Škoda Rapid stojí od 11 111€

Škoda dnes oficiálne uviedla na slovenský trh model Rapid. K cenníkovým cenám ponúka aj uvádzací bonus od 1 000 € do 1 431 €. Prinášame aj prvé jazdné dojmy.
Vydané  Text: 
Škoda Rapid Verzia Cenníková cena € Uvádzacia cena € 1.2 MPI Active 12 430 11 111 1.2 TSI Active 13 430 11 999 1.2 TSI Active 14 230 12 799 1.4 TSI Active 17 030 16 030 1.6 TDI Active 16 230 15 230 1.2 MPI Ambition 13 730 12 411 1.2 TSI Ambition 14 730 13 299 1.2 TSI Ambition 15 530 14 099 1.4 TSI Ambition 18 330 17 330 1.6 TDI Ambition 17 530 16 530 1.2 MPI Elegance 14 830 13 511 1.2 TSI Elegance 15 830 14 399 1.2 TSI Elegance 16 630 15 199 1.4 TSI Elegance 19 430 18 430 1.6 TDI Elegance 18 630 17 630 Výbava Active: Predné, bočné, hlavové airbagy, ESC, denné svietenie, centrálne zamykanie, štyri hlavové opierky, delené zadné operadlo, rádio s CD a MP3, posilňovač riadenia, ISOFIX, elektrické otváranie predných okien. Výbava Ambition: Klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky nastaviteľné zrkadlá, predné hmlovky, palubný počítač, predná lakťová opierka. Výbava Elagance: Zliatinové disky, automatická klimatizácia, tempomat, kožený volant a hlavica radiacej páky, vkladané koberce, vyhrievané sedadlá, elektrické otváranie zadných okien. Vybrané príplatky: Asist. rozjazdu do kopca + sledovanie tlaku v pneu – 139 € Hmlovky s prisvecovaním do zákrut – 338 €\*/123 € Klimatizácia – 1 290 €\* Ťažné zariadenie – 564 € Balík pre zlé cesty – 173 € Vkladané koberce – 44 € Gumová podložka do batožinového priestoru – 47 € Zadný stierač – 86 € Tretia hlavová opierka vzadu – 0 € Rezervné koleso – 66 € Elektrické otváranie zadných okien – 189 € Elektrické nastavenie zrkadiel – 188 €\* Parkovacie senzory vzadu – 376 € Tempomat – 124 €\*\* Navigácia – 703 €\*\* USB – 143 € Bluetooth – 414 €\*\* ŠkodaSAT – 560 € Balík GreenTec (štart-stop, pneumatiky s nižším valivým odporom) – 330 € Metalíza – 424 € Predĺžená záruka 4 roky/120 000 km – 203 € \* pre základnú výbavu, \*\* nie k základnej výbave **JAZDA** Octavia prvej generácie je pre Škodu malým náboženstvom. To bolo teraz konfrontované s Darwinovou evolučnou teóriou. Výsledkom je Rapid – automobil, ktorý chce vziať (nielen) Kórejčanom vietor z plachiet. Je to takmer rovnako isté, ako že budúceho Zlatého slávika získa Desmod. Nový sen chatárov a chalupárov vykročil k tomu, aby sa stal jednotkou predajných štatistík. Nová „rozumne veľká“ Škoda cieli na zákazníkov, pre ktorých je Fabia príliš malá a Octavia zase veľmi drahá. Rapid je takou zlatou strednou cestou. Škodu navyše zásluhou použitia už existujúcich konštrukčných prvkov nevyjde výroba omnoho drahšie než Fabia Combi. Absencia LED na denné svietenie či smeroviek v krytoch vonkajších spätných zrkadiel pragmaticky zameranej klientele asi prekážať nebude. Tá ocení skôr praktickosť a rozumné prevádzkové náklady. Rapid je duchovným nástupcom Octavie prvej generácie a jeho tvorcovia sa podľa prvých skúseností poučili z jej najvýraznejších negatív. Oveľa lepšie hospodárili s prideleným pôdorysom. Predok je pomerne krátky a palubná doska dosť plytká. Rázvor už nie je nedostatočný, ako si to v 90. rokoch pri Octavii vynútila vtedajšia platforma. Nápravy má dokonca o 37 mm ďalej od seba ako druhá Octavia. V praxi sa to prejavuje veľkorysým priestorom na kolená zadných cestujúcich. Veľa miesta je aj na hlavu, a to najmä ak preferujete vzpriamenejšiu pozíciu sedenia. Zadné operadlo Rapidu však nie je také kolmé a umožňuje príjemnejší posed. Kufor je v porovnaní s Octaviou kratší, veci z jeho zadnej časti už teda nebude nutné zložito loviť ako v tej prvej. Manipuláciu s batožinou však opäť sťažuje vysoká hrana zadného nárazníka, daň požadovanej tuhosti karosérie. Objem 550 l bol dosiahnutý jeho väčšou výškou a absenciou rezervy. Daňou za rekordný objem batožinového priestoru je tiež vysoko položená spodná hrana zadného okna. Najmä preto sú zadné partie neprehľadné, a to aj pri zadných opierkach hláv v najnižšej polohe. Príplatkové zadné parkovacie snímače sú teda nutnosťou. Oveľa ľahšia je v Rapide manipulácia s menším a ľahším zadným výklopným vekom, ktoré sa vyklápa veľmi vysoko. Lacnejšie pôsobiacim detailom je nekrytý lakovaný plech na vnútorných okrajoch zadného veka s viditeľnými drôtmi vyhrievania zadného skla. Fakt, že ide o model pre cenovo senzitívnych zákazníkov, spoznáte aj podľa toho, že sa operadlá zadných sedadiel sklápajú na sedáky. Tvorí teda mierne naklonenú rovinu a k podlahe batožinového priestoru aj veľký schod. Použité čalúnenie batožinového priestoru však vzbudzuje hodnotný dojem. Na pomery nižšej strednej triedy je Rapid relatívne dlhým autom, ale aj úzkym. Vnútri vám to zásluhou minimálne skosených bočných skiel ani nenapadne. Praktickým prvkom príplatkovej výbavy je zadný stierač, ktorý zotrie značnú časť zadného skla. Palubná doska niektorými elementmi pripomína Octaviu I, takmer rovnaký tvar má aj príplatková sklopná lakťová opierka, ktorá rovnako ako predtým zavadzia pri manipulácii s pákou ručnej brzdy. Stredový panel neutláča kolená a tvrdé plasty nepôsobia zvlášť lacno. Výplne dverí sú tiež kompletne z plastov, budú sa teda ľahko udržiavať. Jednoduchšie riešenie bolo použité aj v prípade príplatkového otvárania zadných okien. Ovládacie tlačidlá sú len v zadných dverách, vodič ich môže od seba len zablokovať. Škoda zrejme počíta s tým, že väčšina zákazníkov aj tak bude mať klasické kľuky. Sedadlá sú podľa prvých krátkych skúseností pohodlné, sklon predných operadiel sa už nereguluje ako pri starších modeloch otočnou ružicou, ale rovnako ako v Citigo páčkou. Nový volant nielen dobre vyzerá, ale dobre sa aj drží. Ergonómia je dobrá, príplatková navigácia má však pomerne malý displej a je pomalá. Základom ponuky motorov je trojvalec 1.2 MPI s výkonom 55 kW, ťažisko odbytu však bude tvoriť štvorvalec 1.2 TSI v dvoch výkonových verziách so 63 a 77 kW. Benzínovým vrcholom potom je motor 1.4 TSI s 90 kW iba v kombinácii so sedemstupňovým DSG. Ponuku dopĺňa diesel 1.6 TDI. Spočiatku sa bude predávať len jeho silnejšia verzia so 77 kW, slabšia so 66 kW príde až o rok. Okrem trojvalca budú všetky motory k dispozícii vo verzii GreenTec so stop-štart systémom. Pri prvom zoznámení s novým Rapidom sme sa zviezli so silnejšou verziou motora 1.2 TSI, ktorá má oproti tej slabšej šesťstupňovú prevodovku. Tento motor sa zdá byť zo všetkých strán dobrým kompromisom, hoci v kopcoch stráca dych. Je dobre odhlučnený a spotreba 7,2 l/100 km, ktorú sme zaznamenali, je v norme. Riadili sme ešte predsériový exemplár, ktorého kvalita jazdy evidentne zaostávala za Octaviou. Na 15-palcových kolesách sa auto zvláštne pohupovalo. Pri 130 km/h bol počuť aerodynamický hluk od predných stĺpikov. Test sériovej verzie napovie viac. Zvedaví sme aj na základnú cenu, ktorú Škoda nasadí pri verzii 1.2 MPI. Ceny pre náš trh Škoda upresní v čase parížskeho autosalónu, kedy sa má predstaviť aj ďalšia verzia karosérie. Do predaja by sa mal Rapid dostať ešte tento rok, v Čechách to bude v priebehu októbra. Text: Vladimír Löbl Foto: Torsten Zimmermann Technické údaje Škoda Rapid Model 1.2 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI Usporiadanie/palivo R/3 R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 Prevodovka/počet stupňov M/5 M/5 M/6 A/7 M/5 (A/7) M/5 Zdvihový objem cm3 1 198 1 197 1 197 1 390 1 598 1 598 Max. výkon kW (k) pri ot./min. 55 (75)/5 400 63 (86)/4 800 77 (105)/5 000 90 (122)/5 000 66 (90)/4 200 77 (105)/4 400 Max. krútiaci moment Nm pri ot./min. 112/3 750 160/1 500 – 3 500 175/1 550 – 4 100 200/1 500 – 4 000 230/1 500 – 2 500 250/1 500 – 2 500 Dĺžka × šírka × výška mm 4 483 × 1 706 × 1 461 Rázvor mm 2 602 Batožinový priestor l 550/1 490 Max. rýchlosť km/h 175 183 195 206 – 190 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 13,9 11,8 10,4 9,5 – 10,6 Kombinovaná spotreba l/100 km 6,1 5,1/4,9\* 5,4/5,0\* 5,8/5,3\* 4,2 (4,3) 4,4/3,9\* Emisie CO2 g/km 137 119/114\* 125/116\* 134/124\* 109 (114) 114/104\* \* verzia GreenTec so systémom stop-štart