Spolupráca francúzskeho koncernu PSA a japonskej značky Mitsubishi sa rozšírila na ďalší segment. Po elektromobile a stredne veľkom SUV prišlo na rad aj kompaktné SUV. Z Mitsubishi ASX sa stal Citroën C4 Aircross.
Citroën vstupuje vďaka spolupráci s Mitsubishi do segmentu, ktorý je momentálne na vzostupe. Veľké SUV sú ekologicky a tým aj morálne spoločnosťou čoraz menej akceptovateľné, ľudia sa však akoby zbláznili za vozidlami so zvýšenou svetlou výškou (Aircross ponúka 168 mm), s vysokým sedením, veľkým vnútorným priestorom a dostatočnou kapacitou na batožinu. Nehovoriac o možnosti pohonu všetkých kolies napriek tomu, že ho mnohokrát ani nevyužijú.
Do tohto prostredia vstupuje Citroën s modelom Aircross. Na rozdiel od väčšieho súrodenca s označením C-Crosser, ktorý pôvodne taktiež pochádza od Mitsubishi, sa francúzskym dizajnérom podarilo vštepiť oveľa viac originálneho dizajnu značky Citroën. Okrem dverí a strechy je vonkajší vzhľad vozidla úplne originálny a v duchu jazyka značky. Prejavuje sa najmä na prednej časti s výrazným znakom dvojitého šípu. Z neho vychádzajú lamely spájajúce predné svetlomety. Jednoznačnú príslušnosť k značke podčiarkujú aj denné LED svetlomety, ktoré ako zátvorky ohraničujú prednú časť.
Zozadu spoznáte vozidlo podľa združených svetlometov inšpirovaných modelom C4. Na vozidle nechýba ani štylizovaný kompas, dizajnový prvok, ktorý sa po prvý raz objavil na väčšom modeli C-Crosser.
Interiér sa nesie vo funkčnom duchu – v okolí vodiča je dostatok odkladacích priestorov, pod lakťovou opierkou je navyše veľká schránka s možnosťou pripojenia externých hudobných zdrojov. Spracovanie palubnej dosky je na dobrej úrovni, dostali sa na ňu aj mäkčené plasty, ktoré zvyšujú jej hodnotu. V strede palubnej dosky môže byť, v závislosti od stupňa výbavy, aj dotyková obrazovka navigačného systému, na ktorú sa prenáša aj obraz z parkovacej kamery.
Priestorová ponuka na predných sedadlách je veľmi dobrá, aj keď by sme privítali možno o čosi širší rozsah nastavovania volantu a sedadla, ktorý by viac vyhovoval veľkým postavám. Keďže Aircross využíva rovnaký podvozok ako väčší C-Crosser, nie je problém s miestom na nohy vzadu. Horšie je to s priestorom na hlavu v prípade, ak si objednáte panoramatické strešné okno. To síce výrazne presvetľuje interiér a deti cez neho budú s radosťou sledovať okolie, no dospelým pasažierom s výškou nad 180 centimetrov môže uberať z priestoru nad hlavami, nehovoriac o zákonitom znížení tuhosti karosérie. Chválime však veľmi dobre využiteľný batožinový priestor so základným objemom 416 l, ktorý po sklopení zadných operadiel (vytvárajú rovnú plochu) narastie na 1 193 l.
Ponuka motorizácií je relatívne úzka, no na pokrytie dynamických potrieb, ostro strážených diktátom znižovania emisií a spotreby, úplne postačí. Záujemcovia o benzínový motor (dodávaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou) môžu siahnuť iba po motore s objemom 1,6 litra, výkonom 86 kW (117 k) a krútiacim momentom 154 Nm. Naftová ponuka obsahuje dve možnosti – buď úsporný 1,6-litrový motor HDi 115 s výkonom 84 kW (115 k) a krútiacim momentom 270 Nm (s funkciou overboost 280 Nm), ktorý vypúšťa iba 119 g CO2/km, alebo o čosi dynamickejší motor HDi 150 s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 300 Nm. Tento motor pochádza od Mitsubishi a vyznačuje sa variabilným nastavovaním časovania nasávacích a ako prvý na svete aj výfukových ventilov, okrem toho môže upravovať aj ich zdvih. Oba naftové motory sa budú dodávať iba so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Všetky motory sa budú sériovo dodávať so systémom štart-stop, ktorý sa nám však javil ako pomalý a nekultúrny.
Naftové motory sa môžu dodávať s pohonom predných alebo všetkých kolies, benzínový motor iba s pohonom predných kolies, čo ho diskvalifikuje pri výletoch mimo spevnených ciest a počas zhoršených poveternostných podmienok.
Pohon všetkých kolies sa ovláda pomocou otočného ovládača pri radiacej páke a ponúka možnosť voľby troch druhov pohonu – pohon iba predných kolies na zlepšenie spotreby a dva spôsoby distribúcie sily v režime pohonu všetkých kolies (pozri vložený článok).
Jazdili sme s oboma naftovými verziami. Už základná s pohonom predných kolies sa nám zdala dostatočne dynamická na pokrytie každodenných potrieb a nemala problém s predbiehacími manévrami. No silnejšia motorizácia spolu s pohonom všetkých kolies nám priniesla viac radosti zo života za volantom a na každom výjazde zo zákruty. Navyše aj v prípade náhlej potreby súboja s časom bola presvedčivejšia a odhodlanejšia. Dobré bolo aj sprevodovanie, pretože pri rýchlosti 130 km/h sa ručička ustálila na hodnote 2 500 ot./min, pri 150 km/h poskočila iba na ešte stále akceptovateľných 3 000 ot./min. Napriek príjemným pracovným otáčkam motora prenikal jeho zvuk do kabíny o čosi intenzívnejšie, než by sme si priali. Rovnako sa zvukovo nekomfortne prejavovali aj kolesá. Možno by nebolo na škodu, keby boli trochu nižšie investície do prispôsobenia dizajnu značke a o čosi viac sa podarilo popracovať na odhlučnení tak motora, ako aj podvozka.
Na druhej strane jazdné vlastnosti sú na úrovni triedy a zároveň sa im podarilo skĺbiť pohodlie značky Citroën, aj keď v ponuke nebude hydropneumatické pruženie. Vozidlá sa správali komfortne, vedeli veľmi dobre pohltiť nerovnosti, aj keď sa na niektorých nerovnostiach výraznejšie knísali. V zákrutách však boli stabilné a prehnane sa nenakláňali. Dobrý pocit z jazdy dopĺňalo aj dostatočne presné riadenie. Jeho konštruktéri nám povedali, že pri jeho ladení mysleli na prostredie, v ktorom sa bude vozidlo často vyskytovať. Na rozdiel od modelov ako C5, ktorého doménou by mala byť diaľnica, očakávajú, že Aircross sa bude pohybovať skôr po kľukatejších cestách. Preto je aj jeho riadenie presnejšie, komunikatívnejšie a tuhšie.
Citroën C4 Aircross pôsobí ako celok príjemne. Jeho plusmi sú vnútorný a batožinový priestor a úsporné motory, zaostáva však v odhlučnení motora aj podvozka, záujemcom nemusí vyhovovať ani užšia ponuka pohonných jednotiek a fakt, že vozidlo nemá pre európsky trh v ponuke automatickú prevodovku.
Text: Martin Šebesta
Foto: archív