Najdivokejšie Mini vyráža na cesty

Dve sedadlá, výkon 160 kW/218 k, nastaviteľné zavesenie kolies, športové brzdy, špecifické 17-palcové zliatinové kolesá a aerodynamické prvky – Mini John Cooper Works GP.
Vydané  Text: 
Mini John Cooper Works GP, limitovaná edícia vozidla s pretekárskou technológiou do verejnej premávky, je najrýchlejší produkčný model, aký kedy vznikol pod hlavičkou tejto britskej značky. Svoju premiéru absolvuje na autosalóne v Paríži od 24. septembra do 4. októbra 2012 a ešte koncom tohto roku sa začne limitovaná produkcia malej série v počte iba 2000 kusov. Výrazne modifikovaný štvorvalcový turbomotor s výkonom 160 kW/218 k, nastaviteľné pružiace vzpery, extra výkonný športový brzdový systém a špecifické zliatinové disky kolies so športovými pneumatikami sú zárukou špičkovej ovládateľnosti a mimoriadnej jazdnej dynamiky. Štandardne montované športové pneumatiky s vysokou priľnavosťou sa postarajú o prvotriednu trakciu a držanie na ceste v zákrutách, ale aj o neporaziteľné brzdné vlastnosti a pozoruhodnú akceleráciu. A na koniec: s pohotovostnou hmotnosťou iba 1 160 kg je Mini John Cooper Works GP jedným z najrýchlejších športových vozidiel svojej triedy. Rovnováha medzi motorom, podvozkom a aerodynamikou sa dolaďovala počas rozsiahlych testov na Severnej slučke Nürburgringu, počas ktorých Mini John Cooper Works GP zaznamenalo najlepší čas na kolo 8 minút 23 sekúnd, s obrovským náskokom pred mnohými športovými automobilmi slávnych mien z vyšších segmentov. So zrýchlením z pokoja na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximálnou rýchlosťou 242 km/h prináša GP autentický pocit motoristických pretekov do každodenného jazdenia. K technológiám, prevzatým z motoršportu, patria hliníkový blok motora zosilnené piesty, spevnená hlava valcov, odľahčený kľukový hriadeľ a výfukové ventily plnené sodíkom. Prepĺňanie turbodúchadlom typu Twin-scroll produkuje vysoký plniaci tlak, priame vstrekovanie benzínu zaručuje presné dávkovanie paliva, zatiaľ čo plne variabilné riadenie ventilov, vychádzajúce z technológie Valvetronic, pomáha maximalizovať reakcie motora a jeho efektivitu. Sofistikovaný pohonný agregát už pri 1 750 otáčkach produkuje maximálny krútiaci moment 260 Nm. Pre extra ťah pri akcelerácii môže maximum krátkodobo stúpnuť na 280 Nm pri 2 000 otáčkach vďaka funkcii overboost. Maximálny výkon 160 kW/218 k je k dispozícii pri 6 000 otáčkach. Na kolesá ho prenáša manuálna šesťstupňová prevodovka. Pozoruhodný krútiaci moment pomôže zrýchliť Mini John Cooper Works GP z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy. Pružnosť je takisto úžasná: z 80 na 120 km/h v piatom prevodovom stupni akceleruje vozidlo iba za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 242 km/h. Agregát disponuje aj mimoriadnou efektivitou, aj vďaka súboru prvkov Minimalism spotrebuje v priemere 7,1 l/100 km (165 g/km CO2). Technológia podvozka John Cooper Works GP takisto výrazne ťaží z motoristického športu. Mini je po prvýkrát vybavené samostatne nastavovateľnými pružiacimi vzperami, ktoré umožňujú znížiť svetlú výšku vozidla až o 20 mm. Tlmiče sú v puzdrách namontované opačne, s piestom smerom dolu, s cieľom zvýšiť priečnu aj pozdĺžnu tuhosť. Odklon predných kolies sa oproti štandardnému MINI John Cooper Works zvýraznil s cieľom plne využiť potenciál športových pneumatík, ktoré sa podstatne líšia od klasického cestného obutia. Výsledkom je neskorší nástup nedotáčavosti. K ostatným prvkom patria zmenšená zbiehavosť predných kolies a zväčšený odklon zadných kolies, čo zvyšuje neutralitu pri jazde v blízkosti limitov. Zmenšená zbiehavosť zároveň zlepšuje agilitu a ochotu vozidla zatáčať. Vynikajúci brzdný výkon poskytuje Mini John Cooper Works GP brzdovým systémom so šesťpiestikovými pevnými strmeňmi. Predné ventilované kotúče majú priemer 330 mm a hrúbku 25 mm, rozmery zadných pevných kotúčov sú 280 x 10 mm. Odľahčené 17-palcové zliatinové disky kolies, takisto exkluzívne pre John Cooper Works GP, majú obuté športové pneumatiky rozmeru 215/40 R17. Doplnkovo je možné obuť na tie isté disky štandardné pneumatiky rozmeru 205/45 R17, ktoré poskytnú dobrú rovnováhu medzi dynamikou, ovládateľnostou a jazdnými vlastnosťami na mokrých cestách či pri nízkych teplotách. Mini John Cooper Works GP nemá Dynamickú kontrolu stability DSC kombinovanú s DTC ako zvyčajne, ale so špeciálnym GP pretekárskym režimom. Pri ostrej jazde vodič nemusí chcieť, aby mu ASC zasahovalo do riadiacej jednotky motora, takže namiesto toho systém ponúka ASC brzdenie, založené na Elektronickej uzávierke diferenciálu EDLC. Softvér EDLC pribrzďuje koleso na vnútornej strane zákruty, vďaka čomu sa pohonná sila, ktorá by sa inak na tomto kolese stratila, presúva na vonkajšie koleso s lepším kontaktom na vozovku. Svojím nápadným a atraktívnym vzhľadom MINI John Cooper Works GP jasne dáva najavo svoj dynamický potenciál. Karoséria je lakovaná exkluzívnou metalízou Thunder Grey, s červenými hranami okolo otvoru na kapote, spätných zrkadlách a vzduchových vstupoch v prednom nástavci. Do štandardnej výbavy patria xenónové svetlá s čiernym podkladom, hmlovky, tónované sklá, klimatizácia. Aerodynamické komponenty karosérie, napríklad rozmerný predný aj zadný nástavec, robustné bočné prahy a pre tento model špecifický strešný spojler, sú nielen atraktívne, ale tiež majú svoju dôležitú funkciu pri usmerňovaní prúdenia vzduchu. Zadný difúzor, spolu so zakrytovanou podlahou, znižuje zdvih na zadnej náprave až o 90 percent. Zníženie odporu vzduchu o šesť percent sa prejavilo v lepšej hospodárnosti využívania paliva a vyššej maximálnej rýchlosti. Prúdenie vzduchu okolo prednej časti vozidla bolo podstatne vylepšené pomocou veľkého spojlera a úplného zakrytovania priestoru motora zospodu. Tento aerodynamický kryt nielen znižuje odpor a zdvih na prednej náprave, ale tiež zlepšuje prúdenie vzduchu cez priestor motora. Otvory v strede krytu pomáhajú odvádzať vzduch od medzichladiča. Nachádzajú v oblasti s rýchlym prúdením a vysokým podtlakom, ktorý doslova vysáva vzduch z motorového priestoru, čím zlepšuje účinnosť medzichladiča. Vzrušujúca atmosféra pretekárskeho auta dýcha aj z interiéru. Ten je, čiastočne aj vďaka absencii zadného sedadla, zameraný výlučne na potreby vodiča a spolujazdca, ktorí si môžu vychutnať výkonnosť MINI John Cooper Works GP naplno v športových sedadlách Recaro so špeciálnym GP stehovaním. Preniknutiu predmetov z batožinového priestoru do kabíny bráni špeciálna priečka. Volant John Cooper Works s hrubým koženým vencom a radiaca páka s chrómovaným prstencom a červenou kulisou zabezpečia vodičovi ešte bližší kontakt s vozidlom. A nakoniec sú tu prvky ako antracitový poťah strechy, interiérové povrchy a rukoväte dverí s čiernym klavírnym lakom, či antracitový otáčkomer a rýchlomer, ktoré prispievajú k lepšiemu sústredeniu vodiča na cestu.