Paríž: Priekopnícky hybrid od Mitsubishi

Nové Mitsubishi Outlander PHEV, ktoré sa predstaví počas parížskeho autosalónu, využíva vlastnú plug-in hybridnú technológiu pohonu odvodenú od elektromobilov z dielne Mitsubishi Motors.
Vydané  Text: 
Mitsubishi Outlander PHEV je prvým plug-in hybridným SUV vozidlom, ktoré zákazníkovi prináša environmentálnu ohľaduplnosť elektromobilu, dojazd vozidla so spaľovacím motorom a vlastnosti vozidla kategórie SUV. Vychádza z nového Outlandera 3. generácie, ktorý bol v júli tohto roka uvedený najskôr na trhu v Rusku a následne bude v priebehu septembra postupne uvádzaný aj na ostatné trhy vrátane Slovenska (prelom sept./okt.2012). Outlander PHEV využíva vlastnú plug-in hybridnú technológiu vyvinutú spoločnosťou MMC a odvodenú od vozidiel na čisto elektrický pohon ako napr. model i-MiEV. Mitsubishi Outlander PHEV je prvým plug-in hybridným SUV modelom na svete, pričom spája ohľaduplnosť voči životnému prostrediu s maximálnou tichosťou prevádzky, ktoré sú typické pre elektromobily. Zároveň však disponuje úžitkovými vlastnosťami vozidla kategórie SUV, ktoré sa vyznačuje schopnosťami nielen na ceste, ale aj mimo nej a to vďaka pohonu všetkých kolies. To všetko doplnené o dlhý dojazd typický pre vozidlá so spaľovacím motorom. Plug-in hybridná technológia pohonu nového Outlandera PHEV zameraného na zákazníkov segmentu stredne veľkých vozidiel, ktorí od vozidla očakávajú dlhší dojazd, spája overené technológie elektromobilov vyvinutých automobilkou Mitsubishi Motors a využité v pionierskom modeli i-MiEV uvedenom na trh v roku 2009 s najnovšími technológiami motorov s vnútorným spaľovaním ako napr. systém variabilného časovania ventilov MIVEC z dielne Mitsubishi Motors. Vďaka využitiu elektrickej energie uloženej v batérii pohonu s možnosťou jej dobíjania v pohodlí domova či na rýchlonabíjacej stanici alebo dobíjaním batérie počas brzdenia (rekuperačné brzdenie), dodáva plug-in hybridný systém novému Outlanderu PHEV výkon vozidla so spaľovacím motorom, pričom prejde viac než 61 km na liter paliva, čo je oveľa dlhšia vzdialenosť než pri vozidlách s klasickým spaľovacím motorom. Navyše dosahuje dojazd viac ako 880 km, čo je porovnateľné s konvenčnými pohonnými agregátmi. Mitsubishi Motors uvedie nový Outlander PHEV na japonský trh v roku 2013 a následne aj na trhy v Európe, Severnej Amerike a vo zvyšku sveta. Medzi významné konštrukčné prvky patria: **Automatický výber z troch režimov jazdy pre optimálnu spotrebu** V závislosti od podmienok jazdy a zostávajúcej energie v batérii si plug-in hybridný pohon PHEV automaticky zvolí optimálny režim jazdy tak, aby bola zabezpečená komfortná jazda a čo najnižšia spotreba. a) **Elektrický režim jazdy** Elektrický režim jazdy je režim na čisto elektrický pohon, počas ktorého je vozidlo poháňané predným a zadným elektromotorom t.j. využíva sa čisto elektrická energia z pohonnej batérie. Pri tomto režime jazdy nedochádza k žiadnej spotrebe paliva ani k emisiám CO2, pričom si vodič môže vychutnávať absolútne tichú jazdu, maximálne ohľaduplnú k životnému prostrediu. b) **Sériový hybridný režim jazdy** V sériovom hydrinom režime funguje benzínový motor ako generátor dodávajúci elektrickú energiu elektromotorom. Systém prepne do tohto režimu vtedy, keď zostávajúca energia v batérii klesne pod stanovenú úroveň a keď treba dosiahnuť vyšší výkon vozidla ako napríklad pri akcelerácii počas predbiehania či pri jazde do prudkého svahu. c) **Paralelný hybridný režim jazdy** V paralelnom hybridnom režime jazdy zabezpečuje väčšinu hybnej sily benzínový agregát, ktorému asistujú elektromotory podľa aktuálnej potreby. Systém prepne do tohto režimu počas jazdy pri vyššej rýchlosti, keď benzínový motor pracuje na maximálny výkon. Vďaka vysokokapacitnej 12 kWh líthium-iónovej batérii dosahuje Outlander PHEV počas režimu jazdy na čisto elektrický pohon dojazd 55 km, čo je postačujúca vzdialenosť pre účely prevádzky elektromobilu pri väčšine každodenných situácií. Vodič má taktiež možnosť manuálne prepnúť systém na režim dobíjania batérie, v ktorom funguje benzínový motor ako generátor, pričom dobíja batériu pohonu bez ohľadu na to, či vozidlo stojí, alebo sa hýbe. Režim dobíjania batérie dáva vodičovi možnosť kedykoľvek flexibilne využiť benzínový motor ako generátor: ak vodič plánuje použiť čisto elektrický režim jazdy v určitom čase, môže sa týmto krokom uistiť, že batéria pohonu bude mať v tom čase dostatok elektrickej energie. Nový Mitsubishi Outlander PHEV využíva systém pohonu všetkých kolies 4WD s twin motorom, ktorý zahŕňa dva nezávislé motory, jeden umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Twin motor 4WD prináša okrem zníženia strát z trenia aj zlepšené reakcie a citlivejšie ovládanie než pri bežných mechanických systémoch. Toto dosahuje bez kardanového hriadeľa či iných mechanických komponentov. Twin Motor 4WD je integrovaný do už overeného systému kontroly vozidla S-AWC (Super All Wheel Control) od Mitsubishi Motors tak, aby bola dosiahnutá vysoká úroveň stability, výkonu v teréne a vozidlo reagovalo tak, ako to od neho vodič očakáva. Navyše dosahuje predný aj zadný elektromotor maximálny krútiaci moment okamžite (typické pre elektromobily), vozidlo tak dosiahne zrýchlenie porovnateľné so zrýchlením vozidiel s výkonným spaľovacím motorom, čo novému Outlanderu PHEV umožňuje dosahovať vysoký jazdý výkon a zároveň aj ohľaduplnosť voči životnému prostrediu. Nový Outlander PHEV bude uvedený najskôr na trhu v Japonsku začiatkom roka 2013.