Nelichotivý vývoj predaja nových automobilov v Európe dokazujú prvé štatistiky za rok 2012. Španielsko, Taliansko aj Francúzsko hlásia seriózne poklesy, v mínuse je aj Nemecko.
Prvé čísla z Francúzska hovoria o medziročnom poklese o neprehliadnuteľných 13,9 %. Celkový počet registrácii bol len 1,7 milióna nových vozidiel, čo je najhorší výsledok od roku 1997. Oba francúzske koncerny Renault aj PSA Peugeot Citroen hlásia seriózne poklesy o 22 resp. 18 % na domácom trhu. Najhoršie však je, že vývoj počas jednotlivých mesiacov nedáva veľa optimizmu do roku 2013, pretože medziročné poklesy v decembri sa pohybovali od 14 (PSA) až po 40 % (Ford).
Španielsko je na tom podobne, tamojší trh klesol o 13,2 %, čo je v číselnom vyjadrení okolo 700 000 vozidiel. V krajine, kde je 5 miliónov nezamestnaných sa však ani nič iné nedalo očakávať. Najhoršie výsledky zatiaľ prišli z Talianska, ktoré padlo až o 19.9. Iba 1,4 milióna nových registrácii je najhoršie číslo za posledných 30 rokov. Pre Fiat to bolo najhorší rok na domácom trhu za posledných 33 rokov. Podľa analytika Credit Suisse Davida Arnolda bude pokles pokračovať aj v roku 2013, odhad pre Taliansko znie 1,33 milióna vozidiel.
Prvé čísla z najväčšieho európskeho trhu Nemecka tiež nie sú optimistické. Tamojší pokles o 2,9 percenta je však menej hrozivý. Počet registrácii tak stále dokázal prekročiť trojmiliónovú hranicu. Avšak decembrové predaje so 16-percentným mínusom naznačujú, že ani tu nemožno očakávať pozitívny vývoj.
Slovenské výsledky by sme sa mali dozvedieť až 10. januára.
rum