Dacia šetrí na bezpečnosti

Európska agentúra EuroNCAP hodnotila bezpečnosť až 15 nových modelov na trhu. Z obvyklého päťhviezdičkového štandardu tento raz vytŕča Dacia Lodgy, ktorá dostala iba tri hviezdy.
Vydané  Text: 
Kompaktný van z Rumunska však nestratil body len v hodnotení bezpečnostných systémov, kde sa to pri pohľade na cenu dalo očakávať. Pri čelnom náraze došlo k veľkej deformácii A-stĺpika v hornej časti predného okna, pri B-stĺpiku sa prehla strecha. V zadnej časti sa podlaha oddelila od stredového tunela a nebezpečné plechy prenikli do priestoru pre nohy. Veľkú deformáciu zaznamenali aj na stredovom tuneli vpredu. V hodnotení ochrany chodcov získala Dacia len 44 percent, ostatné testované autá prekročili 60 percent, takisto 77 percent za ochranu detí je relatívne slabý výsledok. Dr Michiel van Ratingen, generálny sekretár Euro NCAP: „Je veľkým sklamaním, že Lodgy dosiahla v našich testoch takéto zlé výsledky. Zvlášť s prihliadnutím k tomu, že minulý týždeň dostal model Sandero v hodnotení LatinNCAP (juhoamerická obdoba európskych nárazových testov) iba jedinú hviezdičku. Dacia Lodgy je z kategórie lacných vozidiel a preto jej zákazníci musia akceptovať kompromisy v pohodlí a výkone, pri bezpečnosti je to však neprípustné. EuroNCAP si myslí, že bezpečnosť posádky musí byť prvoradá bez ohľadu na to, koľko za auto zaplatíte.“ Rumunská značka sa však týmto výsledkom nevytrhla zo svojho priemeru, pretože aj predchádzajúce testované autá (naposledy Duster) získali podobné čísla. Naopak špičkové výsledky dosiahli predovšetkým nový Range Rover či Volvo V60 Plug-In Hybrid, ktoré oproti štandardnej V60 váži o 350 kg viac. Výsledky boli len marginálne horšie. Range zaznamenal slabý výsledok pri ochrane krku, výrobca však už pracuje na vylepšeniach. Pochvalu si zaslúžil nový VW Golf, ktorý nastavil nový štandard v oblasti bezpečnostných systémov. Agentúra si všimla napríklad systémy Multi Collision Brake (automatické núdzové brzdenie po prvom náraze, ktoré má zabrániť ďalším kolíziám), Front Assist či Proactive Occupant Protection a všetky ocenila titulom EuroNCAP Advanced. Je paradoxné, že Golf prišiel o body za absenciu systému upozorňujúceho na nezapnuté bezpečnostné pásy vzadu. Ten má napríklad Mercedes triedy A či faceliftovaný Ford Fiesta. Pri tých EuroNCAP ocenilo Collision Prevention Assist, Attention Assist a PRE SAFE (Mercedes) či novinku Fordu v Európe MyKey (systém, ktorý umožňuje nastaviť obmedzenia pre niektorých používateľov na základe kľúča). Hodnotenie Vozidlo celkové dospelí deti chodci výbava Dacia Lodgy 3\* 72% 77% 44% 29% Fiat 500L 5\* 94% 78% 65% 71% Ford Fiesta 5\* 91% 86% 65% 71% Ford Kuga 5\* 94% 86% 70% 100% Hyundai Santa Fe 5\* 96% 89% 71% 86% Mercedes Benz A Class 5\* 93% 81% 67% 86% Mitsubishi Outlander 5\* 94% 83% 64% 100% Opel/Vauxhall Mokka 5\* 96% 90% 67% 100% Range Rover 5\* 91% 84% 63% 86% Seat Leon 5\* 94% 92% 70% 71% Seat Toledo 5\* 94% 80% 69% 71% Skoda Rapid 5\* 94% 80% 69% 71% Subaru Forester 5\* 91% 91% 73% 86% Volvo V60 Plug-In Hybrid 5\* 93% 83% 65% 100% VW Golf 5\* 94% 89% 65% 71% ts, rum