Hybridy od Toyoty pre všetkých

Yaris sa s uvádzacou cenou 14 240 eur stal najdostupnejším hybridom na trhu a Prius + dostal hybridnú technológiu do kompaktného sedemmiestneho vozidla.
Vydané  Text: 
Okrem toho, že obe vozidlá poháňa kombinácia benzínového motora a elektromotora, nemajú spoločný pohonný reťazec. Novinka, Yaris hybrid, ktorý sa s cenou od 14 240 stáva najlacnejším hybridným modelom na našom trhu, sa spolieha na upravenú benzínovú 1.5 a nikel-metal hydridový akumulátor s celkovým systémovým výkonom 74 kW (100 k), čo je reťazec, ktorý poháňal aj druhú generáciu Toyoty Prius. Batérie sa nachádzajú pod zadnými sedadlami a neobmedzujú batožinu ani posádku. Do batožinového priestoru zmestíte nezmenených 232 až 1 750 litrov, na predných sedadlách sa sedí dostatočne pohodlne, vzadu je ponuka nad priemerom triedy, čo je dlhodobou výhodou modelu Yaris oproti konkurencii. Nevšedným prvkom je volič automatickej prevodovky, ktorý sa vzhľado podobá na hravice prevodoviek, ktoré sa ľudia niekedy montovali na škodovky. Modrou farbou však evokuje hybridný pohon. Hybridný Yaris sa môže pochváliť bohatou výbavou, v ktorej nechýba automatická klimatizácia, nevyhnutná automatická variátorová prevodovka, navigačný systém či parkovacia kamera. Naproti tomu sedemmiestny a na samostatne posuvných sedadlách druhého radu dostatočne priestranný Prius + s cenou od 27 500 eur a úplne novo stvárnenou stredovou konzolou využíva silu benzínovej 1.8 a nových lítiovo-iónových batérií netradične umiestnených vpredu medzi vodičom a spolujazdcom. Vďaka tomu vznikol priestor na tretí rad sedadiel, kam sa však zmestia iba deti, prípadne nízki dospelí. Batožinový priestor má od 232 do 1 750 l. Systémový výkon je rovnaký ako v Priuse, teda 100 kW (136 k), no nové lítiovo-iónové batérie, ktoré by sa časom mali dostať do všetkých hybridných modelov Toyoty a Lexusu, sa vedia oveľa rýchlejšie dobíjať a vozidlo môže prejsť dlhší úsek na elektrinu. Prínos hybridnej technológie sa v týchto vozidlách prejavil aj na ich spotrebe. Veľa dynamiky od nich očakávať nemôžete, nakoľko motory využívajú úsporný Atkinsonov cyklus. Hybridný Yaris si však počas jázd rovinatým mimomestským a mestským prostredím vypýtal 4,1 l/100 km a Prius+ 4,6 l/100 km, čo považujeme za veľmi dobrý výsledok. Text: Martin Šebesta Foto: archív Technické údaje Model Yaris Hybrid Prius+ Spaľovací motor R4/benzín R4/benzín Prevodovka/počet stupňov CVT CVT Zdvihový objem cm3 1 497 1 798 Max. výkon kW (k) 55 (75) 73 (99) pri ot./min. 4800 5200 Max. krútiaci moment Nm 111 142 pri ot./min. 3 600 – 4 400 4000 Elektromotor synchrónny s permanentným magnetom synchrónny s permanentným magnetom Max. výkon kW (k) 45 (61) 60 (81) Max. krútiaci moment Nm 169 207 Systémový výkon kW (k) 74 (100) 100 (136) Akumulátor Ni-MH Li-Ion Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm mm 3 905 × 1 695 × 1 510 4 615 × 1 775 × 1 575 Rázvor mm 2 510 2 780 Batožinový priestor l l 286/- 232/1 750 Max. rýchlosť km/h km/h 165 165 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s s 12 11 Priemerná spotreba l/100 km l/100 km 3,5 4,1 Emisie CO2 g/km g/km 79 96 Cena € € 14 240 27 500