BMW i3 Concept Coupé je svižná a emotívna verzia konceptu udržateľnej prémiovej mobility s nulovými miestnymi emisiami. Štúdia predstavená na Los Angeles Auto Show 2012 vznikla popri vývoji prvého sériového elektromobilu BMW i.
Sofistikovaný, čistý a otvorený dizajn BMW i3 Concept Coupé predstavuje priekopnícku formu mestskej mobility, ktorá nesie hodnoty udržateľnosti v balíku základných charakteristík svojho prémiového profilu. Navyše tento trojdverový model uplatňuje dizajnové charakteristiky, vytvorené špeciálne pre modely BMW i, s nezameniteľným citom pre dynamiku a radosť z jazdy.
Vizuálna sila karbónovej karosérie je umocnená graciózne splývajúcou strešnou líniou kupé a novou dizajnovou interpretáciou „stream flow“ (línia prúdenia), vytvorenou pre modely BMW i, ktorú môžete vidieť na tvarovaní bočných okien, slúžiacom aj na zvýraznenie aerodynamických kvalít. V interiéri je zmysel pre priestrannosť, typický pre BMW i, kombinovaný s atmosférou exkluzívneho salónika na dvoch samostatných zadných sedadlách. BMW i3 Concept Coupé zároveň ašpiruje na titul prvého plne zosieťovaného elektrického automobilu. Vďaka inovatívnym funkciám BMW ConnectedDrive, ktoré boli navrhnuté pre použitie v sériových automobiloch, bolo ovládanie navigačného systému ako aj prenos informácií medzi vozidlom, vonkajším svetom a vodičovým smartfónom, špecificky prispôsobené požiadavkám elektrickej mobility.
BMW i3 Concept Coupé sa dôsledne zameriava na dynamiku, dosiahnuteľnú výlučne elektrickým pohonom BMW eDrive. Tak ako BMW i3 Concept, aj Coupé využíva elektrický motor z vlastného vývoja BMW s maximálnym výkonom 125 kW/170 k, najvyšším krútiacim momentom 250 Nm, jednostupňovou prevodovkou a pohonom zadnej nápravy. Elektromotor čerpá energiu z lítium-iónových článkov, uložených pod podlahou. Umiestnenie batérie práve tu je ďalším cenným príspevkom k senzačne agilnému handlingu vozidla.
Architektúra LifeDrive, typická pre vozidlá BMW i, je dokonalým základom pre uplatnenie pohonu BMW eDrive, blížiaceho sa do štádia sériovej produkcie, vo vozidle s novým charakterom. Priestor pre pasažierov tvorí modul Life, vyrobený z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP, karbón). Keďže karbón je mimoriadne ľahký a zároveň pevný, otvára nové konštrukčné aj dizajnové možnosti a disponuje správnym potenciálom pre uplatnenie nezameniteľného a nenapodobniteľného charakteru BMW i v širokom spektre variantov. V rámci horizontálneho členenia spočíva modul Life nad modulom Drive, ktorý obsahuje komponenty pohonu, podvozka a uskladnenia energie, spolu s nosnými a nárazovými štruktúrami . Modul Drive je z väčšej časti zhotovený z hliníka.
BMW i3 Concept Coupé s dĺžkou 3964 mm, šírkou 1768 mm a výškou 1555 mm disponuje neprehliadnuteľnými proporciami. Pri priamom porovnaní s BMW i3 Concept má nová štúdia robustnejší a nižší vzhľad, od prvého momentu zdôrazňujúci vyššiu agilitu. Rázvor má nezmenených 2570 mm štandardného i3.
Prenos typického dizajnu, vyvinutého špecificky pre vozidlá BMW i, na koncept s karosériou typu kupé, priniesol tvar, ktorý vyžaruje zábavu na kolesách, zároveň si však zachoval výpoveď o udržateľnej mobilite. BMW i3 Concept Coupé má exteriérové povrchy a farebnú schému štruktúrované tak, aby zostala viditeľnou základná konštrukcia s architektúrou LifeDrive. Princíp prekrývajúcich sa úrovní, známy ako „vrstvenie“, symbolizuje harmonickú interakciu medzi konštrukčnými a dizajnovými prvkami modulov Life a Drive a zároveň transparentnosť udržateľného základu. Tak napríklad karbónová štruktúra, použitá na module Life, je voľne viditeľná v oblasti vstupu do vozidla a na strešných stĺpikoch pri otvorení dverí.
Panely karosérie okolo lemov blatníkov, dverí a zadných bočných stien, sú lakované metalickou farbou Solar Orange, vyvinutou špeciálne pre BMW i3 Concept Coupé. Na pohľad tvorí elektrizujúci kontrast s vysoko lesklou čiernou kapotou, strechou a vekom batožinového priestoru, ako aj s čiernym dolným lemovaním karosérie.
V prednom nástavci sú integrované konštrukčné prvky, ktoré vytvárajú efekt vzduchovej záclony, cielene usmerňujúcej prúdenie vzduchu okolo predných kolies. Dolná časť zadného nástavca obsahuje difúzor na optimalizovanie prúdenia pre zmenu pod podlahou vozidla smerom dozadu. Držiak tabuľky s evidenčným číslom má jemné lemovanie vo farbe Solar Orange, zadné svetlá v tvare písmena U sú integrované do zadného okna, presne ako na BMW i3 Concept. Kontrastné povrchy v matnej farbe Frozen Grey na BMW obličkách mreže chladiča a na prahoch sú špecifické pre tento model a umocňujú jeho vizuálny efekt. Logo značky vo farbe Stream Blue vpredu, vzadu a na nábojoch kolies je charakteristickým prvkom pre BMW i.
Strmý sklon čelného skla, zasahujúceho výrazne dopredu a línia strechy, jemne splývajúca do zadných partií, sú určujúcimi prvkami siluety BMW i3 Concept Coupé. Dlhé dvere s bezrámovými oknami sú ďalším typickým prvkom kupé. Špecifický spôsob konštrukcie štruktúry kabíny z karbónu eliminoval nutnosť použitia B-stĺpikov. To nielen uľahčuje prístup na zadné sedadlá, dáva to tiež extra príchuť dynamickým líniám bočných okien.
BMW i3 Concept Coupé prináša novú interpretáciu pre značku typického dizajnu „stream flow“ prostredníctvom kontúr bočných okien medzi dverami a C-stĺpikmi. Výsledkom konceptu karosérie, uzavretej okolo dverí a zadných bočných stien, je pomer medzi jej základnou štruktúrou a oblasťou okien, jasne vyznačený líniou bokov. Najnovšia verzia línie okien sa smerom dozadu ostro zužuje, čím jasne naznačuje vynikajúcu aerodynamiku vozidla. Dolnú a hornú hranu má BMW i3 Concept Coupé zámerne ďaleko od seba, čo zväčšuje plochu okna vzadu. To znamená, že na rozdiel od konvenčných kupé budú mať aj pasažieri vzadu pocit pozoruhodnej priestrannosti a lepšieho zapojenia do jazdných zážitkov.
Špecifický a dynamický vzhľad profilu BMW i3 Concept Coupé dopĺňa jemne stúpajúca línia lemu na úrovni kľučiek dverí, ako aj nápadná charakterová línia tesne nad prahmi, vytvárajúca dômyselnú hru svetla a tieňov. Vonkajšie spätné zrkadlá majú športový dizajn, špecifický pre tento model, s čiernymi držiakmi a krytmi v metalíze Solar Orange, čo je farebná schéma, typická pre celé vozidlo. Športovú auru ešte viac rozžiaria 20-palcové disky kolies s dizajnom dvojitých lúčov. Typickým prvkom pre modely BMW i je obutie do relatívne úzkych pneumatík s nízkym valivým odporom, tu konkrétne s rozmerom 155/60 R20 vpredu a 175/55 R20 vzadu.
Individuálna štylistika a výber materiálov zaručujú aplikáciu pre značku typických princípov udržateľnosti, ľahkosti a transparentnosti aj pri dizajne interiéru modelov BMW i. Interiér BMW i3 Concept Coupé je dôkazom toho, ako sa vyvíja dizajn kokpitu cestou k sériovej produkcii, pričom zároveň vytvára individuálne prostredie, ktoré sa hodí ku konceptu športového trojdverového vozidla. Podobne ako na exteriéri, aj tu sa uplatňuje princíp vrstvenia, podľa ktorého sú zoradené funkčné prvky a ovládače. Kombinácia kože, dreva a materiálov z obnoviteľných surovín zaručuje, že si prémiový charakter interiéru zachová aj aspekt udržateľnosti, na pohľad aj na dotyk.
Voľne stojaci stĺpik riadenia s dvojdielnym dizajnom budí dojem ľahkosti, ktorý ešte viac zvýrazňuje farebná schéma. Všetky nosné prvky sú svetlo sivé, zatiaľ čo komponenty, ktorých sa vodič dotýka, sú čierne. Okrem displeja, ktorý má funkciu prístrojového panelu a páčiek pre smerovky a stierače, nesie stĺpik riadenia aj elektronickú voliacu páku a tlačidlo Start-Stop.
Nad stĺpikom riadenia a za prístrojovým panelom je horizontálny drevený panel, ktorý sa tiahne po celej šírke interiéru v dynamickej línii. Efektné svetlé eukalyptové drevo, pochádza z udržateľne pestovaných európskych lesov, je spracované výlučne pomocou prírodných materiálov a tvorí viditeľný kontrast s čiernymi trojdimenzionálnymi ovládačmi. Ovládacie panely na každej strane stĺpika riadenia sú lemované leštenými hliníkovými akcentovými pruhmi. Dizajn eukalyptového dreveného panelu sa odráža aj na kontúrach lakťových opierok dverí, vďaka čomu sú vodič a spolujazdec obklopení harmonickými povrchmi.
V strede kokpitu prechádza dolná časť palubnej dosky do plochého ovládacieho panelu, natočeného mierne smerom k vodičovi. Nachádzajú sa tu riadiace prvky klimatizácie, audiosystému, ako aj favoritné tlačidlá systému iDrive. Ovládač iDrive ako aj tlačidlá priamej voľby menu sú umiestnené na stredovej konzole medzi vodičom a predným spolujazdcom na úrovni sedákov. BMW i3 Concept Coupé má oblasť medzi palubnou doskou a sedákmi úplne voľnú, po celej šírke kokpitu. Koncepcia pohonu úplne eliminovala stredový tunel, bežný v konvenčných vozidlách, čo prinieslo úplne otvorený priestor medzi miestom pre nohy vodiča a predného spolujazdca. To nielen vytvára dojem ešte väčšieho priestoru, ale má tiež svoj praktický prínos pri presúvaní sa z jedného sedadla na druhé, napríklad pri nastupovaní či vystupovaní iba na jednu stranu vozidla – a to je skutočný bonus pri tesných preplnených mestských parkoviskách.
Manuálne nastavovateľné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, navrhnuté špeciálne pre BMW i3 Concept Coupé, sú čalúnené zmesou vlnenej priadze teplého odtieňa a chladivo pôsobiaceho monofilného materiálu. Elegantná športová farebná schéma s odtieňmi svetlej sivej takisto odráža udržateľný charakter prírodných materiálov. Nosné panely dverí sú vyrobené z vlákna „kenaf“ v antracitovej farbe, ktoré dokonalo ladí s koženými výplňami dverí. Koža, použitá v interiéri BMW i3 Concept Coupé, bola spracovaná výlučne prírodnými produktmi, vrátane extraktu z listov olivovníkov.
V zadnej časti BMW i3 Concept Coupé sa nachádzajú dve samostatné sedadlá. Ich operadlá sú výrazne vytočené smerom von, na vytvorenie tesného spojenia so zadnými bočnými panelmi. Kým pozícia sedenia poskytuje pocit bezpečia, okná s plochou nezvyklo veľkou na vozidlo typu kupé, zapájajú pasažierov aktívnejšie do jazdného zážitku. Po sklopení predných operadiel dopredu uľahčujú nastupovanie dozadu kožou potiahnuté rukoväte, ktoré zároveň fungujú ako podávače pásov pre vodiča a predného spolujazdca.
BMW i3 Concept Coupé je vybavené špičkovými displejmi, ktoré sú rozhraním pre výmenu informácií medzi vozidlom a vodičom pri ovládaní informačných, zábavných a komunikačných funkcií. Navigačný systém je sieťovo prepojený s vonkajším svetom pomocou BMW i ConnectedDrive.
Informácie sa zobrazujú v podobe trojrozmernej grafiky s vysokým rozlíšením v štýle pre BMW i typicky redukovanom. Funkciu prístrojového panelu má obrazovka s uhlopriečkou 6,5 palca (16,5 cm), umiestnená na stĺpiku riadenia, na ktorej sa digitálne zobrazujú všetky funkcie riadenia. Druhý displej v strede palubnej dosky je pre dokonalú čitateľnosť umiestnený v rovnakej výške. Vďaka uhlopriečke 8,8 palca (22,4 cm) umožňuje detailné zobrazenie grafiky, presne ako centrálny displej v produkčných modeloch BMW. Tento displej sa využíva napríklad na zobrazenie funkcií navigačného systému, vrátane služieb BMW i ConnectedDrive. Centrálny displej slúži aj na plné informovanie vodiča a predného spolujazdca o stave vozidla a jeho prevádzkovom režime.
Oba displeje boli navrhnuté tak, aby dokázali spolupracovať pomocou výmeny informácií, v závislosti od situácie. V prípade BMW i3 Concept Coupé je najlepším príkladom ich interakcie typický scenár mestskej mobility. Keď sa vozidlo naštartuje, aktivuje sa najprv prístrojový displej. Signalizuje, či je vozidlo pripravené na jazdu, s uvítacou sekvenciou, ktorej animácia sa prenesie aj na centrálny informačný displej. Systém sa medzi časom už pripojil na smartfón vodiča a ukazuje mu aktuálne termíny v kalendári. Krátko nato vodič dostane textovú správu s dohodnutým miestom stretnutia. Údaje o adrese sa automaticky využijú na vytvorenie navigačného cieľa, ktorý sa zobrazí na centrálnom informačnom displeji. Ak je cieľ v dosahu dojazdu vozidla, vodič dostane odporúčanie, aby batériu dobil tam. Krátko pred príchodom do cieľa sa zobrazia najbližšie dobíjacie stanice a vodič dostane ponuku na zarezervovanie niektorej z nich. Keď ponuku potvrdí, rezervácia sa aktivuje. Počas cesty môže vodič dostať napríklad aj informácie o reštaurácii, do ktorej smeruje, alebo počúvať svoje osobné hudobné playlisty. Pri príchode vodič pripojí vozidlo k dobíjacej stanici. Ilustrácia rozličných funkcií sa doplní animovanou grafikou dobíjania, ktorá sa počas neho zobrazuje na oboch displejoch.
Dojazd vozidla s čisto elektrickým pohonom výrazne závisí od štýlu jazdy, presne ako spotreba paliva pri automobiloch s konvenčným pohonom. BMW i3 Concept Coupé pomáha vodičovi optimalizovať efektivitu jazdy voľbou adekvátneho nastavenia. Ovládač jazdného zážitku na stredovej konzole dokáže voliť medzi troma režimami: COMFORT, ECO PRO a ECO PRO+. Športovosť a komfort BMW i3 Concept Coupé sa dajú najintenzívnejšie zažiť v štandardnom režime COMFORT. ECO PRO kladie väčší dôraz na hospodárny manažment energie pre dlhší dojazd. Zmení sa pri ňom algoritmus reakcie akcelerátora, čo znamená, že rovnaký pohyb pedálu aktivuje nižší výkon. Zároveň sa zmení riadiaci režim kúrenia a klimatizácie, ktoré sa prepnú do energeticky efektívnejšieho módu. Zmena z režimu COMFORT na ECO PRO môže predĺžiť dojazd vozidla až o 20 percent.
Efektivitu dokáže ešte výraznejšie vylepšiť režim ECO PRO+, ktorý urobí všetko možné pre maximalizáciu dojazdu. Zmení sa nielen reakcia akcelerátora, ale sa tiež obmedzí maximálna rýchlosť: na 90 km/h. Komfortné funkcie, napríklad kúrenie a klimatizácia, bežia na minime, potrebnom napríklad na odhmlievanie okien. Elektrické spotrebiče, napríklad vyhrievanie sedadiel či spätných zrkadiel, alebo menej potrebné komponenty denných svetiel, sa úplne vypnú.
Pohon BMW eDrive, použitý v BMW i3 Concept Coupé, je navrhnutý tak, aby vozidlo dokázalo absolvovať približne 160 kilometrov na jedno plné nabitie batérie. Tento dojazd umožňuje pohodlné využitie nielen v podmienkach mestskej mobility. Vďaka službám BMW i ConnectedDrive, vyvinutým špeciálne pre aplikácie elektrickej mobility, dostáva vodič realistické odhady aktuálneho dojazdu, ktoré si môže zobraziť už skôr, než vyrazí na cestu. BMW i3 Concept Coupé je preto prvým plne zosieťovaným elektrickým vozidlom na svete.
BMW i3 Concept Coupé je vybavené navigačným systémom, obsahujúcim služby BMW i ConnectedDrive. Tak navigačný systém, ako aj služby BMW i ConnectedDrive, boli starostlivo prispôsobené špecifickým požiadavkám elektrickej mobility. Okrem funkcií navádzania do cieľa systém tiež ponúka ďalšie služby. Jedným z kľúčových prvkov zosieťovanej navigácie je dynamické zobrazenie dojazdu, ktoré poskytuje presné a spoľahlivé údaje vďaka zapracovaniu množstva relevantných premenných.
Do úvahy pri výpočte dojazdu sa berú okrem dobitia batérie aj štýl jazdy, aktivita komfortných funkcií a zvolený jazdný režim, spolu s topografiou trasy a aktuálnou dopravnou situáciou. Systém vďaka tomu dokáže napríklad odhadnúť vyššiu spotrebu energie pri blížiacom sa stúpaní, semaforoch, alebo dopravných zápchach, na základe čoho adekvátne zníži výsledok výpočtu dojazdu. Informácie sa analyzujú a vyhodnocujú centrálne v BMW ConnectedDrive serveri, ktorý neustále komunikuje s vozidlom pomocou zabudovanej SIM-karty. Jej pevná inštalácia je zárukou optimálneho spojenia za každých okolností.
Dynamické zobrazenie dojazdu sa vizualizuje na centrálnom informačnom displeji nielen v podobe čísla, ale aj ako kontúra na navigačnej mape: všetky ciele, ktoré sa dajú dosiahnuť pri aktuálnom dojazde vozidla, sa spájajú do kruhovej kontúry. A keďže vodič dokáže aktívne ovplyvniť spotrebu energie, grafické znázornenie dojazdu má vždy dva varianty, ktoré mu umožňujú vidieť aktuálny dojazd aj bez ohľadu na to, či je zvolený jazdný režim COMFORT, ECO PRO alebo ECO PRO+.
Pri aktivovanej navigácii dostáva vodič presné a reálne indikácie dostupnosti cieľa, s odporučením množstva energie, ktorú musí ušetriť, aby ho dosiahol. Okrem najrýchlejšej sa vždy zobrazuje aj najefektívnejšia trasa. Ak je to potrebné, Asistent dojazdu odporučí zmenu jazdného režimu na ECO PRO alebo ECO PRO+. V prípade potreby si dokáže vodič zistiť aj najbližšiu voľnú dobíjaciu stanicu a rezervovať si ju stlačením tlačidla.
Informácie pre Plánovanie mobility sú k dispozícii tak pre smartfón užívateľa, ako aj pre vozidlo prostredníctvom smartfón aplikácie pre operačné systémy iOS aj Android, špeciálne vyvinutej pre BMW i. Aplikácia je pokračovaním vývoja funkcií eRemote z balíka BMW ConnectedDrive a poskytuje vodičovi neustály prístup k údajom vozidla a informáciám relevantným pre plánovanie trasy. Vďaka tomuto inteligentnému zosieťovaniu si je možné skontrolovať stav vozidla alebo naplánovať cestu už v komforte kancelárie alebo pri raňajkách.
Ak je vozidlo pripojené k verejnej nabíjacej stanici alebo v BMW i nástennej zásuvke, dobíjanie sa dá riadiť na diaľku aj pomocou časovača. Smartfón vám tiež ukáže aktuálny dojazd. Aplikácia sa okrem toho dá využiť aj na vyhľadanie navigačného cieľa alebo voľnej dobíjacej stanice a prenesenie týchto údajov do vozidla. Voľné nabíjacie stanice sa ukážu na navigácii aj na aplikácii BMW i.
Keď vodič opustí na konci cesty vozidlo, môže využiť aj funkciu pešej navigácie, ktorá je súčasťou aplikácie BMW i, na dovedenie až do cieľa. Preto je cieľ, zadaný do navigácie vo vozidle, automaticky prenesený aj do BMW i aplikácie v smartfóne cez BMW Connected Drive server.
Plánovanie trasy bolo špeciálne vyvinuté pre BMW i, so špecifickými požiadavkami pre centrá miest, vrátane verejnej dopravy, čo umožňuje jej zapojenie. To dáva vodičovi možnosť zvoliť intermodálnu trasu, pri ktorej je najprv navigáciou navedený na parkovisko a následnej pokračuje verejnou dopravou, na ktorej zastávku ho navedie aplikácia BMW i v smartfóne. Tá ho tiež usmerní po vystúpení na záverečnom pešom úseku.
Okrem toho prináša BMW i priekopnícke služby mobility vrátane prémiového programu zdieľania vozidiel (tzv. car-sharing). Patrí k nim služba DriveNow, uvedená v Nemecku v roku 2011 a od septembra 2012 aj v San Franciscu. Práve tu bola po prvýkrát na svete zavedená služba ParkNow, ktorá umožňuje rezerváciu parkovacieho miesta aplikáciou v smartfóne. ParkNow a ďalšie služby má vodič k dispozícii prostredníctvom BMW ConnectedDrive, v spojení s navigačným systémom.
ts