Nadviaže najnovší Golf na úspešné vládnutie svojho predchodcu v nižšej strednej triede a môže byť vôbec ešte lepší? Po veľmi dobrom dojme, ktorý v nás Golf zanechal pri statickej premiére v Paríži, sme sa vydali na kľukaté cesty Sardínie skúmať pre vás pocity spoza volantu.
Po evolučne vyladenej šiestej generácii, ktorá nebola ani tak novým modelom ako skôr bezchybne vypiplanou „Päťkou“, prichádza novinka, ktorá je naopak odlišná takmer vo všetkom. Na prvý pohľad zaujme nižšia a športovo prikrčená karoséria, vedľa ktorej pôsobí tá predchádzajúca nezvyčajne bacuľato. Nárast rozmerov do dĺžky +56 mm (na 4 255 mm) a šírky +20 mm (1 799 mm) a naopak nepatrné zníženie -4 mm (1 476 mm) však nie je tým najpodstatnejším (3-dv. meria 1 452 mm).
Optické rozšírenie vozidla majú na svedomí užšie svetlomety (na rozdiel od Leonu sa však nedodávajú s LED) a rovnejšia kapota. Konzervatívny Golf sa odviazal a prichádza so spätnými zrkadlami umiestnenými na tykadlách, tie sú položené vyššie – na spodnej hrane okien. Samotné zrkadlá sú špicatejšie, efektívna plocha je tak menšia ako doteraz – či to bude prekážať, preverí dôkladnejšie až mestská premávka.
V rámci jazdnej prezentácie na točitých cestách Sardínie sme poriadne preverili podvozkovú platformu MQB, ktorá sa postupne dostáva do ťažiskových modelov koncernu. Jej flexibilita sa pri Golfe prejavuje o 36 mm dlhším rázvorom (2 537 mm) než má Audi A3, v porovnaní so súčasnou generáciou Golfu je to až 59 mm. Ďalšie milimetre navyše v oblasti rozchodu sa odrážajú na veľmi dobrej stabilite a menších náklonoch v zákrutách. Novinkou je použitie dvoch rôznych zadných náprav.
Motory 1.2 TSI a 1.6 TDI s predným pohonom dostanú jednoduchší variant s torznou priečkou a vlečnými ramenami, ktorý má mať podľa technikov VW rovnaké vlastnosti ako viacprvková náprava šiestej generácie. Základné verzie však k dispozícii neboli, takže sme mali možnosť vyskúšať iba kvality viacprvkovej nápravy.
Testované vozidlá boli navyše vybavené výhradne adaptívnym podvozkom. Štyri možnosti nastavenia tlmičov sme na kvalitných cestách príliš nevnímali. Vrodená nedotáčavosť je rovnako ako predtým v rámci nižšej strednej triedy potlačená veľmi dobre. Esíčka, vlásenky a prudké zmeny smeru sme si užívali i za volantom dvojlitrového turbodiesela. Ten rovnako ako slabšia jednotka 1.6 TDI pochádza z nového radu EA288 a zo 103 kW sa posilnil na 110 kW. Ako hlavné pozitívum vnímame ešte plynulejší nástup krútiaceho momentu z najnižších otáčok. Plnú chuť k zrýchľovaniu má už od 1 400 ot./min.
Vzhľadom na lepšie odhlučnenie podvozka i znížený aerodynamický odpor (cx = 0,27) vyniká jeho akustický prejav o niečo viac, pri ustálenej jazde už motor nevnímate. Veľmi milo nás prekvapila spotreba, ktorá sa pri ostrejšej jazde často štýlom brzda-plyn napokon ustálila na 6,3 l/100 km. Druhý motor, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, je síce pre Golf z predajného hľadiska tiež okrajový, no o to viac zaujímavý z technickej stránky. Agregát 1.4 TSI so systémom vypínania valcov ACT vie pri čiastočnej záťaži vyradiť pomocou axiálne posuvného člena na vačkových hriadeľoch z činnosti ventily druhého a tretieho valca a umožniť tak úspornejšiu jazdu na dva valce.
Taká je teória, v praxi sa nám genialita premeny taká skvelá nezdala. Na dva valce sa dá pohybovať iba s veľmi servilnou nohou na plynovom pedáli, je to ešte podstatne ťažšie ako jazdiť s hybridmi iba na elektrinu. Odlišnosť akustického prejavu je ťažko rozpoznateľná, spoznáte to len z rozsvietenej zelenej kontrolky Eco. Nenadchla nás ani spotreba, ktorá sa pohybovala medzi 7,5 l/100 km pri bežnej jazde až 10 l/100 km pri dynamicky porovnateľnej jazde ako s dieselom. Pre novú platformu sú kompatibilné iba benzínové motory zo série EA211 (príp. silnejšej EA888), výraznej premeny sa tak dočkajú aj základné a tiež najpredávanejšie verzie 1.2 TSI (stále 63 a 77 kW), ktoré majú novo 16 V rozvod a pohon remeňom.
Výrazná novosť Golfu sa ukazuje i v interiéri, prvýkrát po dlhom čase sa vám pri Volkswagene stane, že si budete musieť na niečo zvykať. S príchodom adaptívneho tempomatu sa jeho ovládanie presunulo z ľavej páčky na ľavú stranu multifunkčného volantu, po pamäti to tak zo začiatku nepôjde. K dispozícii je však dokonca päť úrovní odstupov, pričom tie kratšie sú reálne použiteľné aj v hustejšej premávke tým viac, že auto dokáže úplne zastaviť aj sa opätovne rozbehnúť.
Zmenilo sa rozloženie tlačidiel ovládania palubného počítača, logický pohyb v ňom zostal. Po novom si je z neho možné údaje prepínať aj na displej uprostred stredového panelu, ten sa po vzore BMW natočil o niekoľko stupňov k vodičovi. Kvalita spracovania je špičková, ani pri ostrej jazde to v žiadnom z vozidiel nezavŕzgalo. Materiály sú hodnotné, nepáčilo sa nám len napojenie mäkčeného a tvrdého plastu v mieste, kde si vodič opiera koleno. Módne lesklý plast, na ktorom vidieť odtlačky prstov, by sme tiež oželeli. Tlačidlá na stredovom paneli majú presne vymedzený chod a pôsobia dôveryhodne, o niečo lacnejšie ako v „Šestke“ sa zdajú byť tie na volante a subtílnejšie sú aj páčky pod ním.
Veľmi pohodlné a veľkorysé sú sedadlá, ktoré majú o niečo mäkšiu výplň než doteraz. Pocitovo sa sedí vyššie, dlháňom to však prekážať nebude. Vzadu majú miesta dosť na nohy aj na hlavu, priestrannejšie auto v nižšej strednej triede nehľadajte. Batožinový priestor si polepšil objemom aj širším vstupným otvorom, šikovným detailom je možnosť zasunúť plató pod podlahu a tiež možnosť vyklopiť ťažné zariadenie pomocou páčky, následné zaistenie alebo odistenie už potom zvládnete nohou.
Nový Golf má všetky predpoklady nadviazať na úspechy svojich predchodcov, novátorský prístup, flexibilita platformy, drobné odlišnosti v ovládaní a trebárs aj po troch generáciách nový výklopný kľúčik je spestrením aj pre konzervatívnejšiu klientelu.
Aktívni pomocníci Golf prichádza s celým radom aktívnych bezpečnostných systémov, ktoré donedávna neboli v nižšej strednej triede obvyklé. V Golfe sú väčšinou dostupné od výbavy Comfortline. Udržiavanie jazdného pruhu funguje rovnako ako v Passate od 70 km/h a dokáže automaticky zatáčať aj v prudších zákrutách, no ide „od čiary k čiare“ a v prípade nečinnosti vodiča sa vypne. Systém zahŕňa aj automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetlometov a pripláca sa za neho rozumných 630 €. Pre-crash systém (137 €) pritiahne v prípade vyhodnotenia hroziacej zrážky pásy, zavrie všetky okná a natlakuje brzdový systém. Adaptívny tempomat umožňuje nastaviť päť úrovní odstupu a funguje naozaj na výbornú. S DSG vie navyše aj zastaviť a opätovne sa rozbehnúť. Pripláca sa 266 € a nutnosťou je multifunkčný volant (pri Comfortline za 546 €). Pokročilý parkovací asistent vie zaparkovať nielen do pozdĺžnych miest, ale aj do tých priečnych. Oproti samostatným parkovacím senzorom vpredu a vzadu stojí 678 €. Adaptívny podvozok so štyrmi režimami tlmenia a s možnosťou individuálneho nastavenia za 940 € by sme oželeli v prospech bi-xenónov (1 119 €).
Text: Martin Jeník
Foto: VW a Vojtěch Med
Technické údaje VW Golf Model 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI ACT 1.6 TDI 2.0 TDI Usporiadanie/palivo R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 Prevodovka/počet stupňov M/5 M/6 (A/7) M/6 (A/7) M/6 (A/7) M/6 (A/7) M/5 (A/7) M/6 (A/6) Zdvihový objem cm3 1197 1 197 1 395 1 395 1 395 1 598 1968 Max. výkon kW (k) pri ot./min. 63 (85)/5 000 77 (105)/5 000 90 (122)/5 000 103 (140)/4 500 – 6 000 103 (140)/4 500 – 6 000 77 (105)/3 000 – 4 000 110 (150)/3 500 – 4 000 Max. krútiaci moment Nm pri ot./min. 160/1 400 – 3 500 175/1 550 – 4 100 200/1 500 – 4 000 250/1 500 – 3 500 250/1 500 – 3 500 250/1 500 – 2 750 320/1 750 – 3 000 Dĺžka × šírka × výška mm 4 255 × 1 799 × 1 476 (1 452 pri 3-dv.) Rázvor mm 2 637 Batožinový priestor l 380/1 270 Max. rýchlosť km/h 179 192 (192) 203 (203) 212 (212) 212 (212) 192 (192) 216 (212) Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 11,9 10,2 (10,2) 9,3 (9,3) 8,4 (8,4) 8,4 (8,4) 10,7 (10,7) 8,6 (8,6) Kombinovaná spotreba l/100 km 4,9 4,9 (4,8) 5,2 (5,0) 5,2 (5,0) 4,7 (4,7) 3,8 (3,9) 4,1 (4,4) Emisie CO2 g/km 113 114 (112) 120 (116) 119 (116) 109 (110) 99 (102) 106 (117) Cena € 13 980 14 810 16 990 – 18 520 17 140 22 360