Sociálne siete sa už dávnejšie etablovali ako rýchla a nekomplikovaná metóda výmeny informácií. Ako sa dá táto myšlienka preniesť na zvyšovanie dopravnej bezpečnosti a účinnosti áut ukazuje teraz celosvetovo najväčšia praktická skúška komunikácie Car-to-X (C2X).
Do konca roka sa bude v oblasti Rýnu a Mohanu s týmto cieľom pohybovať 120 vozidiel. Autá sú zosieťované navzájom, aj s dopravnou infraštruktúrou, a tak sa navzájom informujú o situácii v premávke. Príklad: ak je koniec zápchy na diaľnici A5 neviditeľný za ohybom kopca, môžu byť vozidlá včas varované a vodič môže včas zareagovať príslušným spôsobom. Technológia C2X dokáže pomôcť pri predchádzaní zrážok aj pri neprehľadných situáciách napríklad na spolkovej ceste B3. Účastníci premávky za brzdiacim vozidlom môžu byť informovaní o núdzovom brzdení dokonca aj v prípade, že nie je vidno brzdové svetlá, pretože sú napríklad zakryté nákladným vozidlom. Systémy C2X môžu prispieť aj k účinnejšej a ekologickejšej doprave, napríklad tak, že prispejú k riadeniu semaforov podľa potreby a tým zoptimalizujú tok premávky. Dajú sa tak realizovať aj komfortné funkcie ako návrhy trasy k najbližšiemu voľnému parkovisku. Komunikácia C2X je tak dôležitým technologickým modulom pre asistenčné a bezpečnostné systémy budúcnosti.
Terénna skúška má otestovať každodennú použiteľnosť systémov za podmienok reálnej premávky. Skúška je súčasťou výskumného projektu simTD (Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland, bezpečná inteligentná mobilita – skúšobný priestor Nemecko) pod vedením koncernu Daimler AG. „Sme presvedčení o tom, že komunikácia C2X bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti,“ hovorí hlavný vedúci projektu simTD Dr. Christian Weiß, zodpovedajúci za systémy kooperácie vo výskume a predbežnom vývoji koncernu Daimler. „Komunikáciou C2X sa dajú vnímať objekty alebo nebezpečné situácie ďaleko nad rámec bezprostredného okolia vozidla. To je významný krok na ceste k beznehodovej premávke.“
Projekt simTD je spoločným projektom nemeckých výrobcov automobilov, subdodávateľov automobilového priemyslu, telekomunikačných podnikov, výskumných inštitútov a verejných orgánov. simTD je vedený a podporovaný spolkovými ministerstvami hospodárstva a technológie (BMWi), školstva a výskumu (BMBF), dopravy, výstavby a mestského rozvoja (BMVBS) a spolkovej krajiny Hesensko.
Koncern Daimler pracuje na výskume a vývoji komunikácie C2X aj v USA. Vozidlá vybavené systémami C2X sa tak testujú aj v Palo Alto v Kalifornii. Aktivity v USA umožňujú zohľadniť v komunikácii C2X zvláštnosti amerického trhu a dosiahnuť čo najvyššiu harmonizáciu technológií.
red