Parlament schválil nové registrácie

Parlament schválil nové registračné poplatky pri prihlásení nového vozidla. Poplatky nepotešia najmä záujemcov o výkonnejšie autá. Zaplatiť môžete takmer 3 000 €.
Vydané  Text: 
Do hry pri kúpe nového vozidla zaviedlo Ministerstvo financií SR nový prvok. Registračný poplatok prispôsobilo výkonu vozidla. Základná registrácia vozidla s výkonom do 80 kW (okrem) ostala nedotknutá, teda 33 €. No potom je všetko inak a registrácia vás môže vyjsť pekne draho. Tlačový odbor Ministerstva financií SR (MF SR):_„Rozdiely medzi jednotlivými kategóriami sú výrazne nižšie pri nižších výkonových kategóriách ako pri luxusných automobiloch. Čiže pri automobiloch s vyšším výkonom sa rozdiely medzi kategóriami zväčšujú.“_ Najviac si od majiteľa nového vozidla vypýta štát 2 997 €. Prečo sa vlastne rozhodol štát pre ďalšie „zdaňovanie“ motoristov? MF SR v tom má jasno. _„Motiváciou je aktuálne prebiehajúca konsolidácia verejných financií. Záväzok Slovenskej republiky voči Európskej komisii znížiť deficit verejných financií pod tri percentá HDP do roku 2013 nie je jediným, pred ktorým krajina stojí. Okrem toho má vláda Slovenskej republiky povinnosti vyplývajúce z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. V oboch prípadoch by za nesplnenie konsolidačných cieľov prišli nevyhnutne sankcie. A v neposlednom rade si Slovenská republika potrebuje zodpovedným hospodárením udržať dôveryhodnosť v očiach finančných trhov. Bez zmien v oblasti tohto poplatku by mohlo byť nevyhnutné zvyšovať iné dane a poplatky, ktoré sú z hľadiska vplyvu na životnú úroveň horšou alternatívou.“_ Predseda divízie dovozcov ZAP SR Pavol Prepiak to však vidí trocha inak a zvýšenie registračnej dane nepovažuje za najšťastnejšie riešenie. _„Nie je to systémový krok. Slovenská republika za týmto krokom nemá žiadnu filozofiu k motorizácii na Slovensku a mobilite občanov. Či už v mobilite obyvateľov za prácou, alebo za nutnou dopravou. Cieľ opatrenia je len vybrať dodatočné zdroje do štátneho rozpočtu, z ktorých sa, žiaľ, nič nepoužije naspäť na podporu motorizácie na Slovensku. Registračný poplatok by sme nenavrhovali. Ďalšie daňovo-poplatkové zaťaženie pri kúpe vozidla oddiali rozhodnutie záujemcov o kúpu vozidla, čím sa znižuje spotreba obyvateľov a firiem na Slovensku a teda sa znižuje aj výber DPH.“_ Aké budú dosahy na slovenský trh? Podľa ZAP SR nás čaká prepad, možno až 15 %. _„V EÚ je so zavedením poplatkov skúsenosť vo viacerých krajinách. My sme primárne študovali dosahy posledných zavedení registračných poplatkov. Napríklad v Maďarsku v roku 2008, Írsku 2008 alebo zvýšenie takýchto poplatkov, napríklad v Portugalsku 2009,“_ hovorí Pavol Prepiak zo ZAP SR. Naopak, MF SR neočakáva takýto scenár, _„nepredpokladáme žiaden zásadnejší pokles predaja z dôvodu zmien pri registračných poplatkoch. Len pripomíname, že podľa medializovaných vyjadrení viacerých predajcov automobilov je väčšina predaných vozidiel s výkonom pod 80 kW. Navyše, v súčasnosti má 20 štátov EÚ zavedenú daň na motorové vozidlá, ktorá je na porovnateľnej úrovni s navrhovanými registračnými poplatkami u nás._ Či trh na zmenu pravidiel v registračných pravidlách zareaguje, zistíme až po podpísaní zákona prezidentom SR Ivanom Gašparovičom a vstúpením do účinnosti, čo by mohlo byť už od 1. októbra 2012. Štát si na nových pravidlách registrácií dal záležať, očakáva, že v budúcom roku vyberie do štátneho rozpočtu od majiteľov automobilov 27,750 milióna €. Registračné poplatky od 1.10.2012 Výkon € 80 kW do 86 kW 167 86 kW do 92 kW 217 92 kW do 98 kW 267 98 kW do 104 kW 327 104 kW do 110 kW 397 110 kW do 121 kW 477 121 kW do 132 kW 657 132 kW do 143 kW 787 143 kW do 154 kW 957 154 kW do 165 kW 1 157 165 kW do 176 kW 1 397 176 kW do 202 kW 1 697 202 kW do 228 kW 2 047 228 kW do 254 kW 2 467 nad 254 kW 2 997 Nový zákon o registračných poplatkoch sa týka všetkých vozidiel L1, M1 a N1 (s viac ako tromi miestami na sedenie). Výnimky sú udelené zdravotne ťažko postihnutým občanom, ktorí budú mať úľavu 50 % (najviac však o 100 €). Oslobodené od poplatku budú aj vozidlá kategórie L1e – dvojkolesové vozidlá s max. konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h. Text: red