Seat Leon vyspel

Seat naplno využíva možnosti, ktoré mu poskytuje spolupráca v rámci koncernu Volkswagen. Je teda nový Leon viac ako iba emotívnejšou interpretáciou Golfa?
Vydané  Text: 
Nazvať Golf emotívnym vozidlom chce veľa odvahy. No pokiaľ sa pozriete na nový Seat Leon, nájdete na ňom viacero detailov, na ktoré sa budete s radosťou pozerať. Nie je to také intenzívne ako Alfa Romeo, no oko sa poteší. Najmä zadnú časť považujeme za mimoriadne podarenú. Spojitosť s Golfom nájdeme predovšetkým v interiéri. Ovládací panel klimatizácie či prístrojová doska sú kompletne prebrané, rovnako aj viaceré technológie. Medzi najzaujímavejšie kúsky radíme zabudovanú navigáciu s dotykovým displejom a snímačom priblíženia. Pokiaľ sme ju nevyskúšali, netušili sme, o čo ide. Funguje však perfektne. Za normálnych okolností sa údaje zobrazujú na celú obrazovku. Ak sa však priblížite s prstom, objavia sa kontextové tlačidlá, ktorými môžete meniť nastavenia a zadávať ciele. Efektné a efektívne. Interiéru vytýkame málo odkladacích priestorov – okrem dvoch držiakov na poháre poskytuje iba menšiu skrinku pred radiacou pákou. Je však dobre spracovaný, prehľadný a rýchlo sa v ňom zabývate. Navyše je vďaka rázvoru 2 636 mm aj priestranný a to pre vodiča ako aj pre pasažierov, na batožinu čaká slušných 380 dm3 kufra. Negatívom je vysoká nakladacia hrana, ktorá vytvára vaňu, ideálnu na prevoz celého húfu živých vianočných kaprov. Už menej sa potešíte pri nakladaní a vykladaní vianočných nákupov a zásob. Tuhosť karosérie si tak vypýtala úžitkovú daň. Výnimočnosť Seatu Leon sa ukrýva v jeho svetlometoch – za príplatok 1 190 eur (toľko, čo v iných autách bežne stoja bi-xenónové svetlomety) ponúka dokonca plnohodnotné LED svetlomety. A tie nemá v ponuke ani Golf. Spolupráca s nemeckou legendou sa prejavila aj na jazdných vlastnostiach. Tuhosť karosérie je ukážková. Leona sme popreháňali po kľukatých horských cestách, kde-tu sa objavil výmoľ či nečakaný hrb a auto ani raz neprotestovalo skrúcaním sa karosérie či prenosom nepríjemných zvukov od podvozka do interiéru. Podvozok vedel navyše veľmi dobre tlmiť nerovnosti. Riadeniu by sme naordinovali viac tuhosti a spätnej väzby, do zákrut sme však triafali presne. Výkonovo je Leon zatiaľ relatívne skromný. Štvorica benzínových motorov ponúka výkon od 63 do 103 kW (85 – 140 k), naftová trojica sa hrdí výkonmi od 66 do 110 kW (90 – 150 k). Všetky motory majú prepĺňanie a priame vstrekovanie, najúspornejšia verzia 1.6 TDI so 77 kW si vypýta iba 3,8 l/100 km. Výkonná verzia Cupra príde v priebehu budúceho roka a bude sa spájať s trojdverovou verziou. Okrem nej sa objaví aj kombi. Takúto bohatú karosársku ponuku Leon ešte nikdy nemal. Z ponúkaných motorov sme jazdili s benzínovou 1.4 TSI s výkonom 103 kW (140 k), ktorá nás oslovila svojou živosťou, obratnosťou a presvedčivým ťahom. Naftová 2.0 TDI so 130 kW bola hlučnejšia a vzhľadom na vyššiu hmotnosť motora sa jej do zákrut až tak veľmi nechcelo. Pokiaľ vás teda zaujíma viac dizajn, bezpečnostná výbava, ktorá môže obsahovať aj prvky ako automatická brzda po nehode, automatické diaľkové svetlá, automatické udržiavanie v jazdnom pruhu, snímač únavy či možnosť dokúpiť si plnohodnotné LED svetlomety, môže byť Leon zaujímavou alternatívou v nižšej strednej triede. Na Slovensko sa dostane začiatkom budúceho roka, kedy sa dozvieme aj ceny. Text: Martin Šebesta Foto: Miquel Liso