Radical pripravuje kupé

Britský výrobca športových prototypov, s ktorými to môžete okrem okruhov skúsiť aj na bežných cestách, pracuje na svojej vlajkovej lodi. Nové kupé sa bude volať RXC.
Vydané  Text: 
Tvarmi sa isto nestratí v žiadnej spoločnosti superáut. Prvé skice naznačujú, že pôjde o športiak v štýle prototypov pre 24-hodinovky v Le Mans či Daytone. Okrem bežnej cestnej verzie ponúkne Radical aj verziu homologizovanú pre preteky GT. Auto bude výsledkom tri a pol roka trvajúceho vývoja, vznikalo totiž úplne od nuly len s minimálnym prepojením na akýkoľvek iný existujúci Radical. Karoséria disponuje funčnými aerodynamickými prvkami, ktoré sú schopné generovať prítlak až 900 kilogramov. Zadné krídlo sa zhoduje s tými, ktoré používajú špeciály GT3 a je nastaviteľné. Dvere sa pre pohodlnejšie nastupovanie otvárajú smerom hore. Karoséria je vyskladaná z kompozitov a uhlíkových vlákien. Radical pritom tvrdí, že opravy nebudú drahé ani náročné. Pod kabátom je oceľový rúrkový rám, ktorý bol vyvýjaný rovnako ako pri modeloch radu SR, ktoré majú pretekovú homologizáciu. V strede je bezpečnostná klietka, prednú a zadnú časť tvoria deformačné zóny. Radical chce poslať nové kupé na rovnaké nárazové testy, akými prechádzajú špeciály pre Le Mans. O pohon sa postará šesťvalec Ford Duratec 3.7 Ti-VCT, ktorý bol vyladený Radicalom v spolupráci s firmou AER. Veľkosériový agregát tak poskytne dostatok výkonu aj potrebnú spoľahlivosť. Napriek úpravám bude agregát spĺňať emisnú normu Euro 5. Servisný interval by mal byť 10 000 kilometrov. Alternatívou pre vybrané trhy bude trojlitrový osemvalec z radu RP, ktorý sa používa v modeli SR8 RX. Prevodovku vyvýjal Radical v spolupráci so špecialistom Quafie. Má sedem stupňov, ktoré sa radia páčkami pod volantom a jej súčasťou je aj diferenciál so smerovaním krútiaceho momentu. Prevodovka umožňuje pomerne rýchlu výmenu ozubených kolies z boku, ako je to štandardom v F1. Preradenie smerom hore trvá len 50 ms a pri podraďovaní si systém automaticky dáva medziplyny. Odpruženie od firmy Intrax pracuje systémom push-rod, takže pružiny aj tlmiče sú umiestnené na šasi. Geometria bola nastavovaná podobne ako pri GT3 špeciáloch, priplatiť si môžete aj nastaviteľné tlmiče. Predné brzdové kotúče majú priemer 330 mm, zadné 310 mm. Na oboch pracujú šesťpiestikové plávajúce strmene, priplatíte si aj uhlíkové. Kolesá majú na dnešnú dobu pomerne malý priemer iba 17 palcov, pneu dodáva Dunlop. Interiér je zariadený v pretekovom štýle s multifunkčným displejom AiM MXL2. Za príplatok môžete mať aj telemetriu, ktorá sleduje všetko možné od teplôt a tlakov na brzdy až po preťaženia. Systém sa dá doplniť aj kameru, ktorá je synchronizovaná s dátovými záznamami. Novinkou v Radicali je nastaviteľný multifunkčný volant s posilňovačom riadenia, ďalej sú na palube vyhrievané zrkadlá s elektrickým nastavením, klimatizácia, vyhrievané čelné sklo a nastaviteľné pedále. Škrupinové sedadlá s FIA homologizáciou dodáva Corbeau, štandardom sú šesťbodové pásy. A na záver čísla: 380 koní pri 6 750 otáčkach, 900 kilogramov, z nuly na 100 km/h pod 3 sekundy a maximum okolo 280 km/h. rum