Budúci rok sa začne dodávať najrýchlejšie a najvýkonnejšie sériové vozidlo s elektrickým pohonom na svete Mercedes-Benz SLS AMG kupé Electric Drive (552 kW/750 k, 1 000 Nm), ktoré jeho štyri elektromotory vystrelia z 0 na rýchlosť 100 km/h za 3,9 s. Maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 250 km/h.
Každý zo štyroch kompaktných synchrónnych elektrických motorov s permanentným magnetom s hmotnosťou 45 kilogramov na motor dosiahne maximálne 13 000 ot./min. a prostredníctvom koncepcie prevodovky s usporiadaním podľa náprav selektívne poháňa jedno zo štyroch kolies. To umožňuje jedinečné rozloženie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá, ktoré by inak mohlo byť dosiahnuté len pomocou motorov poháňajúcich náboje kolies, ktoré však majú nevýhodu značných neodpružených hmôt. Na rozdiel od spaľovacieho motora prebieha nárast krútiaceho momentu pri elektromotoroch SLS AMG kupé Electric Drive bez oneskorenia – maximálny krútiaci moment je k dispozícii prakticky od nulovej rýchlosti. Spontánny nárast krútiaceho momentu a rázny priebeh sily bez akéhokoľvek prerušenia ťahu sa spájajú s behom motora úplne bez vibrácií.
Elektromotory napája kvapalinou chladený vysokonapäťový lítiovo-iónový modulárny akumulátor (kapacita 60 kWh, elektrická zaťažiteľnosť 600 kW, maximálne napätie 400 V), ktorý pozostáva z 864 optimalizovaných článkov v 12 moduloch. Asi za tri hodiny sa nabije pomocou nástenného boxu (wallbox) nainštalovaného v garáži (pri 22 kW). Bežné nabíjanie trvá približne 20 h. Dojazd vozidla na jedno nabitie dosahuje 250 km.
Pri vývoji a výrobe SLS AMG kupé Electric Drive boli využité špičkové technológie a know-how z formuly 1. Dôležitú rolu pre dosahované parametre má tiež zníženie hmotnosti vozidla uplatnením kompozitných materiálov z uhlíkových vlákien (ľahších oproti oceľovým o 50 a voči hliníkovým o 30 percent).
Vozidlo ponúka tri jazdné programy a tomu zodpovedajúce jazdné vlastnosti. Controlled Efficiency (C): komfortné a ľahko zvládnuteľné. Sport (S): športové a vyvážené. Šport Plus (S+): športové a agilné. Bezpečnosť jazdy zvyšuje okrem iného dvojstupňový elektronický stabilizačný program ESP®.
Medzi vychytávky SLS AMG kupé Electric Drive patrí i vytvorenie špeciálnej zvukovej kulisy. Pasažieri v každej jazdnej situácii počujú (z 11 reproduktorov) zvuk šitý na mieru (napríklad enormne dynamický pri zrýchľovaní, tlmený pri ustálených otáčkach a tiež typický počas rekuperácie), ktorý navyše odráža aj jazdnú situáciu a jeho stav. A ako to vyzerá s konkurenciou? Pokiaľ sa pozrieme na výkon, tak je Mercedes na špičke superšportových vozidiel. S výkonom 552 kW (750 k) s prehľadom poráža modely ako Ferrari F12 Berlinetta, Lamborghini Aventador či Corvette ZR1. Skloniť sa musí iba pred rýdzimi exotmi ako Koenigsegg Agera R alebo Bugatti Vitesse. Všetky vozidlá však s prehľadom poráža v jednom – nulovou spotrebou benzínu a nulovými lokálnymi škodlivými emisiami. Ďalší športový elektromobil, Tesla Roadster, je s výkonom 220 kW (300 k) hlboko v poli porazených.
**Zopár najvýkonnejších modelov, ktoré jazdia po cestách:**
Bugatti Vitesse – 882 kW, 1 200 k
Koenigsegg Agera R – 838 kW, 1 140 k
Mercedes SLS AMG ED – 552 kW, 750 k
Aston Martin One-77 – 552 kW, 750 k
Pagani Zonda R – 552 kW, 750 k
Ferrari F12 Berlinetta – 540 kW, 740 k
Pagani Huayra – 536 kW, 730 k
Lamborghini Aventador – 515 kW, 700 k
Corvette ZR 1 – 470 kW, 638 k
Mercedes SL 65 AMG – 463 kW, 630 k
Bentley Continental Supersports – 463 kW, 630 k
Porsche 911 GT 2 RS – 456 kW, 620 k
Mercedes SLS AMG – 420 kW, 571 k
Tesla Roadster – 220 kW, 300 k
red, šeb