Octavia je pre českú značku hádam najdôležitejší model v programe. Potvrdili to aj slová šéfa Škody Winfrieda Vahlanda, ktorý zvlášť zdôraznil, že doteraz bolo predaných viac ako 3,7 milióna Octavii. Na dve generácie je to celkom slušné číslo.
Mnohí hovoria, že Octavia je segment sám pre seba. Hoci stojí na kompaktnom podvozku, rozmermi sa radí skôr k strednej triede. Pri tretej generácii je dilema ešte výraznejšia, pretože narástla o 9 centimetrov do dĺžky a o 4,5 centimetra do šírky. Z vizuálnej stránky autu pomohol dlhší rázvor. Teraz má lepšie vyvážené proporcie a pôsobí elegantnejšie. Prínos v interiéri je však ešte výraznejší, pretože nová koncernová platforma MQB je priestorov úspornejšia. Na zadných sedadlách je teraz toľko miesta, že ani Superb by sa nemusel hanbiť. Na prezentačných modeloch sme si všimli, že aj vzadu bude vyhrievanie sedadiel. Zo stránky batožinového priestoru je Octavia v úplne inom svete. S 590 litrami jej len ťažko dokáže konkurovať nejaký iný kompaktný model (samozrejme okrem kombi). Trochu nás zarazila vysoká hrana zadného nárazníka, rozdiel medzi dnom kufra a nárazníkom je odhadom nejakých 15 centimetrov. Schodík vznikne aj po sklopení deleného zadného operadla. Novinkou v batožinovom priestore je možnosť ukotvenia zadného plató za zadnými sedadlami.
Konštruktéri sa sústredili na praktické detaily a veľa so požičali z Rapidu. Octavia tak má reflexnú vestu pod sedadlom vodiča, škrabku na ľad v kryte hrdla nádrže, obojstrannú podlahu kufra s odolnou pogumovanou vrstvou, obsiahly sieťový program a pridáva aj prepážky so suchým zipsom. Malé plastové dielce sa ukotvujú priamo na koberec a mali by zabrániť pohybu batožiny. Uvidíme v praxi.
Hoci vedenie značky na každom kroku zdôrazňovalo praktické stránky Octavie, v ktorej nemajú čo robiť rôzne čačky, platforma MQB jej dáva veľké možnosti. V sériovej výbave tak bude aj multikolízna brzda z Golfu (automatické plné brzdenie po prvom náraze, ktoré má zabrániť ďalším nárazom auta). Jeden z vystavených exemplárov mal neprehliadnuteľný radar tempomatu v prednom nárazníku a isto budú na palube aj ďalšie vymoženosti pre diaľničnú prevádzku (sledovanie mŕtveho uhla, jazdného pruhu, čítanie dopravných značiek).
Palubná doska si zachováva triezve línie exteriéru, materiály pôsobia mimoriadne solídne. Vrchná časť palubovky bola až nadštandardne mäkká, spodná časť je však stále relatívne tvrdá. Osempalcový displej navigačno-zábavného systému pôsobí veľmi rozmerne, veľmi sa nám páčil senzor priblíženia. Ukazovatele sú klasické analógové s veľkými číslicami, ktoré na nás pôsobili trochu chaoticky. Možno keby boli rovno a nie do kruhu, dojem by bol lepší.
Podrobnosti o motoroch sa dozvieme v priebehu januára, z pohľadu čísel tu však nie je nič neznáme. Základom bude 1.2 TSI/63 kW, ako jediný skombinovaný s päťstupňovým manuálom. Ostatné motory (1.2 TSI/77 kW, 1.4 TSI/90 kW, 1.8 TSI/132 kW a diesely) budú mať minimálne šesťstupňové prevodovky. Či bude v ponuke aj motor s vypínaním valcov, to sme sa nedozvedeli. Najúspornejšia verzia Greenline bude mať emisie CO2 len 89 g/km čo zodpovedá kombinovanej spotrebe 3,4 l/100 km. Novinkou bude verzia na CNG, ktorá sa však na Slovensko zrejme nedostane. LPG naopak z ponuky vypadne.
Drobnú, ale o to dôležitejšiu, inováciu pri motoroch však musíme spomenúť. Agregáty 1.2 TSI a 1.4 TSI dostali pohon rozvodov remeňom namiesto reťaze. Tá totiž mala tendenciu k preskakovaniu, čo viedlo k neželanému kontaktu valcov s ventilmi a teda fatálnemu kolapsu agregátu. Pri remeni by sa to stať nemalo.
Podvozok MQB tvorí predná náprava McPherson, vzadu je na výber. Väčšina Octavii bude mať vlečenú nápravu s pozdĺžnymi ramenami spojenými torznou priečkou, ktorá je o 16 kilogramov ľahšia ako viacprvkové zavesenie. Prvý systém dostanú všetky motorizácie do 110 kW, druhý silnejšie verzie (aktuálne 1.8 TSI a v budúcnosti RS) a tiež verzie s pohonom všetkých kolies. Ten isto dostane o málo dlhšie kombi, pri liftbacku sa ešte nerozhodlo. V pláne je tiež zvýšená verzia Scout. Štandardné rozmery diskov budú 16 až 18 palcov, pre RS sa budú dať doobjednať aj 19-palcové. Adaptívne tlmiče Octavia zatiaľ nedostane.
Najdôležitejšou otázkou, ktorú nám však Škoda zodpovie až začiatkom jari, tak ostáva cena. Octavia sa totiž okrem konkurencie v kompaktnom segmente musí vysporiadať aj s Rapidom. Ten je momentálne nastavený na 11 111 € (uvádzacie ceny s bonusmi), Golf má základ tesne pod 14 000 €. Tieto dva mantinely budú pre Octaviu mimoriadne dôležité.
Text a foto: rum