Študentský projekt ovládania ventilov zaujal

Tretí ročník študentskej súťaže vyhral projekt elektronického ovládania ventilov v motore.
Vydané  Text: 
Zmenšený plne funkčný model malej fotovoltaickej elektrárne na streche parkoviska pre niekoľko elektromobilov, elektronické ovládanie ventilov v spaľovacom motore alebo zaujímavé riešenia pre vyššiu bezpečnosť vodičov mohli prekvapiť na študentskej konferencii vo Vzdelávacom stredisku spoločnosti Kia Motors Slovakia v Gbeľanoch. Študenti z Trenčianskeho a Žilinského kraja so svojimi inovatívnymi nápadmi súťažili o cenu Kia Innovation Award, ktorá mohla ich škole priniesť až 5 000,- EUR. Celkovo sa medzi sedem postupujúcich škôl prerozdelilo vo forme grantov 20 000,- EUR a študentom Kia darovala vecné ceny v hodnote takmer 3 300,- EUR. Tretí ročník súťaže Kia Innovation Award vyhlásila spoločnosť Kia Motors Slovakia v spolupráci s Nadáciou Pontis. Jeho nosnou témou boli nápady a inovácie v oblasti bezpečnosti a zlepšenia životného prostredia v automobilovom priemysle. Cieľom súťaže je podporiť kreatívne a samostatné myslenie študentov, aby dokázali svoje odborné a technické znalosti pretaviť do praxe a prezentovať svoje projekty pred publikom a hodnotiacou komisiou. **Nový pohľad na funkčnosť spaľovacích motorov priniesol víťazný projekt študentov zo** **Strednej odbornej školy sv. Jozefa Robotníka v Žiline.** Cieľom projektu je zjednodušenie ventilového mechanizmu spaľovacích piestových motorov a úplná variabilita časovania ventilov, ktorou je možné regulovať množstvo a objem nasávaného vzduchu. Študenti veria, že vďaka tomuto mechanizmu sa v budúcnosti podarí znížiť produkciu emisií a dosiahnuť maximálny výkon motora v ktoromkoľvek prevádzkovom režime. Ďalšou podstatnou výhodou návrhu je aj zníženie hmotnosti automobilu. „Prvotnou myšlienkou bolo od základu nahradiť vačkový hriadeľ výkonným elektronickým systémom, ktorý odľahčuje motor, zjednodušuje konštrukcie niektorých súčastí a zároveň plne nahrádza doplnkové systémy ovládania ventilov a spätného vedenia spalín,“ opisujú svoj zámer autori víťazného projektu Michal Toman a Tomáš Červinka zo Strednej odbornej školy sv. Jozefa Robotníka v Žiline. **Projekt bezkontaktného nabíjania elektromobilov, ktorý skončil na druhom mieste predstavili Tomáš Kopták a Martin Gavlas zo Strednej odbornej školy strojníckej z Kysuckého Nového Mesta**. Projekt je zameraný na návrh modelu elektromobilu a zariadenia pre bezkontaktné nabíjanie. Implementáciou tohto systému sa uľahčí a zefektívni proces nabíjania akumulátora elektromobilu. Veľkým prínosom bezkontaktného nabíjania je väčšia možnosť využitia elektromobilov, zlepšenie ich vlastností, zvýšenie ochrany životného prostredia a vo veľkej miere i zvýšený dopyt zákazníkov po vozidlách poháňaných elektromotorom. **Znižovanie škodlivých emisií a alternatívu k spaľovacím motorom navrhli študenti zo Strednej odbornej školy elektrotechnickej v Žiline, ktorí obsadili tretie miesto.** Prezentovali zmenšený funkčný model malej fotovoltaickej elektrárne, ktorá tvorí strechu parkoviska pre niekoľko elektromobilov. Študenti Milan Medvedík a Ondrej Hlaváč sú presvedčení, že takéto malé elektrárne môžu v budúcnosti tvoriť súčasť architektúry budov či parkovísk. Vodiči na cestách často čelia dopravným nehodám, ktoré sú spôsobené nepozornosťou a nerovnomerným terénom. S nápadom, ako zabrániť riziku poškodenia svojho auta s nízkym podvozkom a aby jazda v ňom bola ešte pohodlnejšia, prišli študenti zo Spojenej školy v Kysuckom Novom Meste. Navrhli adaptabilný podvozok automobilu, ktorý sa prispôsobuje nerovnostiam zmenou výšky nápravy. **Vďaka projektu študenti skončili na štvrtom mieste.** Inšpiroval ich k tomu prípad ich spoločného známeho, ktorý počas jazdy autom vbehol do výmoľu a následne narazil do zvodidiel. **Piate miesto sa nieslo v duchu nových možnosti riešenia airbagov, detských poistiek a hasiacich systémov v prípade požiaru auta, ktoré prezentovali študenti zo Strednej odbornej školy v Považskej Bystrici.** Ich projekt zahŕňal funkčný model automobilu, v ktorom boli použité hasiace systémy nielen v oblasti motora, ale aj priamo v kabíne a boli určené na ochranu pasažierov. Študenti Strednej priemyselnej školy z Považskej Bystrice riešili zvýšenú hustotu cestnej premávky, ktorá čoraz častejšie núti vodičov rýchlo reagovať na vzniknuté dopravné situácie. Prišli s inovatívnym nápadom, ktorým je tretie brzdové svetlo, ktoré je určené pre autá staršieho dáta výroby**. Študenti skončili so svojím projektom na šiestom mieste.** „Je to malá vec, ktorá však môže plošne pomôcť, riešiť najmä bezpečnosť starších áut. Legislatíva sa nezmyselne predháňa, čo vymyslieť pre nové vozidlá ohľadom exhalátov, bezpečnosti a pritom sa nerieši problém technicky zastaraných áut na našich cestách, ktoré reálne ohrozujú bezpečnosť ľudí a životného prostredia,“ hovorí o projekte Tomáš Drugda, hodnotiteľ zo spoločnosti Kia Motors Slovakia. **Možnosť recyklácie tuhých a kvapalných odpadov v automobilovom priemysle, zasa skúmali študenti zo Spojenej školy v Martine, ktorí obsadili siedme miesto.** Kia, red