Nový diesel 1.6 od Hondy

Ponuka motorov pre modelový rad Honda Civic sa rozširuje o nový naftový agregát 1.6 i-DTEC. Je to prvá pohonná jednotka z radu Earth Dream Technology pre Európu.
Vydané  Text: 
„Hlavným ťažiskom našej filozofie Earth Dreams Technology je nájsť rovnováhu medzi ekologickými parametrami a dynamickými výkonmi, ktoré sa od značky Honda očakávajú,“ hovorí Suehiro Hasshi, vedúci vývoja všetkých verzií modelu Civic v Európe, vrátane verzie s 1,6-litrovým motorom i-DTEC. „Kľúčom k vývoju tohto motora boli dômyselné technické riešenia. Naším cieľom bolo vykonať mnoho drobných a detailných zlepšení, ktoré by spoločne vytvorili veľký rozdiel. V tom spočíva výzva a krása filozofie Earth Dreams Technology.“ V budúcnosti bude filozofia Earth Dreams Technology uplatnená u všetkých pohonných jednotiek značky Honda. „Ide o úplne nový prístup,“ vysvetľuje Tetsuya Miyake, vedúci vývoja nového dieselu. „Nenašli sme žiadne konkurenčné motory, ktorým by sme sa chceli vyrovnať, pretože všetky takto stanovené ciele by boli príliš nízke. Rozhodli sme sa preto vytvoriť taký motor, ktorému sa budú chcieť vyrovnať naši konkurenti.” Nový 1,6-litrový motor i-DTEC bol navrhnutý špecificky pre európsky trh, aby pomohol naplniť rastúci dopyt zákazníkov po dieselových motoroch s nízkymi emisiami. Bude sa vyrábať v továrni značky Honda v britskom Swindone. O význame tohto motora pre predajné plány značky v Európe svedčí i to, že pre jeho výrobu bola vybudovaná úplne nová výrobná linka, ktorá bude schopná vyrobiť až 500 dieselových motorov denne. Pri práci na dve zmeny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 sekúnd. Na novej linke sa okrem nových 1,6-litrových budú vyrábať i súčasné 2,2-litrové motory i-DTEC. Motor 1.6 i-DTEC je tvorený hliníkovou hlavou valcov a hliníkovým blokom s otvoreným chladiacim priestorom. Ide o najľahší dieselový motor v danej triede, ktorý váži o 47 kg menej než 2.2 i-DTEC. Všetky jednotlivé diely boli upravené s dôrazom na minimalizáciu ich hmotnosti a rozmerov, najmodernejšie výrobné postupy potom pomohli hmotnosť ešte ďalej znížiť. Hrúbka stien valcov sa znížila na 8 mm (v 2.2 i-DTEC je 9 mm). To je pre dieselový motor naozaj výnimočná hodnota. Ďalej boli použité ľahšie piesty a ojnice. „Všetky rotujúce diely boli starostlivo optimalizované s ohľadom na zníženie ich trení,“ hovorí Tetsuya Miyake. Bola napríklad použitá kratšia a tenšia spodná časť piestu. Pri 1 500 ot/min má 1.6 i-DTEC približne o 40 % nižšie mechanické trenie než 2.2. „Tým sa nielen znižujú emisie a klesá spotreba paliva; zlepšuje sa tým taktiež odozva motora na zošliapnutie i uvoľnenie plynového pedálu, vďaka čomu je jazda s ním zábavnejšia. Podarilo sa nám znížiť vnútorné trenie motora na hodnotu porovnateľnú so súčasnými benzínovými motormi, čo je vynikajúci výsledok.“ Turbodúchadlo Garrett 4. generácie použité v 1.6 i-DTEC má efektívnu konštrukciu s premenlivou geometriou a jeho otáčky sú presne riadené elektronickými systémami motora, čím sa minimalizuje tzv. turboefekt a je zaistená optimálna kombinácia ťahu v nízkych a stredných otáčkach a výkonu vo vysokých otáčkach. Turbodúchadlo má maximálny plniaci tlak 1,5 bar. Motor využíva solenoidové vstrekovače Bosch schopné pracovať s vysokými tlakmi až 1 800 bar. Vysoký tlak umožňuje rýchle vstrekovanie paliva a jeho jemnejšie rozprášenie. Tým sa zlepšuje premiešanie paliva so vzduchom, čo má za následok čistejšie a účinnejšie spaľovanie, čo prispieva ku zníženiu emisií a spotreby paliva. Konštruktéri sa zamerali taktiež na zlepšenie objemovej účinnosti valcov. Toto zlepšenie sa podarilo dosiahnuť vďaka vysokému prietoku nasávania a otvoru v hlave každého valca, ktorý zaisťuje vírenie zmesi. Tým je dosiahnuté presné riadenie procesu spaľovania a zníženia horúcich zón vedúcich k nežiaducim emisiám. Prietok vzduchu motorom je riadený pomocou nízkotlakového a vysokotlakového systému recirkulácie spalín EGR (Exhaust gas recirculation), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka. Motor sa v modelovom rade Civic objaví na začiatku roku 2013 s výkonom 88 kW (120 k) pri 4 000 ot./min. Táto verzia dosahuje krútiaci moment 300 Nm pri 2 000 ot./min. Civic by mal spotrebovať v kombinovanom cykle podľa EU 3,6 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 len 94 g/km. Neskôr sa tento nový motor dostane aj pod kapotou novej Hondy CR-V. ts, rum