Označenie ST (Sport Technologies) používa spoločnosť pre športovo vyladené verzie svojich kľúčových modelov a prvýkrát ho použila v Európe v roku 1997.
Nový Ford Focus ST prichádza ako prvý globálny športový model značky Ford, ponúkať sa bude vo vyše 40 krajinách sveta. Poháňa ho prepĺňaný dvojlitrový motorom z radu EcoBoost (184 kW/250 k), ktorý dokáže auto zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 248 km/h. Spotrebovať by mal v priemere iba 7,2 l/100 km a emisiami CO2 majú byť na úrovni 169 g/km, čo predstavuje 20-percentné zlepšenie oproti predchádzajúcej európskej verzii Focus ST.
„Toto je automobil, na ktorý fanúšikovia športových vozidiel Ford na celom svete čakali,“ povedal Matthias Tonn, hlavný konštruktér programu globálnych vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Vynaložili sme maximálne úsilie, aby vodiči naozaj pocítili pravú podstatu toho, čo sa skrýva pod označením ST – kdekoľvek na svete.“
Filozofia „One Ford“ (jeden Ford), aplikovaná pri návrhu úplne nového, globálneho modelu Ford Focus, dala základ aj novému Focusu ST. Oddelenie Global Performance Vehicles spoločnosti Ford vytvorila DNA modelu ST, ktorý je súčasťou stratégie globálnych športových vozidiel, na základe úzkej spolupráce medzi sekciou Ford Team RS v Európe a skupinou Special Vehicles Team (SVT) v USA. K dielu prispeli aj konštruktéri spoločnosti Ford z ázijsko-pacifickej oblasti, aby nové vozidlá s označením ST poskytovali pôžitok vodičom vo všetkých kľúčových odbytiskách modelu Focus.
„Všade na svete je to to isté auto – od motora cez podvozok až po dizajn – a dokonca aj pneumatiky sú všade rovnaké,“ povedal Dieter Schwarz, vedúci sekcie Ford Team RS. „Odteraz si budú môcť za volantom Focusu ST vychutnať rovnako dynamickú jazdu vodiči v Pekingu, Los Angeles, Londýne aj v Ríme.“
„Naša stratégia pri vývoji športových vozidiel vychádza zo skutočnosti, že športovo založení vodiči na celom svete chcú to isté,“ dodal Dieter Schwarz. „V prípade modelu Focus ST to znamená kombináciu vzrušenia z jazdy s možnosťou pohodlného každodenného cestovania do práce.“
Motor disponuje modernými technológiami ako vysokotlakové priame vstrekovanie paliva, turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou a dvojité nezávislé variabilné časovania vačiek (Ti-VCT), ale tiež upravenou konštrukciou systémov nasávania a výfuku a tiež špeciálnou kalibráciou. Jeho významnou charakteristikou je stabilne mohutný krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok s maximom na hodnote 360 Nm.
Vďaka šesťstupňovej prevodovke so špeciálne upravenými prevodmi dokáže Focus ST vtlačiť chrbát vodiča do operadla na každom prevodovom stupni. Šiesty stupeň umožňuje jazdiť s výnimočne nízkou spotrebou paliva na dlhších trasách.
Motor vydáva nezameniteľný zvuk, ktorý vďaka dôvtipu konštruktérov znie rovnako lahodne v interiéri aj vonku. Aby si mohli vzrušenie z jazdy vychutnať aj cestujúci v kabíne, zvuk motora prenáša priamo zo systému nasávania do interiéru novoupravený „sympozér“.
„To do interiéru prináša skutočnú športovú atmosféru,“ povedal Matthias Tonn. „Vodič ani na okamih nezapochybuje, že sedí vo výnimočnom vozidle. Nový Focus ST je lepší než jeho posledný európsky predchodca po každej stránke – a chceli sme, aby k vzrušeniu z jazdy rovnakým dielom prispel aj zvuk motora.“ Aj výfukový systém s jedinečnou ústrednou dvojitou šesťuholníkovou koncovkou bol vyladený tak, aby vydával správny zvuk v správny čas – kultivované pradenie pri nižších otáčkach a odhodlaný rev pri vyšších otáčkach.
Nové športové hrebeňové riadenie mení svoj prevodový pomer tak, aby sa citlivosť riadenia pri priamej jazde znížila a pri zatáčaní zvýšila. Volant možno otočiť takmer na doraz bez toho, aby z neho vodič musel zložiť niektorú ruku; to poskytuje lepšiu kontrolu nad vozidlom pri prejazde ostrými zákrutami alebo serpentínami.
Elektronický posilňovač riadenia (EPAS) bol v novom modeli Focus ST špeciálne kalibrovaný tak, aby účinnejšie detegoval a kompenzoval ťahanie riadenia pri akcelerácii pomocou agresívnejšie nastavenej verzie systému Ford Torque Steer Compensation (TSC). Elektronický stabilizačný program (ESP) ponúka tri rôzne režimy: vodič môže ESP zapnúť a využívať vyladenú verziu systému používaného v celom modelovom rade Focus; v obmedzenom režime „wide-slip“ sa vypne kontrola trakcie a ESP sa aktivuje, len keď je to absolútne nutné; a napokon, vodič môže systém ESP úplne vypnúť.
Nový Focus ST je ďalej vybavený systémom smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control (TVC), ktorý pribrzďuje vnútorné koleso v zákrute tak, aby potlačil nedotáčavosť. Systém kontroly nedotáčavosti v zákrutách Cornering Under Steer Control (CUSC) aplikuje krútiaci moment tak, aby korigoval otáčanie vozidla okolo vlastnej osi podľa jeho nedotáčavosti ešte pred zásahom systému ESP bez ohľadu na to, či je zapnutý alebo vypnutý.
Okrem moderných asistenčných systémov prispieva k vynikajúcej ovládateľnosti nového modelu Focus ST aj skvelé nastavenie podvozka so špeciálne vyvinutými pneumatikami Goodyear Eagle. Presnejšie prejazdy zákrut umožňujú vylepšené tlmiče a pružiny, s ktorými je svetlá výška podvozka oproti ostatným verziám modelu Focus menšia o 10 mm. Aj zadná náprava obsahuje mnoho nových súčastí, vyvinutých špeciálne pre model Focus ST. Vylepšené ramená nápravy a úplne nová konštrukcia priečneho stabilizátora poskytujú vodičovi vynikajúcu spätnú väzbu a kontrolu nad vozidlom.
Nový Focus ST bude k dispozícii ako päťdverový hatchback, pričom európski zákazníci si budú môcť vybrať aj verziu kombi. Obe verzie ponúknu okrem kinetického dizajnu štandardného Focusu navyše zdôraznenú dynamickosť.
Medzi najvýraznejšie prvky dizajnu modelu Ford Focus ST patrí jednodielna interpretácia typickej lichobežníkovej masky chladiča, vyčnievajúce bočné prahy a dynamický zadný nárazník s výraznými, difúzor pripomínajúcimi otvormi v dolnej časti. Strešný spojler zlepšuje stabilitu vo vysokých rýchlostiach a zmenšuje aerodynamický odpor.
Focus ST má špeciálne navrhnutý volant, rýchlostnú páku a pedále. Tmavšie poťahy na strope a stĺpikoch karosérie sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnového DNA modelu ST a ešte zvýrazňujú jeho športový charakter.
Výsledkom rozsiahlej spolupráce spoločnosti Ford s výrobcom sedadiel Recaro je dokonalý komfort a opora pri vedení vozidla. Znížené sedadlá ponúkajú exkluzívne luxusné možnosti, ako nastavovanie dĺžky (prvýkrát vo vozidle z tohto segmentu) a nastavovanie sklonu sedáka. Úplne nové zadné sedadlá, vyrobené s využitím špeciálnej peny, zaisťujú nekompromisný komfort aj pre cestujúcich vzadu.
K dispozícii sú stupne výbavy ST1, ST2 a ST3 (Pre SR sú dostupné výbavy ST2 a ST3):
\- Výbava ST1 obsahuje koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače v krajinách s ľavostranným riadením; a alarm Thatcham a spojler ST v krajinách s pravostranným riadením
\- Výbava ST2 navyše obsahuje sčasti kožené sedadlá Recaro a dvojzónovú elektronickú automatickú klimatizáciu Electronic Automatic Temperature Control (EATC) v krajinách s ľavostranným riadením; v krajinách s pravostranným riadením majú zákazníci navyše k dispozícii koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače
\- Vo výbave ST3 sú navyše exkluzívne vyhrievané, 8-smerovo polohovateľné, kožené sedadlá Recaro s vyťahovacím predĺžením sedáka, novo vyvinuté zadné sedadlá Recaro a bi-xenónové svetlomety.
Všetci záujemcovia o model ST si budú môcť objednať balíček „Performance Pack“, obsahujúci sivočierne disky kolies s vysoko kontrastnými červenými športovými brzdovými strmeňmi. Nový Focus ST si európski zákazníci môžu objednávať už teraz, v severnej Amerike sa začne predávať koncom leta a do konca roka sa dostane do predaja aj v niektorých ďalších krajinách.
rum