Na technologickom fóre v talianskom Turíne prezentovali spoločnosti Iveco a Fiat Powertrain Industrial svoju technologickú novinku: riešenie, ktoré umožňuje splniť požiadavky normy Euro VI a súčasne uspokojí nároky budúcich zákazníkov v oblasti spotreby paliva a hospodárnej prevádzky.
Iveco a FPT Industrial spoločne vyvíjajú technické inovácie s cieľom redukovať prevádzkové náklady, pričom znižovanie spotreby vždy bolo kľúčovým aspektom. Už v roku 2005 pri vývoji technológie vyhovujúcej emisným štandardom Euro IV/V sa Iveco a FPT Industrial rozhodli pre systém SCR (selektívna katalytická redukcia). Táto voľba umožnila motory plne optimalizovať z hľadiska spaľovania, a teda znížiť spotrebu paliva na úkor vyšších emisií NOx, ktoré avšak redukuje systém dodatočnej úpravy výfukových plynov SCR.
Systém dodatočnej úpravy od FPT Industrial, ktorý je založený na technológii SCR vyvinutej pre vozidlá Euro VI, je jedinečný tým, že s extrémne prísnymi limitmi na emisie oxidov dusíka sa dokáže vyrovnať výhradne so systémom SCR – bez potreby recirkulácie výfukových plynov.
Kľúčom k optimalizácii účinnosti spaľovacieho procesu je efektívny tlak vo valcoch s vysokou strednou hodnotou a vysoký vstrekovací tlak v dýzach vstrekovačov. Aby sa tieto ciele dali dosiahnuť, bolo potrebné spraviť dôležité zmeny v konštrukcii kľukovej skrine a hláv valcov. Úpravy zahŕňajú väčšiu štrukturálnu tuhosť, väčšiu kapacitu prúdenia chladiacej zmesi a zväčšený zdvihový objem.
Motory dostali najnovšiu generáciu systému common-rail s viacnásobným vstrekovaním počas jedného pracovného taktu a s maximálnym vstrekovacím tlakom až do 2 200 barov.
Nová elektronická riadiaca jednotka kontroluje parametre motora aj presnú činnosť systému dodatočnej úpravy výfukových plynov. Bola vytvorená s ohľadom na optimálne združovanie funkcií a plnú integráciu všetkých funkcií motora, SCR a DPF. Tie verzie motorov Cursor, ktoré majú turbodúchadlo s variabilnou geometriou, budú využívať elektronický manažment na optimalizovanie odozvy pri nízkych otáčkach motora a zvýšenie účinnosti motorovej brzdy. Okrem toho teraz všetky motory budú využívať ako odľahčovaciu brzdu systém s klapkou vo výfuku, čím sa podporuje regenerácia pasívneho filtra pevných častíc a zlepšuje výkon motorovej brzdy až o 30 % v porovnaní so súčasnými motormi Euro V.
Pre maximálnu ohľaduplnosť k životnému prostrediu boli motory vybavené uzavretými systémami dýchania motora (odvetrávanie kľukovej skrine) už na úrovni Euro IV/V a túto funkciu si zachovávajú aj motory Euro VI. Aby sa zabránilo prenosu olejovej hmly do motora, pohonné jednotky obsahujú aj vysokovýkonné systémy separácie oleja. Ich úlohou je zredukovať spaľovanie oleja, ktoré by kontaminovalo filter pevných častíc (DPF).
Vďaka optimalizovanému spaľovaciemu procesu sú emisie pevných častíc nízke už na výstupe z motora, vďaka čomu nie je potrebná nútená regenerácia DPF. A to je dôležité z hľadiska spotreby aj pravidelnej údržby. Okrem toho, keďže motor nasáva len čistý filtrovaný vzduch a nie recirkulované výfukové plyny, minimalizuje sa aj opotrebovanie motora a zachovávajú sa dlhé intervaly výmeny oleja až 150 000 km.
red, foto Iveco