Španieli pochopili, že imidž je dôležitý. Kedysi bol stupeň výbavy FR vyhradený len pre hatchback 1.4 TSI s výkonom 110 kW/150 k. Teraz si takto môžete vyzdobiť aj kombi s civilnejším prepĺňaným štvorvalcom 1.2 TSI (77 kW/105 k). Vizuálne úpravy opticky rozšírili prednú časť Ibizy. V kombinácii s bi-xenónovými svetlami (456 €) dostanete aj celkom pekne pôsobiace LED denné svetlá, ktoré autu dodávajú ešte agresívnejší výraz. Výbava FR ďalej znamená športové nárazníky či zrkadlá a tiež 16-palcové zliatinové disky kolies, ktoré boli v našom prípade nahradené ešte o palec väčšími (+ 181 €).
Tento príplatok však odporúčame oželieť, pretože profilové číslo 40 s pomerne tvrdým podvozkom Ibizy znamená na našich nekvalitných cestách veľmi obmedzený komfort pruženia. Príjemnou správou však je, že pri facelifte Seat zlepšil odhlučnenie náprav. Jazdné vlastnosti Ibizy stále patria k športovejšiemu spektru malých automobilov. Aj s karosériou kombi je Španiel stabilný, čitateľný a veľmi dobre ovládateľný. Riadenie poslúcha pokyny vodiča s precíznosťou a na kvalitnom povrchu sa auto nechá presne nasmerovať do zákruty. S dierami a škárami sa precíznosť celkom nevytráca a auto nemá tendencie odskakovať, vodič má však pre citlivé riadenie o čosi viac práce.
Známy kultivovaný a mierne bezcharakterný štvorvalec 1.2 TSI sa do Ibizy montuje len vo výkonnejšej verzii, vybrať si môžete medzi päťstupňovým manuálom alebo prevodovkou DSG so siedmymi stupňami. Nám sa dobre spolupracovalo s prvým menovaním, páka má príjemne presné a krátke dráhy. Sprevodovanie je z tých dlhších, preto musíte dynamiku z auta trochu viac dolovať. To sa potom odráža na spotrebe, my sme sa ustálili okolo 7 l/100 km.
Od faceliftu sme očakávali, že Seat aspoň trochu zlepší interiér. Palubná doska sa však vôbec nezmenila, zachované zostalo aj komplikované autorádio. Minimalizmus je tu na nesprávnom mieste, orientácia vo funkciách i banálny úkon, akým je prepínanie uložených staníc, si totiž vyžadujú priveľa pohybov a pozornosti. Interiér je celkovo užšie strihnutý, tento pocit podčiarkujú športové sedadlá s výraznejším bočným vedením. Robustnejším postavám sa môžu zdať nepohodlné. Mínus dávame za riešenie lakťovej opierky, ktorá v sklopenej pozícii obmedzovala vodiča pri radení a blokovala prístup k ručnej brzde. Aj priestor vzadu je skôr pre kompaktnejších. Pri sklopení operadla je potrebné vyklopiť sedák a aj tak vznikne schodík medzi ním a podlahou kufra. Seat v záujme maximalizácie objemu pre batožinu neponúka dvojitú podlahu, preto musíte počítať aj s nenápadnou nakladacou hranou. Zaujímavým prvkom je vanička na drobnosti upevnená pod zadným plató, ktorá je ním krytá a je prístupná aj z priestoru pre posádku.
Seat sa tradične snaží osloviť vodičov, ktorí preferujú športové jazdné vlastnosti v kombinácii s dostatkom praktického talentu. Ibiza ST toto spojenie zvláda, stupeň výbavy FR jej dodáva aj štipku vizuálnej príťažlivosti. Podľa nás však až príliš ukrajuje z komfortu cestovania.
Text a foto: rum
HODNOTENIE: \* \* \* \+ Jazdné vlastnosti a ovládateľnosť, dobré riadenie, presné a krátke dráhy radenia, praktická polička pod zadným plató, kultivovaný motor, dobre odhlučnený podvozok.
\- Obsluha rádia, úzke športové sedadlá, lakťová opierka zavadzia, komfort pruženia, po sklopení operadiel nevznikne rovina, horší výhľad smerom dozadu, krátky dosvit xenónov.
Technické údaje: Seat Ibiza ST 1.2 TSI Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 227 x 1 693 x 1 445 Rázvor (mm) 2 469 Objem batožinového priestoru (l) 430/- Prevádzková hmotnosť (kg) 1 145 Celková hmotnosť (kg) 1 600 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava torzná priečka Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka M5 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín Zdvihový objem (cm3) 1 197 Výkon (kW/k) 77/105 pri ot./min. 5 000 Krútiaci moment (Nm) 175 pri ot./min. 1 550-4 100 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,2 Maximálna rýchlosť (km/h) 190 Spotreba (l/100 km) 6,8/4,5/5,3 Emisie CO2 (g/km) 124 Cena Základná cena verzie (€) 12 275 Testovaný exemplár (€) 15 358