Druhá generácia BMW radu 7, uvedená v roku 1986, mala v ponuke viac špičkových verzií, no už vtedy sa pošuškávalo, že za oponou sa skrýva 12-valcový model, ktorý sa na scénu vracia po polstoročí.
Vo februári 1987 BMW ukončilo dohady a zverejnilo technické údaje 12-valca v BMW 750i, v mesačnom predstihu pred ženevským autosalónom. Nový agregát, ktorý vznikol na čistom liste papiera, mal vyvinúť výkon 300 koní z objemu piatich litrov. BMW s dvanásťvalcom sa dalo rozoznať už na prvý pohľad. Dvojitá mreža chladiča, známe BMW obličky, ako aj vzduchový vstup na kapote, boli podstatne širšie než na ostatných modeloch z dôvodu nutnosti vyššieho chladenia. Šesťvalcové a dvanásťvalcové verzie sa tiež odlišovali koncovkami výfukov: 750i ich malo hranaté a takto symbolicky nadväzujúce na tvar obličiek.
Päťlitrový motor V12 s hliníkovým blokom vážil 240 kg, jeho maximálny výkon 300 koní pri 5 200 otáčkach so špecifickým litrovým výkonom 60 koní a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm pri 4 100 otáčkach bol očarujúci.
Pri jeho vývoji bolo cieľom dosiahnuť optimálnu funkčnosť pri nízkej hmotnosti. To nevyhnutne znamenalo nutnosť použiť hliníkovú kľukovú skriňu. Dva rady valcov zvierali uhol 60 stupňov a ich miery bolo podobné 2,5-litrovému šesťvalcu z BMW 325i, vrátane vŕtania 84 mm. Kovaný sedemkrát uložený kľukový hriadeľ mal kľukové čapy odsadené v uhloch 120° a spaľovacie priestory mali charakteristický tvar vďaka trapézovitým priehlbinám v piestoch. Výsledkom bol vyšší objem a centrálne umiestnené kompaktné zapaľovacie sviečky, čo prinieslo krátke dráhy zápalu a výborné zhorenie zmesi. Absolútne identické hlavy valcov mali veľmi malé uhly ventilov a vertikálne nasávacie trakty.
**15 rokov vývoja: predchodcovia V12.**
Motor v 750i bol prvým povojnovým 12-valcovým agregátom nemeckého výrobcu, ktorý sa dostal do sériovej produkcie. Nebol to však úplne prvý dvanásťvalec, ktorý BMW v tom čase skonštruovalo. Po vývoji legendárneho šesťvalca z roku 1971 sa v roku 1972 rozhodlo začať výskumné práce na vývoji 12-valcového agregátu, pod projektovým kódom M33. Ako riešenie sa ponúkalo spojenie dvoch radových šesťvalcov do konfigurácie V12 s uhlom 60 stupňov. Do roku 1974 vznikol päťlitrový agregát, vybavený vstrekovaním paliva, s výkonom 300 koní. Mal však hmotnosť 315 kilogramov, bol teda príliš ťažký.
BMW sa preto pustilo do nového vývojového projektu M66, založeného na novom menšom šesťvalci. Vznikli dve objemové verzie 60-stupňového agregátu V12: 3,6 a 4,5 litra. Väčší variant, ktorého výkon na testovacom stave v roku 1977 bol 275 koní, bol o 40 kg ľahší než dvanásťvalec M33. Aj tento projekt však nakoniec putoval do zásuvky, pre krízu na energetických trhoch, ktorá nebola tou správnou dobou pre uvedenie 12-valcového sedanu.
Do roku 1982 sa situácia podstatne zlepšila a v novembri toho roku sa vývojový tím BMW vrátil k debatám. Čoskoro bolo rozhodnuté, že nový dvanásťvalec nemôže byť jednoduchým spojením dvoch existujúcich šesťvalcov, ale musí byť navrhnutý od nuly ako celkom nový. Konštrukčné práce sa začali 1. decembra a už o necelý rok, v októbri 1983, sa prvý agregát projektu M70 ocitol v testovacom režime.
**1994: nové 750i**
V júni 1994 sa uzavrela kariéra prvého 12-valcového BMW radu 7. Prvé 750i sa predalo v počte približne 50 000 exemplárov, čo znamená, že takmer každé šieste BMW radu 7 malo motor V12. Bol to teda zjavný úspech a automaticky znamenal, že aj tretia generácia BMW radu 7 musí mať 12-valcový vlajkový model. Prvý zákazník si prevzal nové BMW 750i na jeseň 1994. Nový motor M73, vychádzajúci z M70, mal objem zvýšený na 5,4 litra a výkon 326 koní. Silu motora prenášala päťstupňová automatická prevodovka s adaptívny riadením. Vylepšený systém DSC poskytoval viac stability a po prvýkrát bol ako doplnok k dispozícii aj palubný počítač s funkciou navigácie.
**Tretie BMW V12: 760i**
BMW 750i pokračovalo v úspešnej kariére a predaje prvých dvoch generácií 750i/750iL dosiahli presne 73 776 kusov v čase, keď bola na jeseň 2001 predstavená verejnosti nová generácia BMW radu 7. Koncom roku 2002 prišla aj nová dvanásťvalcová vlajková loď. Modely 760i a 760Li boli vybavené šesťlitrovým agregátom V12 s výkonom 445 koní, ktorý bol ako prvý dvanásťvalec na svete vybavený priamym vstrekovaním benzínu. Okrem toho disponoval štyrmi ventilmi na valec a plne variabilným zdvihom ventilov
**Aj dnes je v ponuke 12-valec** Aj aktuálne BMW radu 7 má 12-valcový vlajkový model. Jeho pohonný agregát s kódovým označením N74 bol kompletne prepracovaný v roku 2009. Vďaka technológii BMW TwinPower Turbo, priamemu vstrekovaniu benzínu a plynulo variabilnému časovaniu ventilov Double-Vanos stanovila táto pohonná jednotka nové meradlá nielen v oblasti dynamiky, ale aj kultúry chodu a pozoruhodnej efektivity.
Objem každého valca je 497,7 cm3, vŕtanie 89 mm a zdvih 80 mm znamenajú pomer týchto dvoch parametrov s hodnotou 0,9. Maximálny výkon turbodúchadlami prepĺňaného motora s kompresným pomerom 10,0:1 je 400 kW/544 k pri 5 250 otáčkach zo zdvihového objemu 5 972 cm3. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 750 Nm v rozpätí od 1500 do 5000 otáčok. So štandardne montovanou 8-stupňovou automatickou prevodovkou dosiahne BMW 760i akceleráciu z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy, cestou k elektronicky limitovanej maximálnej rýchlosti 250 km/h. Priemerná spotreba je 12,8 l/100 km, so zodpovedajúcimi emisiami 299 g/km CO2.
red, BMW