Škoda Roomster je na trhu od roku 2006, v roku 2010 absolvovala facelift. My sme vozidlo testovali s benzínovým turbomotorom 1.2 TSI vo verzii Bi-Colour.
Škoda Roomster je na trhu dostatočne dlho na to, aby boli jej tvary známe. Jej najväčšou zbraňou sú kompaktné rozmery, vpredu takmer zhodné s menšou Fabiou, no vzadu je veľký vnútorný priestor, ktorý využijú ako rodiny, tak aj menší živnostníci.
Špecifikom vozidla je aj použitá technika. Vpredu je náprava pochádzajúca z Fabie, vzadu vlečné ramená spojené torznou priečkou, ktoré si pamätajú ešte prvú Octaviu. A to najmä pre širší rozchod a vytvorenie čo najväčšieho priestoru vzadu a v batožinovom priestore.
Pod kapotou vozidla pracoval benzínový trubomotor 1.2 TSI s výkonom 63 kW (86 k). S prázdnym vozidlom nemal krútiaci moment 160 Nm žiaden problém, so stupňujúcim sa zaťažením však dynamika klesá. Ak k tomu pridáte aj zapnutú klimatizáciu, tak musíte očakávať aj zvýšenie spotreby. Päťstupňová manuálna prevodovka síce pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h udržiava otáčky na akceptovateľnej hodnote 3 000, no spotreba sa nám po teste ustálila na hodnote 7,0 l/100 km, čo až také úžasné nie je. Treba však do úvahy aj tvar karosérie, ktorý práve nepatrí k aerodynamickým.
Čaro Roomstra však spočíva v jeho praktickom využití a vo variabilite interiéru. Vpredu je to však oveľa horšie ako vzadu. Vyšším jedincom prekáža široká stredová konzola a tak tí, čo majú dlhé nohy, si môžu na pravé koleno rovno vytetovať večnú modrinu. Nepomáha ani posunutie sedadla dozadu, pretože potom nedosiahnete na volant. Pokiaľ hľadáte miesto na uloženie drobností ako vreckovky, telefón či slnečné okuliare, tak Roomster patrí k tomu lepšiemu, čo existuje na trhu. Len škoda, že zásuvka na 12 Voltov či zvukový vstup na externé zariadenia sa nachádzajú neprakticky pod lakťovou opierkou.
Vzadu je to už iná káva. Na nohy síce nie je priestoru na rozdávanie, no na hlavu ho máte koľko len chcete. K tomu sa pridávajú tri samostatné sedadlá. Dve krajné plnohodnotné, stredové skôr núdzové. Keď ho však vyberiete, krajné sa dajú prisunúť do stredu a vytvorí sa tak dostatok priestoru na šírku. Zadné sedadlá sa dajú okrem toho posúvať, nastavovať uhol sklonu operadiel, dajú sa aj preklápať a vyberať. Potrebujete na to cvik a sprvoti sa asi trochu zapotíte, no ak to budete robiť dostatočne často, získate potrebnú rutinu a zručnosť na to, aby ste naplno využili 480 až jaskynných 1 810 litrov batožinového priestoru. Jeho veko síce znižuje celkovú tuhosť karosérie, čo sa miestami prejavuje nepríjemným praskaním, no veľká presklená plocha výrazne uľahčuje orientáciu pri parkovaní. Drobnou machuľou na tvári dobrom vzhľade variability je skutočnosť, že sedadlá treba vyberať a nedajú sa schovať do podlahy. Na to si treba počkať asi do ďalších generácií.
Jazdné vlastnosti škodoviek sa nemajú veľmi za čo hanbiť. Nie, že by to boli presvedčivé pretekárske vozidlá, ale ponúkajú vyváženú kombináciu presnosti riadenia a jazdnej stability. V kombinácii s pneumatikami s rozmerom 205/40 R 17 obutými na bielych diskoch sme získali vozidlo s nepopierateľnou schopnosťou lákať pohľady, no šírka pneumatík zároveň ovplyvnila aj prejavy vozidla. V zákrutách síce bolo veľmi pokojné, no nevedelo sa úplne spoľahlivo vyrovnať s vyjazdenými koľajami a 17-palcové disky z ľahkých zliatin dávali rázy do karosérie. A tá im za to veľmi nepoďakovala. Myslíme si, že s menšími kolesami by bolo auto pokojnejšie a komfortnejšie.
Testovaný Roomster v čierno-bielej kombinácii sa mohol pochváliť relatívne bohatou výbavou s vyhrievanými sedadlami, klimtizáciou, tempomatom, športovými sedadlami, lakovanou strechou či veľmi zaujímavým asistenčným systémom ŠkodaSat, za čo si Škodovka vypýta 11 990 eur.
Text a foto: šeb
HODNOTENIE: \*\*\*
\+ Vnútorný priestor na zadných sedadlách, variabilita vnútorného priestoru, objem batožinového priestoru, možnosť farebnej individualizácie.
\- Veľké kolesá znižujú komfort, nižšia tuhosť karosérie, spotreba motora, pružnosť motora pri zaťažení, priestor na pravú nohu vodiča.
Technické údaje: Škoda Roomster 1.2 TSI Karoséria Dĺžka × šírka × výška (mm) 4 214 × 1 684 × 1 607 Rázvor (mm) 2 621 Objem batožinového priestoru (l) 480/1 810 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 221 Celková hmotnosť (kg) 1 575 Podvozok Predná náprava McPherson Zadná náprava torzná priečka Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/bubnové Prevodovka M5 Pohon predných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín Zdvihový objem (cm3) 1 197 Výkon (kW/k) 63/86 pri ot./min. 4 800 Krútiaci moment (Nm) 160 pri ot./min. 1 500 – 3 500 Jazdné výkony Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) 12,6 Maximálna rýchlosť (km/h) 172 Spotreba (l/100 km) 7,1/4,9/5,7 Emisie CO2 (g/km) 134 Cena Základná cena verzie (€) 11 990