 60 eur), pretože originálne doplnky bývajú extra drahé.
**Vyhrievané rukoväte**
Pokiaľ jazdíte iba v lete a pod slnečnou oblohou, tak ich veľmi nevyužijete. Stačí však, aby ste vyrážali skoro ráno a končili neskôr v noci, prípadne si natiahli sezónu až za babie leto a teplo na rukách bude neoceniteľným spoločníkom. Ak kupujete jazdený motocykel, dá sa takéto zariadenie dokúpiť od približne 40 eur.
Text: Martin Šebesta
Foto: PANER