Peugeot 508 RXH ide vlastnou cestou

Vrcholný model francúzskej značky predstavili i ako „allroad“. Jeho schopnosti sme vyskúšali aj v ľahkom teréne. Do segmentu prináša nový ekologický vietor, no ponúka viac ako konkurencia?
Vydané  Text: 
Na nový variant modelu 508 s označením RXH sme sa tešili. Ponúka totiž k známemu autu aj hybridnú technológiu, ktorá je v jeho segmente ojedinelá. Exteriér je ľahko nezameniteľný s bežnou 508. Ochranné plasty na blatníkoch, lišty na prahoch a nárazníkoch navodzujú atmosféru voľnočasového auta, čím v skutočnosti 508 RXH aj chce byť. Zovňajšok je robustný a kvalitne spracovaný. Zachováva si elegantné línie, ktoré kombinuje s výzorom dobrodruha. Tie najdôležitejšie zmeny sa však udiali pod povrchom. Podvozok prešiel „firemným tuningom“. Rozchod v Peugeote rozšírili o 40 mm, svetlú výšku zdvihli o 50 mm. Chuť ísť s autom do bahna alebo medzi ostré kamene zničí pohľad na pekné 18-palcové kolesá s pneumatikami s profilovým číslom 45. K dispozícii budú aj 17-palcové disky, ktoré obúvajú pneumatiky s profilom 55. Potenciál Peugeotu 508 RXH odhaľuje pohľad na technickú stránku pohonu. Predné kolesá sú poháňané naftovým dvojlitrovým agregátom, ktorý patrí medzi to najlepšie, čo má Peugeot v ponuke. Motor spolupracuje so šesťstupňovou robotizovanou prevodovkou. Či už v plno automatickom, alebo v sekvenčnom režime je pohodlná, no pomalá, navyše v ekologickom móde aj letargická. O klientov by chcela 508 RXH zabojovať vďaka pohonu zadných kolies, ktorý zabezpečuje hybridná technológia. Celý systém je známy už z modelu 3008 HY4. Zadné kolesá poháňa elektromotor, ktorý disponuje výkonom 20 kW (27 k), krátkodobo dokonca 27 kW (37 k). Krútiaci moment, ktorý dokáže elektromotor naftovej jednotke pomôcť k dynamickej jazde je 100 Nm, nárazovo až 200 Nm. Rovnakým voličom ako v 3008 HY4 sa dá z interiéru navoliť režim, akým budete šetriť alebo naopak míňať palivo. V športovom režime sa pre dobrý pocit z dynamickej jazdy pripája do práce aj elektromotor, prevodovka umožní o niečo rýchlejšie preraďovanie. Automatický režim sa postará o všetko sám. Auto sa prispôsobí vášmu momentálnemu štýlu a podľa toho, ako veľmi budete tlačiť na plyn, bude Peugeot meniť svoj charakter. To, čím sa odlišuje 508 RXH od konkurencie, sa naplno skrýva pod režimom označeným ZEV, ktorý je využiteľný do rýchlosti 60 km/h na vzdialenosť približne štyri kilometre, alebo v meste. Na pohon vtedy slúži len zadná náprava poháňaná elektromotorom. Podmienkou na využitie režimu ZEV je, že batérie budú nabité minimálne na polovicu svojej kapacity. Režim pohonu všetkých kolies (4 WD) rozdeľuje krútiaci moment medzi zadnú a prednú nápravu, pričom dozadu dokáže poslať 40 %, no len pri nízkej rýchlosti. Pohon všetkých kolies teda nie je trvalý, v prípade potreby však nie je nutné mať nabité batérie. Ak si to situácia vyžiada, je pre zadný pohon k dispozícii elektroalternátor, ktorý dokáže poslať dozadu 8 kW. Systém je skombinovaný s funkciou stop & start, vďaka čomu by Peugeot chcel v priemernom zúčtovaní dosiahnuť spotrebu 4,1/100 km. K tomu má pomôcť aj rekuperácia energie. Pri uvoľnení plynového pedála alebo brzdení dokáže 508 RXH batérie dobíjať. Na cestách po Provensálsku sme si vyskúšali kvality podvozka len zľahka. Na bežných cestách je príjemný a zvádza na dlhé cestovanie. Peugeot však v jazdných vlastnostiach neschová vyššiu hmotnosť. Vyskúšali sme aj vážnejší terén, na ktorý si majiteľ 508 zrejme netrúfne a bolo by mu auta isto ľúto. Peugeot zvládol aj prevýšenia hodné odvážnejšieho SUV. Interiér 508 RXH je štýlový, pohodlný, vyrobený s výborných materiálov. Rovnako ako „normálna“ 508, aj RXH vás po nastúpení nechá pátrať po odkladacích priestoroch na drobné veci, ktorých má málo. Hybridná technológia je náročná nielen svojou hmotnosťou, no vyžaduje aj priestor, čo cítiť najmä v kufri. Oproti štandardnej 508 SW (506/1 598 l) má RXH o niečo menší batožinový priestor (423/1 439 l), ten však naďalej sľubuje určitú dávku praktickosti. Peugeot 508 RXH priniesol do vôd kombi strednej triedy s pohonom všetkých kolies charizmatický vietor. Predáva sa od 41 900 €, čo je oproti konkurencii dosť, no žiadna z nich neponúka hybridnú verziu. Text: Samuel Vanko Foto: archív, autor Technické údaje Peugeot 508 RXH Model Hybrid4 Usporiadanie/palivo R4/nafta + elektro Prevodovka/počet stupňov A/6 Zdvihový objem cm3 1 997 Max. výkon kW (k) 120 (163) + 27 pri ot./min. 3 850 Max. krútiaci moment Nm 300 + 200 pri ot./min. 2 500 Dĺžka × šírka × výška mm 4 823 × 1 864 × 1 525 Rázvor mm 2 815 Batožinový priestor l 423/1 439 Max. rýchlosť km/h 213 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 8,8 Kombinovaná spotreba l/100 km 4,1 Emisie CO2 g/km 107 Cena € 41 900