Záujemcovia o Porsche Panamera dostávajú nového chrobáka do hlavy. Zatiaľ iba v podobe štúdie, no Sport Turismo, ktoré sa má v roku 2015 dostať do predaja, sľubuje jedinečné výkony.
Na včerajšom večernom predstavení novinky sme sa dozvedeli samé zaujímavosti, ktoré urobia z novej Panamery nielen rýchle a výkonné vozidlo, ale aj technologicky mimoriadne vyspelé a úsporné. Porsche Panamera Sport Turismo bude totiž využívať hybridnú technológiu s možnosťou nabíjania zo zásuvky. Navyše na rozdiel od bežnej Panamery sa môže pochváliť výrazne prepracovanou zadnou časťou, ktorá by opticky nemala byť taká ťažkopádna. Novinka, ktorá sa zatiaľ predstavuje iba vo forme štúdie, dostala dlhšiu strechu a koketuje s tvarmi shooting break, čo je niečo ako veľmi štýlové kombi, pričom však objem batožinového priestoru nie je tá najpodstatnejšia hodnota. Skôr ide o plynulé a príťažlivé línie. Hovorí za to aj fakt, že oproti klasickej limuzíne je s dĺžkou 4,95 m o dva centimetre kratšia. ostatné dizajnové prvky ako nový tvar predných svetlometov a prednej časti by sme mohli v priebehu budúceho roka očakávať aj na klasickej Panamere.
Novinkami a výraznými vylepšeniami sa môže pochváliť aj technika. pod prednou kapotou je stále kompresorom prepĺňaný motor 3.0 V6 s výkonom 245 kW (333 k), pomáha mu však elektromotor s výkonom 70 kW (95 k), čo je dovjnásobok oproti tomu, čo pracuje v aktuálnej Panamere hybrid. Systémový výkon tak poskočil na 306 kW (416 k) a vozidlo tak zvládne zájsť v elektrickom režime oveľa ďalej. Technológia batérií sa taktiež zmenila. Namiesto nikel-metal-hydrydových batérií aktuálneho vozidla má štúdia modernejšie lítiovo-iónové akumulátory. Ich výhodou je, že pri rovnakých rozmeroch poskytujú kapacitu 9,4 kWh, zatiaľ čo aktuálne dodávajú iba 1,7 kWh. Vďaka tomu je dojazd na elektrinu približne 30 km a maximálna rýchlosť 130 km/h. Navyše sa výrazne skrátil aj nabíjací čas – na maxime sú už v priebehu 2,5 hodiny.
Poteší aj hodnota spotreby – podľa európskeho jazdného cyklu pre nabíjateľné hybridy spotrebuje menej ako 3,5 l/100 km a do ovzdušia vypustí 82 g CO2/km, čo je porovnateľné napríklad aj s Toyotou Prius. Vynikajúce hodnoty spotreby sa podarilo dosiahnuť aj prepracovanou aerodynamikou. Na karosérii napríklad chýbajú vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré nahradili kamery. Či sa však toto riešenie dostane aj do sériovej výroby, uvidíme v roku 2015.
red