Druhá generácia populárnej Kie cee’d, ktorá si brúsi zuby na ešte väčší kus koláča z atraktívnej nižšej strednej triedy. Oproti predchodcovi sa tento model posunul výrazne dopredu.
Kompaktný kórejský hatchback, ktorý sa vyrába u nás v Žiline, je blízkym príbuzným nového Hyundaiu i30, ten sa zase vyrába u susedov v Nošoviciach a podobne ako i30 má ambíciu stať sa na slovenskom trhu bestsellerom. Ostatne už na prvý pohľad sa tieto ambície potvrdzujú, ostro rezané športové rysy, výrazný tigrí nos, pretiahnuté svetlomety. Nový cee’d sa po dizajnovej stránke určite podaril.
V interiéri sa cítime dobre. Väčšina plastov je mäkčených a na kvalitu spracovania sa sťažovať rozhodne nemôžeme. Viac ako európske automobily nový cee’d vnútri pripomína skôr japonskú konkurenciu. Výbava zodpovedala vyššej strednej konfigurácii budúcej ponuky a obsahovala už prakticky všetko potrebné. Nechýbala automatická klimatizácia, rádio s CD a MP3 alebo parkovacie senzory, ktoré vzhľadom na horší výhľad dozadu určite oceníte. Páčili sa nám štýlové prepínače známe už z Ria a rozmerná priehradka pred radiacou pákou. Nepríjemná je ostrá hrana na stredovom paneli, ktorá vodiča nepríjemne tlačí do kolena. Dostatok miesta pre dve deti alebo dvoch priemerne urastených dospelých je aj vzadu a do batožinového priestoru naložíte solídnych 380 litrov nákladu. Len si pritom trochu zacvičíte, nákladová hrana nie je práve najnižšia.
Statické dojmy však nechajme stranou, v Kii je plná nádrž, tak ju musíme vyskúšať aj za jazdy. Hneď po naštartovaní je nám jasné, že pod kapotou sa spaľuje nafta. Agregát 1.6 CRDi s výkonom 81 kW (u nás sa nebude predávať) vydáva typické dieselové klepanie. Výkonu má dostatok, pre jazdu po meste stačí, keď sa ručička otáčkomera povaľuje niekde okolo 1 300/min., mimo obce je pre zrýchlenie nutné ju poslať minimálne k 1 750/min. Príkladná je aj spotreba, bez problémov budete jazdiť za 6,0 l/100 km.
Motor dopĺňa pomerne presný šesťstupňový manuál. Riadenie ponúka podobne ako v i30 tri módy. Nám sa najviac páčil Sport s najmenšou pomocou posilňovača. Nejakú výraznú spätnú väzbu od kolies však nečakajte. Náklony sa v zákrutách držia v rozumných medziach, podvozok je naladený skôr komfortne. Je dobre čitateľný, uvidíme, aký bude športovejší trojdverový pro\_cee’d.
Pri nočnej jazde, ktorú sme s Kiou absolvovali, sa osvedčili halogénové MFR (Multi Focus Reflection) svetlá, no výhrady máme k statickému prisvecovaniu do zákrut, ktoré funguje s drobným oneskorením a tiež pri cúvaní. Pri parkovaní sa tak Kia snaží zaujať okolie aj žmurkaním.
Text: Martin Přibyl
Foto: archív
Technické údaje Kia cee’d Model 1.4 MPI1.6 GDI1.4 CRDi1.6 CRDi Usporiadanie/palivo R4/benzínR4/benzínR4/naftaR4/nafta Prevodovka/počet stupňov M/6M/6 (A/6)M/6M/6 (A/6) Zdvihový objem cm31 3961 5911 3961582 Max. výkon kW (k)73 (99)99 (135)66 (90)94 (128) pri ot./min.5 5006 3004 0004000 Max. krútiaci moment Nm137165220260 pri ot./min.4 2004 8501 500 – 2 7501 900 – 2 750 Dĺžka × šírka × výška mm4 310 × 1 780 × 1 470 Rázvor mm2 650 Batožinový priestor l380/1 319 Max. rýchlosť km/h182195170197 Zrýchlenie 0 – 100 km/h s12,89,913,510,9 Kombinovaná spotreba l/100 km65,84,14,1 Emisie CO2 g/km139135109109 Cena €13 29014 49015 79016 390